• Anonym (Gravid)

Vad bör jag säga till AF? Ska jag säga precis som det är?

Efter en lång sjukskrivning där jag dessutom blev med jobbet mår jag nu bra sedan lite mer än ett halvår tillbaka. Jag har haft kontakt med Arbetsförmedlingen under denna tid och blivit lovad att de ska gå in med lönebidrag på min nästa anställning. Jag har då sökt jobb och hittat en arbetsgivare som är intresserad av att anställa mig under förutsättning att AF skjuter till med bidraget.

Detta skedde för 5 månader sedan. Under denna tid har jag alltså väntat på min tur hos AF eftersom de tydligen har ett kösystem för de som ska få hjälp med bidrag till sin anställning. Jag kan alltså inte bara gå och få en anställning som vanligt på företaget utan AF måste först "utreda" mina svårigheter i den arbetsmiljön, kontrollera så att arbetsplatsen uppfyller deras villkor samt annat. Jag har nämligen en diagnos som gör att jag behöver anpassningar i arbetet för att inte gå in i väggen på nytt. 

Jag har själv varit på min kontakt hos AF om att det är brådskande och varit riktigt tjatig, utan resultat. Nu har jag dock äntligen fått min tid hos AF, så jag hoppas att saken kommer i rullning omedelbart. 

Vi tar det vidare. Sedan flera år tillbaka har jag och min man försökt få barn, men inte lyckats. Jag börjar nu även närma mig den åldern då det är mer eller mindre "kört". Jag har inte haft regelbundna menstruationer på länge och har därför inte reagerat när mensen inte kom. För två veckor sedan uppsökte jag dock läkare för att jag plötsligt fått problem med förstoppning och att jag känt mig lite svullen om magen. Efter att han har klämt på magen och konstaterat att jag är öm över livmodern blir jag hänvisad till gynekolog, som gör ett ultraljud... och hittar en bebis!!! Jag får en chock naturligtvis, i synnerhet när det visar sig att jag är ganska långt gången (vecka 17 nu). Värt att nämna är att jag dock inte har någon bebiskula än även om jag är smal. Det känns som ett riktigt mirakel att jag är gravid. 

Men nu tillbaka till AF då. Jag känner att jag vill kicka igång dem så att jag får den här anställningen snart, så jag funderar på att säga precis som det är till dem, att jag är gravid och att det förmodligen snart kommer börja synas på mig och att det därför är riktigt brådis. Eller kommer de att skita i det helt? 

Vad hade ni gjort i min situation? 

• Svar på tråden Vad bör jag säga till AF? Ska jag säga precis som det är?
  • Anonym (Gravid)
    Snövits skrev 2016-05-09 09:05:05 följande:

Men givetvis ska du säga som det är.

Det är det jag skälv har tänkt är det bästa, men när jag sagt till andra så menar de att om AF varit så sega som de varit hittills så kommer de knappast bry sig ifall det fortsätter ta tid och att det bara år onödigt att berätta.
Svar på tråden Vad bör jag säga till AF? Ska jag säga precis som det är?