• AnnaKöpenhamn

    Tips på Ivf, gravid trots låga värden och hög ålder.

    Hej,
    En väninna har bett mig att skriva om min historia för att peppa andra. Skriver kort vad jag har gått igenom.
    Jag gick på utredning för ivf på Karolinska. Hade extremt låga värden. Omätbara sa dom, mitt AMH var 0,17.
    Jag gjorde en behandling med nedreglering och högsta dosen medicin. Fick endast två små äggblåsor så då tog dom inte ut äggen utan vi fick ha sex på vanligt vis. Inte sexigaste sexet jag haft kan jag säga..
    Nåväl, det blev inget av det. Jag hade så låga chanser och gett så lite respons på behandlingen så jag fick inte fler behandlingar genom landstinget, jag sattes istället i äggdonationskö. Dom hoppades att jag skulle hinna fram innan jag fyllde 40 år då gränsen är, jag var nu 39 år.
    Jag kontaktade privata kliniker som inte ville behandla, det var bara att kasta pengar i sjön tycket dom. Antar att dom inte ville få jättedålig statistik också. Efter gråt och att dom hade överlagt kunde dom tänka sig att hjälpa mig med en ivf men att det var typ kört. Jag gick på undersökningen och fick mediciner utskrivet men hoppade av. Googlade som en galning på familjeliv. Var helt knäckt. Bestämde mig för att åka till Danmark för att göra Ivf istället, dom hade lite annan syn på oss äldre och med dåliga värden läste jag. Hela förhållandet var svajigt men jag hade tunnelseende, tänkte att om inte min pojkvän är på så kör jag med donatorsperma.
    Kontaktade Copenhagen Fertility Center. Tre månader läste jag att det tar för äggen att utvecklas, under denna tid drack jag inte alkohol eller kaffe och tog en hel massa vitaminer och gick på akupunktur. Vet inte om det hjälpte, men min akupunktör var den enda som trodde det skulle funka för mig att bli gravid så det kanske var mer som terapi. Fick mejla flera gånger till Copenhagen Fertility Center för att se om jag verkligen hade läst rätt när dom satt vilken dos jag skulle ta. Fick en väldigt låg dos och en annan medicin och ingen nedreglering utan en kort behandling. Fick ut tre ägg, två befruktades och sattes in. Jag blev gravid! Födde min och min sambos son en månad efter min 40 års dag 2014.
    Jag vet hur ledsen man kan vara och hur hopplöst det kan kännas, min resa blev ganska kort tillslut. Jag vet många som kämpat i massor av år med både Ivf och äggdonation. Mitt tips för IVF är Copenhagen Fertility Center. Jätteproffsiga!Önskar att jag hade tips att ge om äggdonation, tyvärr vet jag inte var man ska vända sig då. Tar gärna emot tips om det för en väninnas räkning. Hon har varit i Riga men det har inte funkat och hon litar inte på läkaren där.
    Mitt främsta tips är att prata, prata, prata. Om du öppnar upp finns säkert massor av människor runt dig i en liknande situation och strunta i egon som inte kan sätta sig in i en annan människas sorg. 
    /Anna

  • Svar på tråden Tips på Ivf, gravid trots låga värden och hög ålder.
  • Jegs

    Tack för du delar med dig!
    Fint och intressant att höra om "solskenshistorier".
    Har själv väldigt lågt AMH-värde, om det ens finns kvar.. Fått en underbar son via ÄD, men önskar mig ytterligare barn. Fått 2 missfall, var av det sista blev utomkvedes, senaste året vid dess syskonförsök. Men nu är äggen/embryos slut och det känns väldigt ledsamt osv.. Så nu ser vi över våra alternativ, försök med IVF, ytterligare ÄD, adoption eller ska vi hoppa av och bara njuta av den fina son som vi trots allt har fått..

Svar på tråden Tips på Ivf, gravid trots låga värden och hög ålder.