• Regnbågsdröm

Vi som misslyckats

Hej. Jag har varit med i flertalet grupper här på Familjeliv, främst i trådar under "Svårt att få barn - IVF/Provrörsbefruktning". Efter "Vi som börjar IVF hösten 2015" går man efter misslyckat försök över till en januari-grupp, den blir sedan utbytt till februari, mars och så vidare. Vad händer med oss som misslyckas? Efter tre misslyckade IVF-försök sitter jag nu och funderar över i vilken grupp mina känslor ska få plats. När de gravida ur "IVF mars/april"-gruppen skapar nya gravidtrådar så väntar vi andra på en ny månadstråd för nästa IVF-försök. Och så börjar det om, och går runt runt.

Jag skapar därför den här gruppen för oss. Vi som misslyckats. Jag antar att det inte bara är jag som behöver prata av mig, som behöver sluta upp någonstans nu när det gör ont. Följ gärna, skriv gärna. Vi kan finnas här för varandra.

• Svar på tråden Vi som misslyckats
  • sandraIVF
    Sjöblomman skrev 2016-05-17 14:02:22 följande:

Åh vad dumt!

Finns det någon chans att göra IVF som vanligt eller är det enbart IVF med PGD som gäller? Vad kostar det?

Man kan göra i Riga om jag inte minns fel...

Nej, vi kan endast göra PGD och jag är inte helt säker men det jag har hittat är att priset för behandlingen startar på ca 100.000kr och utöver det tillkommer läkemedel och läkarbesök... Sen får man väl lägga till ledighet, boende m.m...
  • Sjöblomman
    sandraIVF skrev 2016-05-17 18:24:15 följande:
    Nej, vi kan endast göra PGD och jag är inte helt säker men det jag har hittat är att priset för behandlingen startar på ca 100.000kr och utöver det tillkommer läkemedel och läkarbesök... Sen får man väl lägga till ledighet, boende m.m...
    Ojojoj! Det är inte klokt! Men ni har ett försök kvar?
  • Regnbågsdröm
    sandraIVF skrev 2016-05-17 09:10:01 följande:
    När vi fått våra försök från landstinget med ivf/PGD gjorda så får vi inte göra nya försök som vi finansierar själva. Hade vi bott i ex. Norge hade vi kunnat söka oss till Sverige för att göra detta men som svensk får man tydligen bara göra det via landstinget. Om vi ska göra nya försök så verkar det vara Ryssland och USA som är de vanligaste alternativen och prislappen ser då lite annorlunda ut än här i sverige...
    Men vad är PGD? Det är något ni måste göra utöver vanlig IVF då alltså?
  • sandraIVF

PGD betyder pre implantatorisk genetisk diagnostik och betyder att man tar gentester på embryona innan de återförs till min livmoder för att utesluta en dödlig sjukdom som min man bär på... Att försöka få barn på annat sätt skulle vara möjligt men med en överhängande risk att vi får ett barn som inte kommer överleva... Så för oss, just nu, är det inte ett alternativ...

• Sjöblomman
    sandraIVF skrev 2016-05-18 21:27:59 följande:

PGD betyder pre implantatorisk genetisk diagnostik och betyder att man tar gentester på embryona innan de återförs till min livmoder för att utesluta en dödlig sjukdom som min man bär på... Att försöka få barn på annat sätt skulle vara möjligt men med en överhängande risk att vi får ett barn som inte kommer överleva... Så för oss, just nu, är det inte ett alternativ...

Jag förstår om det är helt otänkbart. Men kan ni göra "vanlig" IVF och sedan ta prover på fostervattnet?
  • sandraIVF
    Sjöblomman skrev 2016-05-18 21:54:28 följande:

Jag förstår om det är helt otänkbart. Men kan ni göra "vanlig" IVF och sedan ta prover på fostervattnet?

Ja, det skulle vara möjligt... Och jag förstår om det är provocerande att säga att vi då skulle ställas inför valet att göra en abort, men så är det. Den här sjukdomen finns det varken bromsmediciner eller botemedel för så just nu känns det otänkbart att föra den vidare. Den heter Huntingtons sjukdom och kan liknas vid ALS men den sätter sig även på psyket. Statistiken säger att det är 50% risk för överförande av sjukdomen men i vårt fall verkar den vara mycket högre om vi tittar på våra embryon och vilka som blivit friska... Sjukdomen bryter ut i medelåldern och leder till döden men den kan även vara juvenil vilket innebär att den bryter ut hos små barn med mycket kort överlevnad efter ett starkt fysiskt handikapp... Och även om barnet inte utvecklar sjukdomen förrän i vuxen ålder kommer hon/han ha samma problem som oss den dagen hon/han väljer att skaffa egna barn...
  • Regnbågsdröm
    sandraIVF skrev 2016-05-19 18:29:54 följande:
    Ja, det skulle vara möjligt... Och jag förstår om det är provocerande att säga att vi då skulle ställas inför valet att göra en abort, men så är det. Den här sjukdomen finns det varken bromsmediciner eller botemedel för så just nu känns det otänkbart att föra den vidare. Den heter Huntingtons sjukdom och kan liknas vid ALS men den sätter sig även på psyket. Statistiken säger att det är 50% risk för överförande av sjukdomen men i vårt fall verkar den vara mycket högre om vi tittar på våra embryon och vilka som blivit friska... Sjukdomen bryter ut i medelåldern och leder till döden men den kan även vara juvenil vilket innebär att den bryter ut hos små barn med mycket kort överlevnad efter ett starkt fysiskt handikapp... Och även om barnet inte utvecklar sjukdomen förrän i vuxen ålder kommer hon/han ha samma problem som oss den dagen hon/han väljer att skaffa egna barn...
    Gud så hemskt. Jag förstår hur ni tänker. Klart ni ska försöka med det där. Kanske får kosta vad det kostar då, tänker jag? För det finns ju egentligen inte så många alternativ. För donerade spermier är inte heller ett alternativ för er? Stor kram!
  • Sjöblomman
    sandraIVF skrev 2016-05-19 18:29:54 följande:
    Inte alls provocerande! Jag förstår vad du menar.

Beklagar sjukdomen och jag känner till den mycket väl tyvärr. Min guddotters mamma bär eventuellt på den, hennes mormor hade och så även hennes mamma (som nu ligger som ett paket). Hon har inte tagit reda på om hon bär sjukdomen, vilket betyder att min älskade guddotter kanske har den. Det gör vansinnigt ont i hjärtat att veta att vi en dag kanske kommer "förlora" henne.
    Så jag måste säga att jag beundrar er som sätter barnet i första rummet! KRAM
  • Minimasken

Skulle haft återföring av fryst embryo igår.... Men en timme innan vi skulle åka till sjukhuset ringer telefonen med skyddat nummer.. En kvinna i andra luren säger att hon är barnmorska från Sahlgrenska och vill ringa för att beklaga.. Där och då blir jag som förstelnad...
    - ditt embryo från frysen klarade inte upptiningen så det blir tyvärr ingen återföring idag, nu har vi sommaruppehåll så vi kan köra igång igen i Augusti!

Fan denna jävla väntan och trodde att jag nu skulle ruva men så gick allt åt pipan! Mannen som har få och knappt simkunniga spermier blev väldigt ledsen och eftersom det är därför vi inte lyckats på egen hand känner vi nu att vi fokuserar på att bara njuta av sommaren istället och inte tänka förmycket på vad som skett.

Hade dock en känsla innan samtalet att det skulle vara kört denna gången då jag läst att bara ca 20% klarar av upptiningen.

• LadyMaria

Fick spontan påhälsning av svärfar idag och han beklagade att vi fått ett tidigt missfall. Därefter talar han om för mig att jag borde slapp av mer, ta mer ledigt, inte tänka så mycket då löser det sig av sig själv. Fy fan...vilken skuld beläggning..

• Sjöblomman
    LadyMaria skrev 2016-06-04 00:46:34 följande:

Fick spontan påhälsning av svärfar idag och han beklagade att vi fått ett tidigt missfall. Därefter talar han om för mig att jag borde slapp av mer, ta mer ledigt, inte tänka så mycket då löser det sig av sig själv. Fy fan...vilken skuld beläggning..

Åh jag orkar inte! Så sårande men troligen i all välmening! När ska folk lära sig?!
  • LadyMaria
    Sjöblomman skrev 2016-06-04 00:47:36 följande:

Åh jag orkar inte! Så sårande men troligen i all välmening! När ska folk lära sig?!

Ja så tråkigt... folk vill väl hitta en förklaring till varför det inte fungerar.. men sårad blir man efter att hört det några gånger.
  • Sjöblomman
    Minimasken skrev 2016-05-26 07:20:54 följande:

Skulle haft återföring av fryst embryo igår.... Men en timme innan vi skulle åka till sjukhuset ringer telefonen med skyddat nummer.. En kvinna i andra luren säger att hon är barnmorska från Sahlgrenska och vill ringa för att beklaga.. Där och då blir jag som förstelnad...
    - ditt embryo från frysen klarade inte upptiningen så det blir tyvärr ingen återföring idag, nu har vi sommaruppehåll så vi kan köra igång igen i Augusti!

Fan denna jävla väntan och trodde att jag nu skulle ruva men så gick allt åt pipan! Mannen som har få och knappt simkunniga spermier blev väldigt ledsen och eftersom det är därför vi inte lyckats på egen hand känner vi nu att vi fokuserar på att bara njuta av sommaren istället och inte tänka förmycket på vad som skett.

Hade dock en känsla innan samtalet att det skulle vara kört denna gången då jag läst att bara ca 20% klarar av upptiningen.

Åh! Så tungt! Hoppas hoppas att vi alla lyckas i höst.

Kram
  • Regnbågsdröm

Återigen bakslag. Polypen är tillbaka. Den de sa att inte var en polyp och att vi skulle sluta oroa oss för. Ändå ville de göra ett kontrollerande ultraljud. Sagt och gjort. Nu är den där. Remiss skickad till kvinnokliniken för vidare utredning. Sen operation. Livet rasar igen.

Att påbörja försök 4 efter sommaren blir det med andra ord inget av. Vi får se om vi ens kommer kunna göra fler försök. Just nu känns det som att allt hopp försvann. Ville bara skriva här och berätta. Kommer hålla mig ifrån FL nu ett tag. Kram till er alla kämpar!

• Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-06-08 18:48:20 följande:

Återigen bakslag. Polypen är tillbaka. Den de sa att inte var en polyp och att vi skulle sluta oroa oss för. Ändå ville de göra ett kontrollerande ultraljud. Sagt och gjort. Nu är den där. Remiss skickad till kvinnokliniken för vidare utredning. Sen operation. Livet rasar igen.

Att påbörja försök 4 efter sommaren blir det med andra ord inget av. Vi får se om vi ens kommer kunna göra fler försök. Just nu känns det som att allt hopp försvann. Ville bara skriva här och berätta. Kommer hålla mig ifrån FL nu ett tag. Kram till er alla kämpar!

Åh nej! Så ledsen för er skull!
    Vill ändå inge lite hopp, min kollega har gjort tre IVF ensam i Danmark. Sen upptäcktes en polyp som de tog bort i mars. Nu ska hon göra ett nytt försök vid midsommar ungefär. Så det finns hopp! Även om jag förstår att det ser mörkt ut just nu!
    KRAM
  • LadyMaria
    Sjöblomman skrev 2016-06-14 16:38:36 följande:

Idag är vårt BF! Önskar så att den lilla hade stannat...

Så tungt.. Många kramar
  • LadyMaria

Ni som betalar era försök själva. Hur gör ni med semestrar, resor och så? Går alla pengar till att betala av så fort som möjligt eller prioriterar ni resor? Jag skulle vilja åka någonstans i sommar men känner att vi borde lägga alla extra pengar på att betala av vårt 3 pack. Betalar 5000kr per månad i ett år för detta.

• Sjöblomman
    LadyMaria skrev 2016-06-15 18:19:14 följande:

Ni som betalar era försök själva. Hur gör ni med semestrar, resor och så? Går alla pengar till att betala av så fort som möjligt eller prioriterar ni resor? Jag skulle vilja åka någonstans i sommar men känner att vi borde lägga alla extra pengar på att betala av vårt 3 pack. Betalar 5000kr per månad i ett år för detta.

Hmmm... Svårt att svara på. Hittills har vi köpt två 3-pack och ska nu köpa ett till i augusti.
    Dock har vi alltid betalt kontant på en gång, så för vår del har det inte varit ett problem med att resa och unna oss saker under tiden.
    Jag tänker att om er ekonomi tillåter, så är det toppen med en resa. Man behöver koppla bort så gott det går och känna att det faktiskt finns positiva saker även om man inte är vid målet än gällande barn.
Svar på tråden Vi som misslyckats