• myran0

Solkräm för barn, utan kemiskt filter och nanopartiklar?

Solkräm? Jag försöker tänka så giftfritt och naturligt som möjligt med hudvård i övrigt och särskilt till sonen, sen kommer solkrämen och det känns lite som pest eller kolera. Vill undvika kemiskt filter men samtidigt nanopartiklar, och parabener och parfym. Har ni tips?

Har hittat eco cosmetics som såklart verkar toppen. Men jag skulle, om det ens är möjligt, gärna hitta ett lite billigare alternativ för att inte bli helt ruinerad i sommar, det lär ju gå ett gäng av de där små och dyra flaskorna..

Har kontaktat ACO och deras "kids sensitive" med endast fysikaliskt filter innehåller tyvärr nanopartiklar.

Google sviker mig och det är ju jättesvårt att ens hitta solkräm utan kemiskt filter??

Om någon har fler tips på solskydd med endast fysikaliskt filter men inte kan resten av innehållet tar jag ändå gärna emot tips så kan jag själv kolla med tillverkarna.

• Svar på tråden Solkräm för barn, utan kemiskt filter och nanopartiklar?
  • myran0
    Mooomin skrev 2016-05-11 15:53:23 följande:

Har du kollat upp "la roche posay"'s solskydd till barn eller Evy's?

Tack för tips, ska kolla upp! ????
  • myran0

Tror jag har hittat ett alternativ nu!

www.apoteket.se/produkt/apoteket-sollotion-125-ml-257766/

Apotekspersonalen (apotekare) sa iaf efter lite efterforskning att den innehöll varken nanopartiklar eller parabener. Slängde iväg ett mail till kundservice för säkerhets skull också men om det stämmer är det ju ett fantastiskt prisvärt alternativ! Får leva med spf 30 ist för 50 bara. En kan kanske inte få allt ????

• myran0
    kaleidoskop88 skrev 2016-05-11 18:17:47 följande:

Jag brukar köpa Badger's barn solcreme (solskyddsfaktor 30) innehåller zinkoxid, men inga nanopartiklar. Den är dock svår att få tag på, brukar beställa från USA. Har för mig att den har lägsta siffran på risker enligt nån skala de använder i USA. Sen luktar man grillade jordnötter, men den är sjukt bra om du får tag på den!

Tack för tips! Grillade jordnötter låter ju härligt ändå, haha!
  • Anonym (X)

Jag skulle inte välja eco cosmetics. Dåligt uva-skydd och när jag var i kontakt med dem angående detta gav de ett mycket oseriöst intryck.

• Gravitation
    Anonym (X) skrev 2016-05-11 20:03:10 följande:

Jag skulle inte välja eco cosmetics. Dåligt uva-skydd och när jag var i kontakt med dem angående detta gav de ett mycket oseriöst intryck.

Hur menar du med dåligt uva skydd?

Vad rekommenderar du själv?
  • Anonym (X)
    Gravitation skrev 2016-05-11 21:21:43 följande:
    Hur menar du med dåligt uva skydd?

Vad rekommenderar du själv?

Förr trodde man att det var enbart uvb-strålning som var farlig. Det är uvb-strålningen som gör att vi blir röda om vi bränner oss. Spf bygger enbart på vilket skydd solskyddsfaktorn ger mot uvb. 

Idag vet man att uva som tränger längre in i huden är lika viktig att skydda sig mot. Därför märks solskydd idag även med en märkning som visar att det har fullgott skydd mot uva. Har solkrämen solskyddsfaktor 30 så visar den siffran enbart hur väl den skyddar mot uvb. De flesta solkrämet har därför även en uva-symbol (cirkel med bokstäverna uva inuti) som visar att uva-skyddet följer rekommendationerna.

När jag letade efter bra solskydd så fick jag tips om eco cosmetics och köpte den. Upptäckte då när jag läste på lite mer att den inte innehöll något partikelfilter mot just uva. Pappersasken hade en uva-symbol, men inte flaskan/tuben. När jag tittade på innehållet fanns heller inget partikelfilter mot uva. Jag försökte gång på gång att komma i kontakt med företaget med frågor angående detta, men fick inget svar. Kändes helt enkelt väldigt oseriöst.

Det finns bara två partikelfilter som skyddar mot uva - zinkoxid och titandioxid. Alla andra filter som blockerar uva är kemiska. Zinkoxid är förbjudet i Sverige idag så de solkrämet vi har som enbart har partikelfilter innehåller titandioxid. Eco cosmetics har inte något av dessa. Högt spf eftersom det finns andra ingredienser som skyddar mot uvb.

Men nu måste jag revidera mig. När jag precis tittade på deras hemsida idag så står det att deras solskydd innehåller titandioxid. Vad bra! Då har de ändrat sin produkt sedan jag köpte den. Det ingick inte för 2-3 år sedan. Då får du och andra ursäkta att jag var dålig uppdaterad! 

Som sagt, man ska vara uppmärksam på innehållsförteckningen. Vill man ha ett partikelfilter och inte kemiskt filter som skyddar mot både uva och uva så måste produkten innehålla titandioxid (om man inte importerar från exempelvis usa där zinkoxid också är tillåtet).

• kaleidoskop88

www.ewg.org/2015sunscreen/best-sunscreens/best-beach-sport-sunscreens/

kemikaliepappan.com/test-av-solkramer-din-guide-till-giftfria-solkramer/

Här är två länkar du kan kolla på lite tips om märken på solcreme. Jag känner inte till jättemycket om zinkoxid, men det verkar nu vara tillåtet i EU, anonym x I Badger's produkter är det iaf inga nanopartiklar, så det spelar ingen roll. Då kanske de produkterna blir mer lättillgängliga i Sverige!

lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Kosmetika/Sarskilda-innehallsamnen/Zinkoxid/

• Maramina
    myran0 skrev 2016-05-11 13:58:07 följande:
    Jo vi ska använda så heltäckande kläder som möjligt, men vi har en varm unge så blir det för varmt går det bara inte. Perfekt med en svärmor som kan donera, vilken kör ni på då?
    Rätt slags kläder kan tro det eller ej, hålla kroppstemperaturen nere när det är riktigt varmt. Det är därför som det går så bra för araber och andra i liknande varma länder gå klädda i stora "klänningar" och med huvudbonad utan att dö av värmeslag.

Vad det gäller egentillverkad solskydd och liknande "naturligt solskydd" så skrev dom i gårdagens GP om detta. Se www.gp.se/nyheter/läkare-varnar-för-naturligt-solskydd-1.743060
    Kan vara bra att ta i beaktande innan man beslutar sig för vilken typ av solskydd man bestämmer sig för att använda. Sedan är det ju upp till var och en vilken linje man bestämmer sig för att tro är det bästa
  • Mooomin
    myran0 skrev 2016-05-11 18:59:43 följande:

Tror jag har hittat ett alternativ nu!

www.apoteket.se/produkt/apoteket-sollotion-125-ml-257766/

Apotekspersonalen (apotekare) sa iaf efter lite efterforskning att den innehöll varken nanopartiklar eller parabener. Slängde iväg ett mail till kundservice för säkerhets skull också men om det stämmer är det ju ett fantastiskt prisvärt alternativ! Får leva med spf 30 ist för 50 bara. En kan kanske inte få allt ????

Den där kikade jag med på men tvekade (varför vet jag inte), det vore jättebra om den var "ok"! Uppdatera gärna! Det är ju bara att smörja på oftare med spf 30, inte mer med det.., :)
  • Katarina2011

Varför vill du ha just fysikaliskt?
    Jag kör på la-roche posay till min son.
    Läste mig till att den ska va bäst och de sa dom även på Apoteket :)
    Vet inte om de täcker dina krav men du kan ju kolla isf :)

• Rosenkrokus

Välj löst sittande ljusa kläder i vävda tyger hellre än trikå. Bomull, viskos eller linne. De håller ditt barn svalare i solskenet än om hen vore naken.

• AnnaZL

Tyvärr är zinkoxid, som är det enda fyskiska solskyddet med brett spektumskydd (UVA och UVB) , förbjudet i EU. (därför att det inte går att ta patent på, de som tillverkar de kemiska filtren har lobbat ordentligt) Titaniumdioxid ger inget fullgott skydd mot UVA.
    Däremot går det bra att beställa de icke-nanozinkoxidkrämer som finns på nätet.
    100% pure har bra skydd.
    EWO i USA har en årlig lista där de rangordnar solskydd efter giftighetsgrad:
    www.ewg.org/2015sunscreen/

• AnnaZL
    Katarina2011 skrev 2016-05-12 12:06:39 följande:

Varför vill du ha just fysikaliskt?
    Jag kör på la-roche posay till min son.
    Läste mig till att den ska va bäst och de sa dom även på Apoteket :)
    Vet inte om de täcker dina krav men du kan ju kolla isf :)

Fysikaliska skydd utan nanopartiklar ligger utanpå huden och reflekterar bort solstrålarna. Kemiska skydd (och nanopartiklar) har så små molekyler att de absorberas av huden, kommer in i blodomloppet och i värsta fall anrikas i organen. I bästa fall går de bara att mäta i urinen veckor efter applicering.

Anledningen till att använda fysikaliska skydd är för att undvika dessa ämnen inuti kroppen. Dessutom börjar kemiska solskydd brytas ner så fort de träffas av UV-ljus, därav instruktionerna att applicera på nytt varannan timme.
  • kaleidoskop88
    AnnaZL skrev 2016-05-15 09:45:37 följande:

Fysikaliska skydd utan nanopartiklar ligger utanpå huden och reflekterar bort solstrålarna. Kemiska skydd (och nanopartiklar) har så små molekyler att de absorberas av huden, kommer in i blodomloppet och i värsta fall anrikas i organen. I bästa fall går de bara att mäta i urinen veckor efter applicering.

Anledningen till att använda fysikaliska skydd är för att undvika dessa ämnen inuti kroppen. Dessutom börjar kemiska solskydd brytas ner så fort de träffas av UV-ljus, därav instruktionerna att applicera på nytt varannan timme.

Om du kollar lite längre upp så länkade jag till ewg. Länkade också till Läkemedelsverkets hemsida, där det står att zinkoxid numera är godkänt inom EU. Läs där för lite uppdaterad information
  • AnnaZL
    kaleidoskop88 skrev 2016-05-15 18:24:09 följande:

Om du kollar lite längre upp så länkade jag till ewg. Länkade också till Läkemedelsverkets hemsida, där det står att zinkoxid numera är godkänt inom EU. Läs där för lite uppdaterad information

Oh, tack, jättebra att zinkoxid blivit godkänt! Undrar bara varför inget inte säljs i Sverige ännu, det kanske är för nytt? (Behöver verkligen solkräm nu...)
Svar på tråden Solkräm för barn, utan kemiskt filter och nanopartiklar?