• päronsoda

I hur tidig vecka har ni gjort abort?

Hej! 

Jag blev oplanerat gravid för några veckor sedan... Har varit gravid tidigare så jag förstod redan efter några dagar att allt inte var som vanligt och gjorde ett graviditetstest väldigt tidigt.

Jag äter p-piller sedan tidigare utan uppehåll mot min PMS så jag har alltså inte haft någon mens att räkna graviditetsvecka efter.. Men borde blivit gravid runt den 15 april.. Enligt kalenderuträkning om jag hade ägglossning den 15 april borde jag vara i vecka 4+3 idag...

Ringde en klinik förra veckan och fick tid på onsdag.. Men de förvarande mig om att det finns stor sannolikhet att det är för tidigt för abort..

Nu undrar jag lite, hur tidigt har ni kunnat göra abort? Finns det en chans att det kommer gå på onsdag? Då är jag i vecka 4+5 isf.. 

• Svar på tråden I hur tidig vecka har ni gjort abort?
  • Anonym (Gjort abort)

Man kan inte göra abort för tidigt.. Det finns ingen sådan gräns. Jag har gjort två aborter en i vecka 5 och en i vecka 8

• Anonym (v2)

Jag gjorde medicinsk abort i vecka 2+3 så verkar jättemärkligt att de skulle säga att det är förtidigt.

• Anonym (Julia)
    Anonym (H) skrev 2016-05-08 16:35:52 följande:

Jag vet, men tex för mig med längre menscykel så betyder "v.4/28 dagar sen förra mensens första dag" egentligen att jag knappt är 1 vecka ifrån ägglossningen då min menscykel är längre och min ÄL är senare, för dom med 28 dagars cykel och ÄL på dag 14 så är dom ju 2 veckor från ÄL

Det kan skilja väldigt mycket då, allt ifrån att inte kunna se nåt till att kunna se ett hjärta som slår

Där jag bor är det dessutom ofta dåligt med tider, jag fick vänta 8 dagar på tid och min syster fick vänta 13 dagar

Tyvärr så innebär inte alltid ett positivt test att det finns ett embryo, även om det oftast är så

Och tydligen så var det för tidigt för att se för TS, men det innebär ju bara att dom testar igen om ett par dagar, vecka och sen genomför det då om hon bestämt sig

Fast vad har mensen med det här att göra? Jag har också en menscykel på 28 dagar och jag visste att jag var gravid redan dag tre, men jag testade negativt till vecka 4. Fosterutvecklingen borde vara samma oavsett hur lång ens menscykel är tycker jag, men jag har ingen som helst susning om hur ägglossning och liknande fungerar.

Jag tycker det är bra att göra aborten så tidigt så möjligt om man har bestämt sig.
  • Anonym (H)
    Anonym (v2) skrev 2016-05-08 16:43:41 följande:

Jag gjorde medicinsk abort i vecka 2+3 så verkar jättemärkligt att de skulle säga att det är förtidigt.

V.2+3 dagar från ÄL?

För annars så betyder det typ 3 dagar efter ÄL och då har ägget inte ens etablerat sig i livmodern

Sjukvården räknar från senaste mensens första dag så dom första 2 veckorna är man inte ens gravid, det är för att det är omöjligt att veta när ÄL är exakt och när ägget etablerat sig

Om inte man gjort typ IVF och det gjorts av läkare och man kollat allt med VUL
  • Anonym (H)
    Anonym (Julia) skrev 2016-05-08 16:56:55 följande:

Fast vad har mensen med det här att göra? Jag har också en menscykel på 28 dagar och jag visste att jag var gravid redan dag tre, men jag testade negativt till vecka 4. Fosterutvecklingen borde vara samma oavsett hur lång ens menscykel är tycker jag, men jag har ingen som helst susning om hur ägglossning och liknande fungerar.

Jag tycker det är bra att göra aborten så tidigt så möjligt om man har bestämt sig.

Sjukvården räknar från senaste mensens första dag, om man inte gjort typ IVF/kontrollerat ÄL med VUL och fått mediciner för stimulering och grejer

Så har du en cykel på 28 dagar så har du mens dag 1, ÄL dag 13-15 (vanligast) och sen mens igen dagen efter dag 28

Om du blir gravid så blev ägget befruktat runt ÄL och sen etablera sig ett par dagar efter, och sen får du ingen mens och plussar då eller nån vecka efter då hormonerna stigit tillräkligt och embryot växt till sig

Min menscykel är runt 33 dagar

Dvs . Jag har mens på dag 1, ÄL på dag 19-20, och sen mens dagen efter dag 33

Det innebär att jag blev befruktad runt den 19e och att det etablera sig några dagar efter, låt säga på dag 23

När sjukvården sen räknar så utgår dom från 28 dagars cykel, och för dom det stämmer för så är ju dom på dag 28 ca. 14 dagar efter befruktning, medans jag med längre cykel bara är 5 dagar efter befruktning

Jag kanske troligen inte ens börjat tillverka tillräkligt höga hormoner för att få positivt då

På VUL/UL/RUL så kommer dom nästan definitivt flytta tillbaka mig för att mitt foster är yngre

Sen så är faktiskt inte fosterutvecklingen exakt identisk varje dag så tidigt, det kan skilja väldigt mycket dag till dag och såklart mellan olika foster, det är oerhört svårt att se exakt så tidigt även med VUL, beror också på maskin och den som gör.

Ett plus är inte automatiskt ett embryo/foster i livmodern, det kan vara allt ifrån sjukdomar till att vara en kemisk graviditet, mola eller utomkvedshavandeskap, därför kan det vara relevant vid även abort att se

Det är inte att dom väntar tills dom kan se jättetydligt men något vill dom helst se
  • Anonym (Julia)
    Anonym (H) skrev 2016-05-08 18:20:35 följande:

Sjukvården räknar från senaste mensens första dag, om man inte gjort typ IVF/kontrollerat ÄL med VUL och fått mediciner för stimulering och grejer

Så har du en cykel på 28 dagar så har du mens dag 1, ÄL dag 13-15 (vanligast) och sen mens igen dagen efter dag 28

Om du blir gravid så blev ägget befruktat runt ÄL och sen etablera sig ett par dagar efter, och sen får du ingen mens och plussar då eller nån vecka efter då hormonerna stigit tillräkligt och embryot växt till sig

Min menscykel är runt 33 dagar

Dvs . Jag har mens på dag 1, ÄL på dag 19-20, och sen mens dagen efter dag 33

Det innebär att jag blev befruktad runt den 19e och att det etablera sig några dagar efter, låt säga på dag 23

När sjukvården sen räknar så utgår dom från 28 dagars cykel, och för dom det stämmer för så är ju dom på dag 28 ca. 14 dagar efter befruktning, medans jag med längre cykel bara är 5 dagar efter befruktning

Jag kanske troligen inte ens börjat tillverka tillräkligt höga hormoner för att få positivt då

På VUL/UL/RUL så kommer dom nästan definitivt flytta tillbaka mig för att mitt foster är yngre

Sen så är faktiskt inte fosterutvecklingen exakt identisk varje dag så tidigt, det kan skilja väldigt mycket dag till dag och såklart mellan olika foster, det är oerhört svårt att se exakt så tidigt även med VUL, beror också på maskin och den som gör.

Ett plus är inte automatiskt ett embryo/foster i livmodern, det kan vara allt ifrån sjukdomar till att vara en kemisk graviditet, mola eller utomkvedshavandeskap, därför kan det vara relevant vid även abort att se

Det är inte att dom väntar tills dom kan se jättetydligt men något vill dom helst se

För mig räknade inte sjukvården alls, de gjorde ett vaginalt ultraljud och på det kunde de se hur långt gången jag var. Jag har rätt dålig koll på min mens och den är lite oregelbunden. Hon som gjorde mitt ultraljud sa i alla fall att de kunde se exakt hur många veckor jag varit gravid och att det bara kunde bli fel på någon dag hit eller dit.
  • Anonym (H)
    Anonym (Julia) skrev 2016-05-08 19:36:57 följande:

För mig räknade inte sjukvården alls, de gjorde ett vaginalt ultraljud och på det kunde de se hur långt gången jag var. Jag har rätt dålig koll på min mens och den är lite oregelbunden. Hon som gjorde mitt ultraljud sa i alla fall att de kunde se exakt hur många veckor jag varit gravid och att det bara kunde bli fel på någon dag hit eller dit.

Ja alltså dom kan ju bara räkna om man har regelbunden mens, annars måste dom ju utgå från VUL och storleken och det brukar stämma

Men för mig med längre cykel sa tex uträkningen att jag hade BF 18e Feb men RUL sa 28e Feb så det skiljde alltså 10 dagar då

När jag gjorde abort var det samma sak, jag trodde jag var i v.7 enligt uträkningen men dom flyttade bak mig till v.6 på VUL

(Aborten blev gjord 6+4)

Om man tänker efter så säger dom ju att man är gravid 40 veckor

Men det går ju inte ihop med 9 månader alls!

Och det är just för att dom räknar tid man egentligen inte är gravid för det är lättare att räkna från mensen då den märks och syns, än ÄL/befruktning/etablering då det sker dolt och inte är helt säker på när det sker
  • Anonym (Julia)
    Anonym (H) skrev 2016-05-08 21:20:04 följande:

Ja alltså dom kan ju bara räkna om man har regelbunden mens, annars måste dom ju utgå från VUL och storleken och det brukar stämma

Men för mig med längre cykel sa tex uträkningen att jag hade BF 18e Feb men RUL sa 28e Feb så det skiljde alltså 10 dagar då

När jag gjorde abort var det samma sak, jag trodde jag var i v.7 enligt uträkningen men dom flyttade bak mig till v.6 på VUL

(Aborten blev gjord 6+4)

Om man tänker efter så säger dom ju att man är gravid 40 veckor

Men det går ju inte ihop med 9 månader alls!

Och det är just för att dom räknar tid man egentligen inte är gravid för det är lättare att räkna från mensen då den märks och syns, än ÄL/befruktning/etablering då det sker dolt och inte är helt säker på när det sker

Jag har mycket svårt att tro att de använder en så osäker metod som att räkna från ÄL då det ska fattas några medicinska beslut, som du säger kan det bli väldigt fel och ska man göra en abort är det viktigt att veta om den ska vara medicinsk eller kirurgisk, då kan man inte syssla med gissningar. Det du pratar om låter mer som något man sysslar med hemma för att man är nyfiken.
  • Anonym (H)
    Anonym (Julia) skrev 2016-05-08 22:14:53 följande:

Jag har mycket svårt att tro att de använder en så osäker metod som att räkna från ÄL då det ska fattas några medicinska beslut, som du säger kan det bli väldigt fel och ska man göra en abort är det viktigt att veta om den ska vara medicinsk eller kirurgisk, då kan man inte syssla med gissningar. Det du pratar om låter mer som något man sysslar med hemma för att man är nyfiken.

Sjukvården räknar från senaste mensens första dag, tills dom säkerställt det med VUL/UL/RUL

Därför är VUL/UL ett krav i sverige när man ska göra abort, för att säkerställa om uträkningen är rätt eller om det diffar
  • Anonym (.)

Gjorde abort i v 5+1, hade fått reda på det 8 dagar tidigare.

• Anonym (Julia)
    Anonym (H) skrev 2016-05-08 22:21:14 följande:

Sjukvården räknar från senaste mensens första dag, tills dom säkerställt det med VUL/UL/RUL

Därför är VUL/UL ett krav i sverige när man ska göra abort, för att säkerställa om uträkningen är rätt eller om det diffar

Som du säger görs alltid ett ultraljud vid abort så det behövs inte räknas, ultraljudet är betydligt säkrare. Men det kan ju vara kul för sin egen skull att räkna hemma och ska man behålla räknar man ju i början eftersom man inte brukar göra vaginala ultraljud då, men vid abort är räkningen fullständigt ointressant för sjukvården.
  • Anonym (H)
    Anonym (Julia) skrev 2016-05-08 22:37:44 följande:

Som du säger görs alltid ett ultraljud vid abort så det behövs inte räknas, ultraljudet är betydligt säkrare. Men det kan ju vara kul för sin egen skull att räkna hemma och ska man behålla räknar man ju i början eftersom man inte brukar göra vaginala ultraljud då, men vid abort är räkningen fullständigt ointressant för sjukvården.

Uträkningen kan hjälpa sjukvården inför bokningen av VUL, alla ringer ju inte direkt vid plusset och har man regelbunden mens så kan det avgöra om man får en akuttid nästan direkt innan det ev. Är för sent för medicinsk abort (fast VUL kan ändra det sen såklart) eller om man får en vanlig tid om nån vecka

På vissa ställen är det långa kötider (dåligt)

Såklart försöker dom boka in snarast men det tar ofta tid ändå

Uppenbart var det ingen kötid alls där ts bokade och dom kunde inte se något alls än, hade hon bokat här hade hon fått vänta 7-10 dagar och dom hade troligen då kunnat se något
Svar på tråden I hur tidig vecka har ni gjort abort?