• Anonym (förundrad)

När mognar barn?

Jag har nu i några års tid varit bonusförälder åt barn som nu är över 10 år. Jag har även under den tiden lärt känna fler familjer och barn i samma ålder, och något som faktiskt förvånar mig är att en del av barnen är som småbarn. Jag förstår ju att barn mognar olika och då och då beter sig mindre moget, men föräldrarna verkar ju inte ens ha noterat hur barnen är så jag undrar helt enkelt om det är jag som bara träffat på helt annorlunda barn tidigare...

Det verkar vara mer regel än undantag att barnen gråter för att de slår sig lite (med betoning på lite), gråter för att de är trötta, gråter om de får ett nej.... Ja gråter för allt i en utsträckning jag ärligt talat främst trodde mindre barn gjorde.

Så frågan är ju vid vilken ålder brukar barn växa ifrån det?

• Svar på tråden När mognar barn?
  • plusplus82

de  e som du skriver de e olika vad barnen mognar sen beror de väl på situationen som uppkommer

• Aniiee

Nån gång vid aldrig. Och det ska de inte behöva heller. Alla människor har rätt till sina känslor, och rätt utt uttrycka sina känslor.

You are the creators and the curators of your own lives
  • Fjäril kär

det handlar nog snarare om hur känslig ett barn är och det är något som givetvis också följer med upp i vuxen ålder. Vi är alla känsliga på ett eller annat sätt. 

En del tycker det ÄR hela världen att få ett nej och tycker det är jobbigt för minsta lilla motstånd, medan andra kanske inte reagerar förrän något väldigt stort inträffar . 
    Det handlar inte om mognad utan om hur känslig som person man är och hur man hanterar det.  Och det är inget barnsligt drag. 

• Iowhannah
    Fjäril kär skrev 2016-05-02 19:51:21 följande:

det handlar nog snarare om hur känslig ett barn är och det är något som givetvis också följer med upp i vuxen ålder. Vi är alla känsliga på ett eller annat sätt. 

En del tycker det ÄR hela världen att få ett nej och tycker det är jobbigt för minsta lilla motstånd, medan andra kanske inte reagerar förrän något väldigt stort inträffar . 

Det handlar inte om mognad utan om hur känslig som person man är och hur man hanterar det.  Och det är inget barnsligt drag. 

Ja herregud! Jag kan gråta av alla de anledningar som stod i ts och jag är 29 år gammal.

Som nån annan skrev, man ska inte behöva trycka undan sina känslor och förhoppningsvis blir dessa barn uppfostrade till att uttrycka och visa sina känslor.
  • Anonym (jenny)

En 6-årig dramaqueen och piplisa är garanterat densamma även som 15-åring och som 25-åring..

Sen kan man förvisso lära sig hantera sina utbrott men det är ändå ett personlighetsdrag.

• FrökenKanSjälv

Självklart är det viktigt att kunna och att tillåtas uttrycka sina känslor. Men det är en del av mognadsprocessen att kunna styra över när man släpper fram känslorna.

En 2-åring som gråter eller får ett ilskeutbrott över ett nej är naturligt, hen har inte hunnit lära sig att styra sina känsloutbrott. En 22-åring som gråter eller får ett ilskeutbrott över ett nej är inte lika charmigt. Någonstans där i mellan ska föräldrarna ha tränat barnet på när/hur det är okej att visa känslor.

Svar på tråden När mognar barn?