Anonym (Julia) skrev 2016-05-08 16:56:55 följande:
Fast vad har mensen med det här att göra? Jag har också en menscykel på 28 dagar och jag visste att jag var gravid redan dag tre, men jag testade negativt till vecka 4. Fosterutvecklingen borde vara samma oavsett hur lång ens menscykel är tycker jag, men jag har ingen som helst susning om hur ägglossning och liknande fungerar.
Jag tycker det är bra att göra aborten så tidigt så möjligt om man har bestämt sig.
Sjukvården räknar från senaste mensens första dag, om man inte gjort typ IVF/kontrollerat ÄL med VUL och fått mediciner för stimulering och grejer
Så har du en cykel på 28 dagar så har du mens dag 1, ÄL dag 13-15 (vanligast) och sen mens igen dagen efter dag 28
Om du blir gravid så blev ägget befruktat runt ÄL och sen etablera sig ett par dagar efter, och sen får du ingen mens och plussar då eller nån vecka efter då hormonerna stigit tillräkligt och embryot växt till sig
Min menscykel är runt 33 dagar
Dvs . Jag har mens på dag 1, ÄL på dag 19-20, och sen mens dagen efter dag 33
Det innebär att jag blev befruktad runt den 19e och att det etablera sig några dagar efter, låt säga på dag 23
När sjukvården sen räknar så utgår dom från 28 dagars cykel, och för dom det stämmer för så är ju dom på dag 28 ca. 14 dagar efter befruktning, medans jag med längre cykel bara är 5 dagar efter befruktning
Jag kanske troligen inte ens börjat tillverka tillräkligt höga hormoner för att få positivt då
På VUL/UL/RUL så kommer dom nästan definitivt flytta tillbaka mig för att mitt foster är yngre
Sen så är faktiskt inte fosterutvecklingen exakt identisk varje dag så tidigt, det kan skilja väldigt mycket dag till dag och såklart mellan olika foster, det är oerhört svårt att se exakt så tidigt även med VUL, beror också på maskin och den som gör.
Ett plus är inte automatiskt ett embryo/foster i livmodern, det kan vara allt ifrån sjukdomar till att vara en kemisk graviditet, mola eller utomkvedshavandeskap, därför kan det vara relevant vid även abort att se
Det är inte att dom väntar tills dom kan se jättetydligt men något vill dom helst se