• Anonym (orolig)

kan han få uppehållstillstånd trots skyddat boende ?

Skriver här oxå för att se om någon mer kan svara ! 

Pappan till vårat barn sökte uppehållstillstånd med anknytning till mig och mina äldre barn plus vårat då ofödda barn för mer än 1 år sedan då vi fortfarande var ett par ! Vi separerade efter endast 1 månad efter att han lämnat in ansökan till migrationsverket och då det var försent att göra abort. Hela vårat förhållande har varit baserat på lögner och svek från hans sida, han har misshandlat och krängt min son som har flera funktionshinder plus att jag har blivit utsatt för fysisk,psykisk och sexuell misshandel av denna man. Vi har tillbringat tid på skyddat boende pga honom då han och hans ena släkting hotat att ta med vårat barn till sitt hemland Ghana,han är muslim och anser sig äga barnet. han har bara träffat barnet vid 2 tillfällen och det var när vårat barn var 4 dagar och 9 dagar men inget sedan dess och barnet är nu 10 mån. En person från migrationsverket ringde mig när vi var på skyddat boede och frågade om jag ville avsäga mig att vara anknytningsperson på hans ansökan och fick skicka ett mail med en kopia på min id-handling . Jag frågade i samma veva om han skulle få stanna och då sa han på migrationsverket att han kommer få avslag på sin ansökan och att han skulle fatta ett beslut samma dag och jag skulle få en kopia på första sidan av beslutet , men nu skriver denna man i ett mail att dom inte fattat ett beslut i hans ärende ännu utan att det fortfarande utreds........ kan det vara så att dom ger honom rätten att stanna trots allt ändå ???? Vore så tacksam för alla svar , jag är verkligen livrädd för honom. 

Vi ligger i en vårdnadstvist där jag har ansökt om ensam vårdnad och har bara hunnit med en muf än så länge. vi yrkade på interimistisk ensam vårdnad då men jag fick det inte för domaren ansåg att om jag skulle få ensam vårdad så skulle jag omöjlig göra ett gott umgänge mellan far och barn vilket var ett bakslag . Domaren bad honom att skaffa ett ombud(han han ingen advokat) och sen inkomma med yrkande på umgänge,det var över 2 månader sen och han har fortfarande inte inkommit med något yrkande om umgänget mellan dom. Nu har vi hunnit så långt som ett besök hos familjerätten för vårdnads och umgängesutredningen och det känns som han lyckats manipulerat dom. Trots att han i januari blev ombedd av domaren att skaffa ett ombud och inkomma med yrkande på umgänge så har han nu i maj fortfarande inte gjort det,trots att socialtjänsten och familjerätten har givit honom kontaktuppgifter till rättshjälpen. Han säger till familjerätten att han är villig att gå på samarbetssamtal med mig men jag vill ju inte ens se honom.Familjerätten ifrågasätter varför inget umgänge har kommit igång ännu mellan dom,men det är ju inte jag som ska se till att det blir av utan han som ska inkomma med yrkande på umgänge till tingsrätten.Visst,jag skulle väl kunna ansöka om att starta umgänget och ha med umgängesstöd men varför ska jag servera allt till honom för ? Jag har aldrig sagt till honom att han inte får träffa vårat barn men dock har jag sagt att det måste finnas en kontaktperson med.

Jag önskar så att jag aldrig gick o gifte mig med honom,jag gjorde det enbart för att han pressade på om det hela tiden att han ville att vi skulle vara en "riktig" familj . 

jag skulle kunna skriva så himla mycket om detta men slutar här. 
  • Svar på tråden kan han få uppehållstillstånd trots skyddat boende ?
  • Anonym (ja)

På ansökan med dig som anknytning person kommer han få avslag på. Men han kan fortfarande få uppehållstillstånd genom ert barn. Det är faktiskt ganska troligt att han kommer få det. Då ert barn har rätt till sin pappa.

• gustengustavius

Fast hur smart är det av Migrationsverket att ge put åt en barn och kvinnomisshandlare? Känns inte som att han vore en bra förebild för barnet. Därför tror jag att han får avslag!

• Anonym (ja)
    gustengustavius skrev 2016-05-08 15:02:10 följande:

Fast hur smart är det av Migrationsverket att ge put åt en barn och kvinnomisshandlare? Känns inte som att han vore en bra förebild för barnet. Därför tror jag att han får avslag!

Så länge han inte dömd för nått så finns det inte så mycket dom kan göra.
  • annananonym
    Anonym (ja) skrev 2016-05-08 17:22:17 följande:

Så länge han inte dömd för nått så finns det inte så mycket dom kan göra.

Då får ts se till att han blir dömd!
  • Anonym (ja)
    annananonym skrev 2016-05-08 18:07:21 följande:

Då får ts se till att han blir dömd!

Visst kan hon det så är det ju bra, men det är ju inte direkt lätt.
  • Anonym (orolig)

Nej eftersom han inte har uppehållstillstånd så finns han ej heller i systemet och polisen lägger bara ner anmälan.

• Anonym (ja)
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-08 20:43:23 följande:

Nej eftersom han inte har uppehållstillstånd så finns han ej heller i systemet och polisen lägger bara ner anmälan.

Hur kommer det sig att han befinner sig i Sverige under handläggningstiden? Vid anhörigs uppehållstillstånd så måste man ju nästan alltid lämna Sverige för att kunna ansöka.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (ja) skrev 2016-05-08 20:47:32 följande:

Hur kommer det sig att han befinner sig i Sverige under handläggningstiden? Vid anhörigs uppehållstillstånd så måste man ju nästan alltid lämna Sverige för att kunna ansöka.

Han trodde han kunde manipulera systemet och säga att han inte kunde lämna mig och mina barn ensamma under handläggningstiden.
  • Anonym (orolig)
    gustengustavius skrev 2016-05-08 15:02:10 följande:

Enligt tingsrätten så har barnet rätt till sin pappa även fast han är inte kanske är lämplig vilket är så rubbat. Jag riskerar att inte få ensam vårdnad just av samma skäl,dom verkar inte titta på vad han gjort mot oss andra . Han har ju inte skadat våran son ännu eller tagit honom......varför ???? Just för att jag inte låtit honom utöva sin religion på honom. Hans förstfödde son samt första sonen i hans familj i gahna. ......
  • Anonym (ja)
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-08 23:00:35 följande:

Han trodde han kunde manipulera systemet och säga att han inte kunde lämna mig och mina barn ensamma under handläggningstiden.

Trodde? Tydligen kunde han det eftersom han är här. Att man har barn här kan vara en anledning att få stanna under handläggningstiden, men i dags läget är det väldigt svårt att få igen om det.
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-08 23:06:16 följande:

Enligt tingsrätten så har barnet rätt till sin pappa även fast han är inte kanske är lämplig vilket är så rubbat. Jag riskerar att inte få ensam vårdnad just av samma skäl,dom verkar inte titta på vad han gjort mot oss andra . Han har ju inte skadat våran son ännu eller tagit honom......varför ???? Just för att jag inte låtit honom utöva sin religion på honom. Hans förstfödde son samt första sonen i hans familj i gahna. ......

Utöva sin religion på honom? Att han är muslim gör honom inte till en dålig pappa, att han är en idiot gör det däremot.

Jag tror att du får räkna med att han kommer få uppehållstillstånd. Det krävs väldigt mycket för att migrationsverket ska neka honom när han har barn i Sverige. Eftersom det inte finns några domar så är det hans ord i mot ditt och det räcker tyvärr inte. Dessutom är inget av det som hänt i mot barnet.
  • Anonym (orolig)

Ja det blir nog så ! Fick mail från min advokat idag ,han har nu skaffat ombud och yrkar på umgänge 2ggr i veckan 2 h per gång !

Blir nog ingen ensam vårdnad för mig heller !

• Smilla75

För att få uppehållstillstånd på sitt barn krävs att man sammanbor med barnet och har delad vårdnad alternativt att man har umgänge med barnet men inte sammanbor el har delad vårdnad. Umgänget ska vara av viss omfattning, i praxis har en helg varannan vecka ansetts tillräckligt.

• Anonym (ja)
    Smilla75 skrev 2016-05-13 19:29:20 följande:

För att få uppehållstillstånd på sitt barn krävs att man sammanbor med barnet och har delad vårdnad alternativt att man har umgänge med barnet men inte sammanbor el har delad vårdnad. Umgänget ska vara av viss omfattning, i praxis har en helg varannan vecka ansetts tillräckligt.

Han har delad vårdnad. Men nått umgänge behöver inte va fastställt. Det finns ingen som kommer kräva att ett så litet barn ska va hos pappa varannan helg. Däremot så är det inte säkert att han får permanent uppehållstillstånd om 2 år när hans uppehållstillstånd går ut om han inte träffar barnet regelbundet.
  • Anonym (nm)
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-08 23:06:16 följande:

Utöva sin religion? Håller han på med voodoo eller vilken religion är det det gäller?
  • Anonym (orolig)
    idefix2 skrev 2016-05-14 01:38:28 följande:

Hur du än vrider och vänder på det så är halva det barnet hans.

Ja självklart är det så.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (nm) skrev 2016-05-14 00:18:38 följande:

Utöva sin religion? Håller han på med voodoo eller vilken religion är det det gäller?

Han är muslim och jag formulerade mig fel. Men han har berättat hur det går till när man ska få ett litet barn som är 2 år att lära sig att be. Man agar barnet tills det inte vågar göra annat än att gå ner på knä och be .
  • Anonym (orolig)
    Anonym (ja) skrev 2016-05-13 20:16:14 följande:

Han har delad vårdnad. Men nått umgänge behöver inte va fastställt. Det finns ingen som kommer kräva att ett så litet barn ska va hos pappa varannan helg. Däremot så är det inte säkert att han får permanent uppehållstillstånd om 2 år när hans uppehållstillstånd går ut om han inte träffar barnet regelbundet.

Nej precis. Nu har han skaffat ombud och yrkar på att träffa vårat barn 2ggr i veckan 2h varje gång och då med umgängesstöd. Jag gick med på 1 gång i veckan med umgängesstöd, risken är att det hålls emot mig om jag nekar umgänge helt men skulle inte gå med på fritt umgänge utan kontaktperson eller umgängesstöd.
  • Anonym (ja)
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-17 23:18:52 följande:

Nej precis. Nu har han skaffat ombud och yrkar på att träffa vårat barn 2ggr i veckan 2h varje gång och då med umgängesstöd. Jag gick med på 1 gång i veckan med umgängesstöd, risken är att det hålls emot mig om jag nekar umgänge helt men skulle inte gå med på fritt umgänge utan kontaktperson eller umgängesstöd.

Nej du ska inte motsätta dig umgänge, det kommer skadda dig. Men självklart ska det ske under säkra former. Dock kan jag tycka att 2h åt gången i början kanske är lite långt för en sån liten bebis. Kanske 1h 2 gånger i veckan hade vart bättre i början (med stöd då).
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-17 23:15:33 följande:

Han är muslim och jag formulerade mig fel. Men han har berättat hur det går till när man ska få ett litet barn som är 2 år att lära sig att be. Man agar barnet tills det inte vågar göra annat än att gå ner på knä och be .

Det där har dock igenting med att Islam att göra. Det finns ingenting i koranen som rättfärdigar det.
  • Anonym (orolig)

Nej men han säger att det ska vara så ! Att det inte står i Koranen att det ska vara så vet jag,men där han kommer ifrån gör man så ! Säger han.

Svar på tråden kan han få uppehållstillstånd trots skyddat boende ?