• glittertejp

Hur stöttar man en vän med självmordstankar?

Jag har en jättebra vän. Han har berättat för mig att han vill ta livet av sig. Blir såklart jätterädd då han betyder mycket för mig. Han har redan hjälp från vården så det behöver jag inte hjälpa honom med. Men hur stöttar man någon med självmordstankar? Vad säger man och vad är okej att fråga och inte? Skulle verkligen behöva några goda råd.

• Svar på tråden Hur stöttar man en vän med självmordstankar?
  • Birgitta02

Försök ta reda på varför dessa tankar finns. Sätt dig ner med honom och försök bena upp problemen. Med penna och papper. Spalta upp. Du märker när han inte vill prata. Då tar man det lugnt. Att pressa är aldrig bra. Inte tjata heller,  de här människorna ältar så mycket ändå och de själva blir less på det. Men viktigt är att du finns där och att personen vet det.

• coffeeandcats

Låt det framgå tydligt och klart att du finns där! Dygnet runt. Att han kan ringa när som helst, bara för att prata om vad som helst eller för att ventilera. 

Börja med att fråga om han vill prata om det. Säg att han inte behöver svara om han inte vill innan du ställer en känslig fråga. 

Svar på tråden Hur stöttar man en vän med självmordstankar?