• Anonym (Styvmor)

Kan han flytta?

Min pojkvän vill flytta till mig, han har två små barn sedan tidigare. Grejen är den att jag bor i annan kommun men att barnen skall gå kvar i skola/dagis precis som idag, enda skillnaden blir en ca 30min bilresa. Barnen är skrivna hos mamman som bor kvar. Dem har gemensam vårdnad.

Måste mamman godkänna hans flytt??

• Svar på tråden Kan han flytta?
  • Anonym (Bra där :))
    Sofie3406 skrev 2016-05-10 13:25:29 följande:

Brumma tar för givet (utan närmare eftertanke) att mamman automatiskt måste godkänna vart barnen ska vara folkbokförda.

Kan föräldrarna inte komma överens om det blir det upp Skatteverket att utreda och besluta det.

Med det sagt så kan bli som så att både pojkvännen och barnen kan flytta utan mammans godkännande.

Men det var ju exakt vad Brumma skrev.
  • Anonym (Bra där :))
    Sofie3406 skrev 2016-05-10 13:34:28 följande:

Nej,det var inte exakt så som Brumma skrev.

Läser du Brummas inlägg 19 här i tråden finner du ett tvärsäkert uttalande att barnen "inte får" flytta utan mammans godkännande.

Vilket de ju inte får. Men om de gör det ändå (om föräldern vägrar skriva under tex antar jag) så gör Skatteverket en undersökning och folkbokförda barnet på den adressen de kommer fram till att barnet bor på. Vilket hon beskrev i ett tidigare inlägg.

Men ärligt, är det så viktigt att påstå att Brumma har fel (när du tydligt inte ens läser hennes inlägg) kanske du istället kan ta det i direkt med henne istället?

Ni skriver samma sak och det blir lite löjligt när man påstår att ngn har fel och sedan skriver samma sak...
  • BioBonus
    Anonym (Styvmor) skrev 2016-05-09 18:48:42 följande:

Min pojkvän vill flytta till mig, han har två små barn sedan tidigare. Grejen är den att jag bor i annan kommun men att barnen skall gå kvar i skola/dagis precis som idag, enda skillnaden blir en ca 30min bilresa. Barnen är skrivna hos mamman som bor kvar. Dem har gemensam vårdnad.

Måste mamman godkänna hans flytt??

Det måste hon som andra sagt tidigare inte göra, eftersom det inte påverkar barnens folkbokföring, eller huvudsakliga boende.
    Däremot kan hon ju sätta sig emot att behöva köra de extra 2x30 minuterna vid tex lämning och hämtning i hemmet (ibland sker ju sånt på lovdagar ex), och det kan ni inte göra så mycket åt. Men är ni bara beredda att ta allt "extraarbete" det innebär med flytten så finns det inga hinder.
  • Anonym (Styvmor)

Barnen skall fortfarande vara skrivna hos sin mamma precis som nu.

• Anonym (laban)

Men gott folk. Strunt i folkbokföringen. Den reglerar inte barns boende.

Barn bor där föräldrarna bor. Om en eller båda förälderna flyttar så flyttar barnet också. Så enkelt är det.

• Tine05
    BioBonus skrev 2016-05-10 14:38:13 följande:
    Jo det stämmer. Sen att man kan flytta ändå utan den andres godkännande (vid gemensam vårdnad) och få barnens nya folkbokföringsadress ändrad efter utredning av Skatteverket är en annan sak. Så det Brumma skriver stämmer. Vilket är detsamma som du skriver.
    Däremot så behövs det inte godkännande för flytt om barnen inte är folkbokförda på den gamla adressen.
    Nope,det gör det inte helt och hållet.

Men hursomhelst känns diskussionen om folkbokföring avslutad.

• BioBonus
    Tine05 skrev 2016-05-10 16:15:13 följande:

Nope,det gör det inte helt och hållet.

Men hursomhelst känns diskussionen om folkbokföring avslutad.

Om jag har fel vill jag gärna veta vad som är rätt så jag lär mig nåt :) så utveckla gärna lite kort!
  • Tine05
    BioBonus skrev 2016-05-10 16:32:13 följande:
    Om jag har fel vill jag gärna veta vad som är rätt så jag lär mig nåt :) så utveckla gärna lite kort!
    Nope,diskussionen angående folkbokföring känns precis som Anonym (laban) redan har tagit upp avslutad.

Det är inte det som ts vill diskutera här i tråden (vilket jag respekterar)

• BioBonus
    Tine05 skrev 2016-05-10 16:35:09 följande:

Nope,diskussionen angående folkbokföring känns precis som Anonym (laban) redan har tagit upp avslutad.

Det är inte det som ts vill diskutera här i tråden (vilket jag respekterar)

Inboxa!
  • BioBonus

Jag verkar få vänta förgäves på att bli inbokad tyvärr. Hade gärna velat veta vad jag fått om bakfoten....

• Aumeå
    BioBonus skrev 2016-05-10 13:52:30 följande:
    Det måste hon som andra sagt tidigare inte göra, eftersom det inte påverkar barnens folkbokföring, eller huvudsakliga boende.
    Däremot kan hon ju sätta sig emot att behöva köra de extra 2x30 minuterna vid tex lämning och hämtning i hemmet (ibland sker ju sånt på lovdagar ex), och det kan ni inte göra så mycket åt. Men är ni bara beredda att ta allt "extraarbete" det innebär med flytten så finns det inga hinder.
    BioBonus har rätt, han får flytta till henne utan att hon kan göra något.

Barn har bara en boende adress och en umgängesförälder, och nu är det umgängesföräldern som ska flytta, och dom får flytta hur dom vill.
    När man skiljer sig och flyttar isär blir en boendeförälder och den andra umgängesförälder.det blir aldrig två boendeföräldrar på skilda adresser.
  • Anonym (laban)
    Aumeå skrev 2016-05-23 08:09:31 följande:

BioBonus har rätt, han får flytta till henne utan att hon kan göra något.

Barn har bara en boende adress och en umgängesförälder, och nu är det umgängesföräldern som ska flytta, och dom får flytta hur dom vill.

När man skiljer sig och flyttar isär blir en boendeförälder och den andra umgängesförälder.det blir aldrig två boendeföräldrar på skilda adresser.

En boendeförälder får flytta precis lika mycket som en umgängesförälder. En flytt kan dock innebära en del oönskade konsekvenser. Men allt beror på omständigjeterna.
Svar på tråden Kan han flytta?