• luleasfinest

Sydöstasien resa

Hur är det att resa i Sydöstasien idag? Finns det några länder man bör undvika (mycket våld, terrorism, rån, sjukdomar, osv) eller vara varsam i samt länder som rekommenderas att besöka?

Lite småsugen på typ Burma, Vietnam, Nepal och möjligen Singapore. Kanske några andra ställen.

• Svar på tråden Sydöstasien resa
  • 05em06

Burma och Singapore har jag varit i. Burma är väldigt väldigt fattigt. Jag var där 2002, så jag vet egentligen inte hur det nu.
    Singapore älskar jag, finns inget bättre land så kan varmt rekommendera Singapore.

• luleasfinest
    05em06 skrev 2016-05-05 22:04:15 följande:

Burma och Singapore har jag varit i. Burma är väldigt väldigt fattigt. Jag var där 2002, så jag vet egentligen inte hur det nu.

Singapore älskar jag, finns inget bättre land så kan varmt rekommendera Singapore.

Men du kände dig inte obekväm i att det var fattigt eller så? Tänkte om det förekom tiggeri, rån eller sånt. Bara spekulerar.

Malaysia och Singapore ligger väl grannar, men det är två olika länder eller hur?
  • luleasfinest

En poliare avrådde mig precis från Malaysia för att han hört att man kan få dödsstraff för knark även om nån smugglar ner knark i din väska på flygplatsen. Känns lite avskräckande men kanske bara överdrivet...?

• 05em06
    luleasfinest skrev 2016-05-05 22:30:24 följande:
    Men du kände dig inte obekväm i att det var fattigt eller så? Tänkte om det förekom tiggeri, rån eller sånt. Bara spekulerar.

Malaysia och Singapore ligger väl grannar, men det är två olika länder eller hur?
    Singapore och Malaysia är två olika länder. Malaysia är också fint inte så turistigt. Finns många vackra öar och god mat har dom också. Singapore är väldigt säkert men väldigt hårda regler.

Var aldrig rädd i Burma. Väldigt vänligt folk. Tyckte inte det var mycket tiggeri heller. Bara viktigt att kolla visum och hur man får resa där. Vi åkte på en paket resa ditt men en guide som var med oss hela tiden. Men det var som sagt 2002. Så ganska längesen nu.
  • luleasfinest
    05em06 skrev 2016-05-05 22:39:00 följande:

Singapore och Malaysia är två olika länder. Malaysia är också fint inte så turistigt. Finns många vackra öar och god mat har dom också. Singapore är väldigt säkert men väldigt hårda regler.

Var aldrig rädd i Burma. Väldigt vänligt folk. Tyckte inte det var mycket tiggeri heller. Bara viktigt att kolla visum och hur man får resa där. Vi åkte på en paket resa ditt men en guide som var med oss hela tiden. Men det var som sagt 2002. Så ganska längesen nu.

Är nog glad om det inte är för turistigt, sånt drar väl till sig lite löst folk sägs det ju.

Tror du det har förändrats till det bättre i Burma? Tänkte eftersom du skriver att det var 14 år sen.
  • 05em06
    luleasfinest skrev 2016-05-05 23:14:49 följande:
    Är nog glad om det inte är för turistigt, sånt drar väl till sig lite löst folk sägs det ju.

Tror du det har förändrats till det bättre i Burma? Tänkte eftersom du skriver att det var 14 år sen.
    Du kan läsa väldigt mycket om landet och säkerheten här www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Reseinformation/Reseinformation-Burma/
    Jag gissar på att det har förändrats en hel del på 14 år. Men det är viktigt att hålla sig uppdaterad och ha koll på seder och bruk.
    Det är ett vackert land, vänliga människor men viktigt bara att man håller sig uppdaterad om hur läget är just nu.
Svar på tråden Sydöstasien resa