• Gravid 2008

Vad kan min hunds beteende bero på?

Hej. Har en golden retriver på snart 6 månader.

Hon äter väldigt dåligt nu igen efter en period med bra aptit. Äter gör hon men äter inte upp sin mängd. Sen har hon kissat några gånger inne och hon lyder inte när man kallar på henne. Är hon i trots och det är bara att kämpa? Eller håller hon på att ni könsmogen?

Har provat med att bara ge henne två mål om dagen istället och se så hon blir hungrig till sitt nästa mål. Men de verka inte hjälpa. Äter inte bättre för de.

Sen har hon börjat klia sig. Inte konstant, men då och då. Hennes dagisfröken påstår att hon kanske är torr i pälsen. Ger henne lite olivolja i maten. När ska man se skillnad? Eftersom hon inte får i sig sin mängd mat så tror jag inte hon får i sig oljan i heller.

• Svar på tråden Vad kan min hunds beteende bero på?
  • LaOtona

Det här med att klia har jag märkt att våra hundar gör av kyckling, det är den vanligaste allergin hos hundar. Har du royal canine som foder så kan det vara det också.

Hur är hullet? Är det bra så skulle jag inte oroa mig. Hon kanske får mycket godis under dagen? Testat att blötlägga? Blandat i något extra gott? Min filur är fem månader och måste trugas. Nu tar jag fram maten när jag äter och har hon inte ätit då så tar jag ändå bort den. Det har funkat lite bättre.

• LaOtona

Och från sex månader kan slyngelåldern börja. Det är bara att kämpa på. ????

• ohana
    Blir hon aktiverad både mentalt och fysiskt? Nu är ju din hund inte så gammal så hon ska ju inte aktiveras så hårt. Jag tänker att får hon tillräckligt med motion så blir hon hungrig?
    Angående kisseriet. Kissar hon mer än vanligt tycker du? Är hon slö?
    Mycket kissande och dålig aptit kan tyda på en livmodersinflammation-rådfråga veterinär.
    Hoppas det löser sig.
  • LaOtona

Har du kollat om hon håller på och byter tänder? Då kan det bli lite besvärligt med hård mat.

• Ballerinan

Tror detta är ganska vanligt bland tikar i den åldern. Och ja vad jag förstått så har det med könsmognaden att göra. Jag tycker inte du ska ge efter när det gäller maten. En hund svälter aldrig sig själv. Se till att ha fasta tider och äter hon inte upp så ta bort hundskålen. Ursprungligen i en flock så gäller det att äta direkt annars tar någon annan maten. Hade problem med min hane men det försvann när vi kastrerade honom. Har en vän som har tik och hon har blivit bättre nu när hon är ett år :) Kilandet vet jag inte vad det kan vara. Är det på samma ställe bara? Då kanske det är eksem?

Svar på tråden Vad kan min hunds beteende bero på?