• KandidatuppsatsGU

Hjälp två studenter!

Hej! Vi är två universitetsstudenter som skulle bli glada om ni hjälpte oss med vår kandidatuppsats genom att svara på vår enkät om lösenordsvanor!

goo.gl/forms/NIrDrtwMrK

• Svar på tråden Hjälp två studenter!
  • Carambolan

Alltså... Det beror ju på? På min mail har jag dödssupermegasäkra rutiner, byter ofta, använder aldrig samma nån annanstans och kör tvåpartsautensiering. När jag är tvungen att skapa ett konto för att kunna läsa ett recept... Not so much.

• KandidatuppsatsGU
    Carambolan skrev 2016-05-03 19:35:42 följande:

Alltså... Det beror ju på? På min mail har jag dödssupermegasäkra rutiner, byter ofta, använder aldrig samma nån annanstans och kör tvåpartsautensiering. När jag är tvungen att skapa ett konto för att kunna läsa ett recept... Not so much.

Jag håller helt med dig! Därför skrev vi följande instruktion i början av enkäten: "Med "tjänst" menar vi alla webbsidor, appar, program eller andra ställen där du har ett personligt lösenord, och där du anser att säkerheten är viktig. Tjänster där du inte lägger någon vikt vid om obehöriga får tillträde räknas alltså inte in."

Det är uppenbarligen lätt att missa den förklaringen, så vi ska försöka förtydliga det.

Tack för bra feedback! :)
  • Carambolan

Jo, det såg jag, men med jag tycker att det är mycket mer gråskala än så. Tjänster jag "inte lägger någon vikt vid om obehöriga får tillträde" tänker jag är ytterligare ett steg ner i säkerhetsskala. Det är såna lösenord som jag aktivt delar mig mig av, eller till och med inte lösenordsskyddar alls (om möjligt).

• KandidatuppsatsGU
    Carambolan skrev 2016-05-03 20:06:53 följande:

Jo, det såg jag, men med jag tycker att det är mycket mer gråskala än så. Tjänster jag "inte lägger någon vikt vid om obehöriga får tillträde" tänker jag är ytterligare ett steg ner i säkerhetsskala. Det är såna lösenord som jag aktivt delar mig mig av, eller till och med inte lösenordsskyddar alls (om möjligt).

Tack, vi får se över formuleringarna igen! :)
Svar på tråden Hjälp två studenter!