• Gemmy

    Mina uträkningar stämmer inte med ul, någon som har lust att hjälpa/förklara?

    Jag hade min sista mens den 16 oktober, vilket betyder att mitt bf datum borde vara mellan 20-22 juli (olika datum på olika hemsidor/appar)
    Där står det också att ägglossningen ska ha skett runt den 30 oktober, vilket borde stämma för vi hade oskyddat sex den 24 och den 28 oktober. Jag plussade den 7 november, så en vecka innan beräknad mens (14 november). 

    Enligt ultraljudet är mitt bf datum den 16 juli, vilket innebär att befruktningen skedde tidigare än vad jag har räknat med och  att jag ska haft min mens innan( ?) vilket inte kan stämma med tanke på att jag är 100% säker på när jag hade min mens.  

    Jag hade alltså äl tre dagar efter avslutad mens, kan det stämma? om man litar på ultraljudet. Känns alldeles för tidigt..

    Ber om ursäkt för den röriga texten, men jag kanske ska få ett kejsarsnitt om det inte startar av sig själv, och är rädd att dem inte ger bebisen tillräckligt mycket tid att komma ut på egen hand, för att beräkningarna är fel.
    Jag får nämtligen inte gå över 40 veckor. 

    Tacksam för lite svar

  • Svar på tråden Mina uträkningar stämmer inte med ul, någon som har lust att hjälpa/förklara?
  • Melissenta
    kairoso skrev 2016-05-12 16:50:49 följande:

    Hur menar du nu? När var din sista mens första dag?


    Om du är i 6+3 idag så hade du alltså mens den 28 mars istället för den 21 mars, om man ska gå efter "14 dagars ägglossningsregeln".


    Om du plussat nära efter din mens borde du varit omkring 8+3 istället.  


    sista mensen kom den 22 mars, så jag borde vara 7+3 enligt MVC och dem vanliga beräkningarna,
    men barnmorskan (eller UL-maskin), räknade utifrån fostrets storlek - 6+3, vilket innebär att befruktningen skett typ den 27-28 mars (om det är nu beräknat från befruktningsdagen)..5-6 dagar efter att sista mensen kom. konstigt.

    tack för hjälpen )))
  • syntharen
    Melissenta skrev 2016-05-12 17:07:56 följande:

    sista mensen kom den 22 mars, så jag borde vara 7+3 enligt MVC och dem vanliga beräkningarna,

    men barnmorskan (eller UL-maskin), räknade utifrån fostrets storlek - 6+3, vilket innebär att befruktningen skett typ den 27-28 mars (om det är nu beräknat från befruktningsdagen)..5-6 dagar efter att sista mensen kom. konstigt.

    tack för hjälpen )))


    Nä du är en vecka kortare gången, dvs du hade förmodligen ägglossning runt dag 21 i stället för dag 14 som är "standard" när man räknar ut hur långt gången man är enligt senaste mens. Befruktningen sker ju när man har ägglossning, dom två första veckorna i en graviditet är man inte gravid. Det är inget konstigt alls att du blev flyttad från 7+3 till 6+3, det betyder bara att du hade senare ägglossning än vad som anses vara standard. Det hade jag med mitt första barn.
  • Melissenta
    syntharen skrev 2016-05-12 17:56:39 följande:
    Nä du är en vecka kortare gången, dvs du hade förmodligen ägglossning runt dag 21 i stället för dag 14 som är "standard" när man räknar ut hur långt gången man är enligt senaste mens. Befruktningen sker ju när man har ägglossning, dom två första veckorna i en graviditet är man inte gravid. Det är inget konstigt alls att du blev flyttad från 7+3 till 6+3, det betyder bara att du hade senare ägglossning än vad som anses vara standard. Det hade jag med mitt första barn.
    även om jag ska kalla befruktningsdagen för ägglossning istället, räknar jag 6+3 v tillbaka då är det 27-28 mars, och den 22 mars hade jag första dagen mens))


  • syntharen
    Melissenta skrev 2016-05-12 18:06:06 följande:

    även om jag ska kalla befruktningsdagen för ägglossning istället, räknar jag 6+3 v tillbaka då är det 27-28 mars, och den 22 mars hade jag första dagen mens))


    Ja men mensen har ingen betydelse alls för hur långt gången du är, utan vad som betyder nåt är NÄR du hade ägglossning. Du har gått efter standarden att du hade ägglossning på dag 14 men du hade säkerligen ägglossning senare därför är du en vecka kortare gången enligt ultraljudet. Hoppas du förstår skillnaden...
  • Melissenta
    syntharen skrev 2016-05-12 18:52:14 följande:
    Ja men mensen har ingen betydelse alls för hur långt gången du är, utan vad som betyder nåt är NÄR du hade ägglossning. Du har gått efter standarden att du hade ägglossning på dag 14 men du hade säkerligen ägglossning senare därför är du en vecka kortare gången enligt ultraljudet. Hoppas du förstår skillnaden...
    skillnaden förstår jag så klart, men det går inte ihop i mitt huvud ändå Drömmer
    än en gång - enligt VUL har jag en bebis av storlek som motsvarar 6+3 veckor, det innebär att ägglossningen skett för 6+3 veckor sen, men för 6+3 veckor sen skulle det inte bli en 'sen ägglossning', då jag hade mens precis en vecka innan, d.v.s. i förhållande till sista mens är det en väldigt tidig ägglossning, inte sen :))

    p.s. är du en syntharen som i att du uppskattar DM och Kraftverk? ;)
  • syntharen
    Melissenta skrev 2016-05-13 01:38:11 följande:

    skillnaden förstår jag så klart, men det går inte ihop i mitt huvud ändå

    än en gång - enligt VUL har jag en bebis av storlek som motsvarar 6+3 veckor, det innebär att ägglossningen skett för 6+3 veckor sen, men för 6+3 veckor sen skulle det inte bli en 'sen ägglossning', då jag hade mens precis en vecka innan, d.v.s. i förhållande till sista mens är det en väldigt tidig ägglossning, inte sen :))

    p.s. är du en syntharen som i att du uppskattar DM och Kraftverk? ;)


    Nä du förstår inte... Som jag skrev, dom två första veckorna är man inte ens gravid. Du ska inte räkna 6 veckor och 3 dagar bakåt för att hitta när du hade ägglossning utan 4 veckor och 3 dagar, alltså du hade ägglossning runt den 11-12 april. Hoppas du förstår nu... Det är klurigt det där.
  • syntharen

    Och ja, mitt nick betyder att jag gillar synth, dvs DM, Nitzer Ebb och nyare saker som Hocico, Assemblage 23 mm

  • Cyanea
    Melissenta skrev 2016-05-13 01:38:11 följande:
    skillnaden förstår jag så klart, men det går inte ihop i mitt huvud ändå Drömmer
    än en gång - enligt VUL har jag en bebis av storlek som motsvarar 6+3 veckor, det innebär att ägglossningen skett för 6+3 veckor sen, men för 6+3 veckor sen skulle det inte bli en 'sen ägglossning', då jag hade mens precis en vecka innan, d.v.s. i förhållande till sista mens är det en väldigt tidig ägglossning, inte sen :))

    p.s. är du en syntharen som i att du uppskattar DM och Kraftverk? ;)
    ÄL sker i v. 2+0, så du ägglossade alltså för 4+3 veckor sedan. Mensen har som sagt ingenting alls med ÄL att göra, utan är avslutet på en gammal cykel. Man blöder ut allt som inte blev något plus slemhinnan. Därefter handlar allt om en ny cykel. Mensen har enbart använts som mått på gravlängd eftersom man tidigare inte kunnat göra tester för ÄL eller graviditet, men nu när man kan det blir det missvisande. 
    Linutis skrev 2016-05-12 00:13:13 följande:

    Haha herre gud, jag är i samma sits! Hade sista mensen 18 oktober. Har bf 11 augusti. Får inte ihop det Heller här


    Men det stämmer väl utmärkt med när du plussade? För visst är det du som "plussade sent"? I så fall var du ju inte i v. 8 när du plussade utan i v. 5, vilket skulle förklara varför du inte plussade tidigare? 
  • Melissenta
    syntharen skrev 2016-05-13 06:08:20 följande:
    Nä du förstår inte... Som jag skrev, dom två första veckorna är man inte ens gravid. Du ska inte räkna 6 veckor och 3 dagar bakåt för att hitta när du hade ägglossning utan 4 veckor och 3 dagar, alltså du hade ägglossning runt den 11-12 april. Hoppas du förstår nu... Det är klurigt det där.
    ja men då så! Skrattande

    p.s. är ju också en synthare ju! Tungan ute
  • syntharen
    Melissenta skrev 2016-05-13 09:03:21 följande:

    ja men då så!

    p.s. är ju också en synthare ju!


    Aha, trevligt med en synthare, inte ofta man träffar på det här på Familjeliv. Grattis med graviditeten förresten. Jag är själv gravid med mitt andra barn i v 23
  • LaOtona

    Vet ni kön?

    Som jag förstår så kan det skilja lite på könen så att det är större risk att flickor ligger kvar för länge i magen innan igångsättning. Det kanske gäller samma för pojkar att du blir tidigarelagd då. Kanske.?

  • Gemmy
    LaOtona skrev 2016-05-13 11:47:53 följande:

    Vet ni kön?

    Som jag förstår så kan det skilja lite på könen så att det är större risk att flickor ligger kvar för länge i magen innan igångsättning. Det kanske gäller samma för pojkar att du blir tidigarelagd då. Kanske.?


    Det är en pojke.

    Min första var också en pojke, och med honom gick jag över 17 dagar över, och det hela slutade i komplikationer och snitt, därför vill bm inte att jag går över den här gången, men jag vill gärna ändå att lillen får tillräckligt med tid på sig
  • Lovatic91
    Jag hade min sista mens den 16 oktober, vilket betyder att mitt bf datum borde vara mellan 20-22 juli (olika datum på olika hemsidor/appar)
    Där står det också att ägglossningen ska ha skett runt den 30 oktober, vilket borde stämma för vi hade oskyddat sex den 24 och den 28 oktober. Jag plussade den 7 november, så en vecka innan beräknad mens (14 november). 

    Enligt ultraljudet är mitt bf datum den 16 juli, vilket innebär att befruktningen skedde tidigare än vad jag har räknat med och  att jag ska haft min mens innan( ?) vilket inte kan stämma med tanke på att jag är 100% säker på när jag hade min mens.  

    Jag hade alltså äl tre dagar efter avslutad mens, kan det stämma? om man litar på ultraljudet. Känns alldeles för tidigt..

    Ber om ursäkt för den röriga texten, men jag kanske ska få ett kejsarsnitt om det inte startar av sig själv, och är rädd att dem inte ger bebisen tillräckligt mycket tid att komma ut på egen hand, för att beräkningarna är fel.
    Jag får nämtligen inte gå över 40 veckor. 

    Tacksam för lite svar


    Svar på detta . Hade ägglossning dag 9. Alltså hade mens på torsdagen och fredag veckan därpå ägglossning. Så det är ändå ganska tidigt. Mens fyra dagar tors-sön sen ägglossning på fredagen 
Svar på tråden Mina uträkningar stämmer inte med ul, någon som har lust att hjälpa/förklara?