• Floraz

Pojkvännens son vägrar åka utomlands

Jag och min pojkvän har bokat en 3 veckors resa till Florida. 
    Vi ska bland annat fira min 27 års dag där borta.
    Det är vi två som ska dit samt hans 16 åriga son. 16 åringen var jätteglad över resan då vi bokade den och ville mer än gärna åka, men nu, 1 vecka innan, säger han att han absolut inte vill åka. Han vill stanna hemma och detta kom som från ingenstans. Min pojkvän vägrar låta honom stanna hemma med tanke på att förut när min pojkvän åkte iväg med mig, då hade han hemmafest och det spårade totalt. Pojkens mamma finns inte med i bilden så det är ingen ide att ni skriver ''han kan ju bo hos henne'' eller liknande.

Detta är väldigt tjorvigt eftersom att resan redan är bokad och det är så kort tid kvar tills vi ska iväg samt att vi tagit ledigt från jobb och allt, pojken har även fått ledigt från skolan. Pojken har en flickvän som han är med hela tiden, så vi misstänker att han ändrat sig på grund av henne och tänkt dra henne till huset och leva rövare i tre veckor. 

Vad ska vi göra?
    Vill inte att hans unge ska få bestämma över oss två vuxna och nu vara grunden till att vi måste stanna hemma. Vi har sett framemot det här jättemycket och det är väl ändå inte 16 åringen som ska få bestämma sånt här!

• Svar på tråden Pojkvännens son vägrar åka utomlands
  • fjonkelina

Självklart ska grabben åka med till Florida,ngt annat är ju löjligt. Flickvännen är inte ett alternativ i min värld i alla fall. Vad händer om tjejen plötsligt gör slut under dessa veckor som han i så fall ska bo hos henne??

En 3veckors resa till Florida är väl fantastisk att åka på ? Tycker inte det går att ångra sig eller ändra bara för att liksom. Dessutom är han inte tillräcklig gammal för att vara ensam hemma med tillsyn av vuxen ibland eftersom han tidigare haft fest när det varit ff. Inte så kul att komma hem till en sönderfestad lägenhet osv.

det är ju inte så att man tvnigar ungen till något urtråkigt i 3 veckor.......Och självklart ska han ta ansvar för sitt medgivande till resan från första början. Låta honom stanna hemma för att han inte vill just nu lär honom bara att så kan man göra i fortsättningen med,inte så smart. Tror dessutom inte heller att han kommer tjura i 3 veckor.

Vad säger hans pappa om det här?

• Physalis
    buggi skrev 2016-05-06 19:13:21 följande:

Jag skulle inte dra med en 16-åring som inte vill, det skulle sabba resan totalt.

Och om jag var i hans kläder skulle jag hellre vara med min flickvän än med någon som refererade till mig som "hans unge".

Jag kallar min unge för " unge" så det är inte nödvändigtvis ett bevis på någons ogillande.

Och som någon annan sa så kunde han ju tänkt på det innan när han sa att han ville följa med.
  • Gunilla1957

Det verkar som att ni inte har satt er ner med pojken och frågat varför han inte längre vill följa med. Säg att han inte kan bo hemma ensam så länge och hur hade han annars tänkt att lösa det? Han kan säkert övertalas med lite trixande. Påminn honom sedan om vilken upplevelse det kommer bli att åka till Florida och allt spännande han kan göra där. 

• persikofjaril

Jag är helt för att man ska kunna få ändra sig. Men i det här fallet så tycker jag att eftersom han sa ja från början, och ni betalat en massa pengar, och han har (förmodligen) ingenstans att bo under tiden, så är det självklart att han ska följa med. 

• Canoncrill
    fjonkelina skrev 2016-05-06 22:12:54 följande:

Självklart ska grabben åka med till Florida,ngt annat är ju löjligt. Flickvännen är inte ett alternativ i min värld i alla fall. Vad händer om tjejen plötsligt gör slut under dessa veckor som han i så fall ska bo hos henne??

En 3veckors resa till Florida är väl fantastisk att åka på ? Tycker inte det går att ångra sig eller ändra bara för att liksom. Dessutom är han inte tillräcklig gammal för att vara ensam hemma med tillsyn av vuxen ibland eftersom han tidigare haft fest när det varit ff. Inte så kul att komma hem till en sönderfestad lägenhet osv.

det är ju inte så att man tvnigar ungen till något urtråkigt i 3 veckor.......Och självklart ska han ta ansvar för sitt medgivande till resan från första början. Låta honom stanna hemma för att han inte vill just nu lär honom bara att så kan man göra i fortsättningen med,inte så smart. Tror dessutom inte heller att han kommer tjura i 3 veckor.

Vad säger hans pappa om det här?

Förstår inte heller, en resa till Florida borde väl vara allas dröm!
  • Canoncrill

Eftersom att han sa ja från början så får han nu stå sitt kast.
    Kostar mycket pengar och börja avboka allt, eller att bara avboka hans biljett kostar nog mycket. En 3 veckors resa till Florida borde vara allas dröm men mest troligt handlar det om att han vill stanna hemma med flickvännen men det borde han ju ha tänkt på från början!! Dessutom är han ej mogen för att stanna hemma själv i 3 veckor. Det är en lång tid och han har festat osv. Det är isåfall om han kan bo hos flickvännen eller någon annan men jag tycker att han ska med.

• Flygfotogen

Det är nog den enda gången i livet som han får en gratis resa till USA och det tänker han skippa? Varför? Vad ger han för anledning?

• luleasfinest

Tja man kan ju knappast släpa med han i planet om han tvärvägrar. Men jag hade försökt ragga tag i någon vuxen som höll koll på honom, ställa ultimatum till pojken att följer du inte med kommer N.N. att hålla koll på dig, du kommer få betala tillbaka din biljett för så går det till i verkliga livet. Man kan inte bara boka av en biljett pang bom och hoppas att pengarna kommer tillbaka. Hänvisa till att han faktiskt är straffmyndig och att i den åldern måste man ta konsekvenserna av sitt handlande, även om man som föräldrer fortfarande är huvudansvarig i två år till.

Jag hade inte velat ha honom med om han haft den attityden, det hade kunnat bli ett 3 veckors helvete. Att pojkvännen måste sitta och dalta med pojken som då kanske beter sig som idiot väl i Florida, vägrar äta, vägrar gå ut, duscha, vad vet jag. Hade inte riskerat det.

Nu är jag säkert lite stereotypisk men är väl typiskt den åldern att tro att alla spelar efter ens egen pipa, att allt är helt problemfritt osv....

• Canoncrill
    nevermind skrev 2016-05-06 21:53:42 följande:

Meddela att månadspengen dras in ett år, liksom internet. Eller whatever. NI bestämmer. Han sa ja, då får han stå för det. Ni tvingar honom inte att resa med, ni lär honom att han fan får stå för sina beslut. Det är jävligt mycket pengar som går upp i rök eftersom hans pappa måste stanna hemma med honom.

Dra in pengar i ett år eller internet är väl en överdrift 
  • Canoncrill
    Flygfotogen skrev 2016-05-07 12:07:01 följande:

Det är nog den enda gången i livet som han får en gratis resa till USA och det tänker han skippa? Varför? Vad ger han för anledning?

Han vill nog vara med flickvännen och kunna göra vad han vill i 3 veckor. Han tar det före USA. Konstigt nog.
  • Canoncrill
    luleasfinest skrev 2016-05-07 12:08:57 följande:

Tja man kan ju knappast släpa med han i planet om han tvärvägrar. Men jag hade försökt ragga tag i någon vuxen som höll koll på honom, ställa ultimatum till pojken att följer du inte med kommer N.N. att hålla koll på dig, du kommer få betala tillbaka din biljett för så går det till i verkliga livet. Man kan inte bara boka av en biljett pang bom och hoppas att pengarna kommer tillbaka. Hänvisa till att han faktiskt är straffmyndig och att i den åldern måste man ta konsekvenserna av sitt handlande, även om man som föräldrer fortfarande är huvudansvarig i två år till.

Jag hade inte velat ha honom med om han haft den attityden, det hade kunnat bli ett 3 veckors helvete. Att pojkvännen måste sitta och dalta med pojken som då kanske beter sig som idiot väl i Florida, vägrar äta, vägrar gå ut, duscha, vad vet jag. Hade inte riskerat det.

Nu är jag säkert lite stereotypisk men är väl typiskt den åldern att tro att alla spelar efter ens egen pipa, att allt är helt problemfritt osv....

Jo du har en poäng, jobbigt att ha med sig en som troligen kommer vara sur på resan och trotsa. Vägrar han följa med nu och dom sen tvingar med honom kommer han antagligen vara helt omöjlig där borta och det blir inte mycket till semester för dom. Tycker absolut inte att dom ska skita i resan utan dom får åka men hitta nån han kan bo hos eller nån som flyttar in till huset med han
  • Kirenaj68
    Påven Johanna skrev 2016-05-06 18:02:57 följande:
    För mig hade det inte varit viktigt med den lärdomen just i ett läge där en resa står på spel för flera inblandade. Jag tänker mig här att ts (och kanske också mannen) eventuellt vill ha en rolig resa och inte en resa där en av resenärerna är medtvingad, men vill man betala för att göra den poängen så ska man förstås göra det. Jag ser det som att det finns väldigt många tillfällen att lära ungdomar att ta ansvar för sina val. Svider det i plånboken går det ju att komma överens om att han ska betala tillbaka en viss summa eller hur man nu föredrar att göra. 
    Killen är 16 år. Hur ska han kunna betala tillbaka något?
  • Kirenaj68
    Floraz skrev 2016-05-06 13:30:25 följande:

Jag och min pojkvän har bokat en 3 veckors resa till Florida. 
    Vi ska bland annat fira min 27 års dag där borta.
    Det är vi två som ska dit samt hans 16 åriga son. 16 åringen var jätteglad över resan då vi bokade den och ville mer än gärna åka, men nu, 1 vecka innan, säger han att han absolut inte vill åka. Han vill stanna hemma och detta kom som från ingenstans. Min pojkvän vägrar låta honom stanna hemma med tanke på att förut när min pojkvän åkte iväg med mig, då hade han hemmafest och det spårade totalt. Pojkens mamma finns inte med i bilden så det är ingen ide att ni skriver ''han kan ju bo hos henne'' eller liknande.

Detta är väldigt tjorvigt eftersom att resan redan är bokad och det är så kort tid kvar tills vi ska iväg samt att vi tagit ledigt från jobb och allt, pojken har även fått ledigt från skolan. Pojken har en flickvän som han är med hela tiden, så vi misstänker att han ändrat sig på grund av henne och tänkt dra henne till huset och leva rövare i tre veckor. 

Vad ska vi göra?
    Vill inte att hans unge ska få bestämma över oss två vuxna och nu vara grunden till att vi måste stanna hemma. Vi har sett framemot det här jättemycket och det är väl ändå inte 16 åringen som ska få bestämma sånt här!

Det är inget att diskutera. Snorungen får allt finnas sig i att åka med. Han kan inte komma en vecka innan och säga att han inte vill åka med. Åtminstone inte p.g.a en tjejs påtryckningar om nu så är fallet. Det är inget giltigt skäl. Men fortsätter snorungen att vägra hoppas jag att din pojkvän sätter hårt mot hårt. Hade jag varit i hans kläder hade jag sagt: Stanna hemma då. Men då ska du i framtiden betala tillbaka vartenda jävla öre för din biljett och så bor du hos flickvännen när vi är i Florida. Här hemma bor du inte. Du har redan visat att du inte klarar av att bo själv. Detta är vad du har att rätta dig efter. 
  • Canoncrill
    Fiona M skrev 2016-05-07 16:11:23 följande:

Vad anger han för skäl till att han inte vill åka med?

Förmodligen flickvännen
  • Fiona M
    Canoncrill skrev 2016-05-07 19:30:51 följande:

Förmodligen flickvännen

Ja, men har han sagt det så man kan ta diskussionen därifrån?
  • Canoncrill
    Fiona M skrev 2016-05-07 19:47:31 följande:
    Ja, men har han sagt det så man kan ta diskussionen därifrån?
    Trådskaparen har inte skrivit nånting mer sedan första inlägget så vet inte
  • nevermind
    Kirenaj68 skrev 2016-05-07 14:56:25 följande:
    Killen är 16 år. Hur ska han kunna betala tillbaka något?
    Studiebidraget såklart.
  • Kirenaj68
    nevermind skrev 2016-05-08 12:38:48 följande:
    Studiebidraget såklart.
    Oj. Är den så hög att den kan täcka en biljett till Florida? Bra där.....
Svar på tråden Pojkvännens son vägrar åka utomlands