• Äldre 3 May 20:13
    1958 visningar
    2 svar
    2
    1958

    Varför?

    Vad är senaste rönen och teorierna om varför vi är så allergiska nuförtiden? Finns det några spännande nya behandlingsmetoder eller mediciner som är på gång?

  • Svar på tråden Varför?
  • Äldre 5 May 01:31
    #1

    Hej!

    15-20% av Sveriges befolkning har allergi så allergi har blivit en av våra vanligaste folksjukdomar. 

    Idag kan man ge allergi vaccinationer - hyposensibilisering till personer med svår allergi(spruta in små mängder av ämnet man inte tål i små doser, under lång tid).

    Det finns mest spekulationer om varför det ökat t.ex att vi har en så pass förbättrad hygien så att vi inte utsätts för "nyttiga" bakterier i samma utsträckning. Även rökning, parfymer och ökade halter av avgaser kan vara faktorer.

    Jag brukar alltid tipsa om att använda parfymfria produkter! Gäller båda stora och små. På Neutrals hemsida kan du se enkla tips om hur du kan förebygga allergiska reaktioner i hemmet.

    MVH Victoria:)

  • Äldre 5 May 03:04
    #2

    Tack för svar Victoria. Det har då inte hänt mycket sedan jag läste immunologi för över ett decennium sedan med andra ord... 
    Inducera tolerans oralt, olika IgE varianter av allergier, koordinerade vaccinationer mot flera allergener på en gång. Jag var nyfiken på om det ledde någonstans?

Svar på tråden Varför?