• Slimshady

Vad ska jag göra med min katt?

Jag ska snart flytta hemifrån och vet inte vars min katt som jag haft sen jag var 10 år ska bo nånstans. Bor hos min pappa som bor i hus och min katt får självklart bo kvar där, men jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill såklart ta med min katt till min lägenhet när jag flyttar, men han är van vid att vara ute (både inne & utekatt) eftersom min pappa bor i hus och vi har liksom alltid bott där. 

Är rädd att han ska bli ledsen när han inte kan gå ut nånting och vara lika fri som förut. När jag flyttar till min lägenhet kommer han absolut inte kunna vara ute nånting då jag aldrig skulle släppa min katt lös i centrum. Min mamma bor i en lägenhet och där har han varit flera gånger och bott där i några veckor, det har gått bra men han har velat gå ut, det har märkts. 

Jag vill bara hans bästa.. så hur ska jag göra? :/

• Svar på tråden Vad ska jag göra med min katt?
  • Holma
    Slimshady skrev 2016-05-01 21:29:16 följande:

Jag ska snart flytta hemifrån och vet inte vars min katt som jag haft sen jag var 10 år ska bo nånstans. Bor hos min pappa som bor i hus och min katt får självklart bo kvar där, men jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill såklart ta med min katt till min lägenhet när jag flyttar, men han är van vid att vara ute (både inne & utekatt) eftersom min pappa bor i hus och vi har liksom alltid bott där. 

Är rädd att han ska bli ledsen när han inte kan gå ut nånting och vara lika fri som förut. När jag flyttar till min lägenhet kommer han absolut inte kunna vara ute nånting då jag aldrig skulle släppa min katt lös i centrum. Min mamma bor i en lägenhet och där har han varit flera gånger och bott där i några veckor, det har gått bra men han har velat gå ut, det har märkts. 

Jag vill bara hans bästa.. så hur ska jag göra? :/

För kattens skull tycker jag att katten ska få bo kvar där han kan vara ute som han är van vid , tror nog din pappa sköter om den bra o du kan ju hälsa på .
    Att göra en van utekatt till innekatt brukar inte bli bra tyvärr .
  • Björckan

Jag tycker att du låter katten bo kvar hos pappsen. Det är den miljön som katten är van vid och den har möjlighet att gå in och ut. Du får gosa med den när du är hemma och hälsa på helt enkelt ????

• Akua

Du har ju svart själv. Du aäger ju att han har varit i lägenhet men inte trivts....där har du ju svaret.

Du får helt enkelt hälsa på din pappa ofta. Jag lämnade min katt hemma också när jag flyttade hemifrån. Dock trivdes han i lägenhet men det funkade inte för mig rent praktiskt. Nu, några år senare, har jag skaffat en ny katt som bara varit inne. Men från början är de skönt att ha djurfritt ett tag och inte vara bunden.

• Slimshady
    Akua skrev 2016-05-01 21:39:18 följande:

Du har ju svart själv. Du aäger ju att han har varit i lägenhet men inte trivts....där har du ju svaret.

Du får helt enkelt hälsa på din pappa ofta. Jag lämnade min katt hemma också när jag flyttade hemifrån. Dock trivdes han i lägenhet men det funkade inte för mig rent praktiskt. Nu, några år senare, har jag skaffat en ny katt som bara varit inne. Men från början är de skönt att ha djurfritt ett tag och inte vara bunden.

Han har trivts, men han har hoppat på handtaget till ytterdörren några gånger men det har gått bra annars.

Funderar på om det går att kombinera på nåt sätt, att han bor hos min pappa ibland och ibland hos mig..
  • Akua
    Slimshady skrev 2016-05-01 21:45:05 följande:

Han har trivts, men han har hoppat på handtaget till ytterdörren några gånger men det har gått bra annars.

Funderar på om det går att kombinera på nåt sätt, att han bor hos min pappa ibland och ibland hos mig..

Han har visat att han vill gå ut och hoppat upp mot handtaget...då trivs han ju inte som innekatt...

Tror det är bäst om katten har ett hem, istället för att behöva flyttas runt.

Du vet vad som är bäst för katten och du vet vad du själv önskar. Kanske går det ihop eller så gör det inte det och du måste välja, det Du vill eller Katten.
  • viseversa

Om du vill hans bästa ska han såklart bo kvar hos din pappa. det är ju självklart. Ibland får man tänka bort sitt ego helt enkelt. Min katt fick bo kvar hos min mamma när jag flyttade för det var där han bott i 10 år och det var där han trivdes. Visst det var jobbigt då jag älskad honom men jag måste tänka på vad som är bäst för katten inte vad jag vill.

• Birgitta02

Katter är platsbundna till skillnad från hundar. Och en utekatt kan lida av att inte få gå ut. Så för kattens skull så låt den stanna där den är van vid, hos din pappa.

Svar på tråden Vad ska jag göra med min katt?