• TRImmortal

Har du besökt, eller kommer du besöka förskola/förskolor innan du söker plats?

Jag är förskollärare, och mamma. På jobbet visar jag ofta runt föräldrar som ska söka plats åt sina barn och tycker att det känns självklart för mig att man ska besöka olika förskolor för att skapa sig ett intryck och veta vilken/vilka som känns bäst.

Som mamma däremot upplever jag att de flesta andra föräldrar jag pratat med (på öppna förskolan, bvc osv.) inte besöker innan de ansöker om plats utan helt enkelt bara väljer det som ligger närmast eller går efter vad andra har sagt.

Motivera gärna hur ni tänker och hur ni har gjort/kommer att göra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du besökt, eller kommer du besöka förskola/förskolor innan du söker plats?
  • Anonym (Ja)

Vi var besök innan vi sökte. Första gången hade vi flera förskolor på samma avstånd så då läste vi på om dem, besökte en av dem och hade den som förstahandsval.
    Andra gången (efter flytt) besökte vi de 2 närmaste förskolorna innan vi sökte.

3e gången (barn 2) besökte vi 3 förskolor och 1 dagmamma innan vi valde dagmamman. Småbarnsavdelningen på förskolan där äldsta redan gick kändes för stor + magkänslan var inte helt ok.

4e gången ansökte vi bara om förflyttning till förskolan där äldsta går. Vi känner ju till förskolan i sig men när vi fått antagningsbeskedet så besökte vi avdelningen för att ställa lite frågor.

• Anonym (J)

Nej. Ingen tid till det och saker och ting i mitt liv har en tendens att falla på plsts. Blir nog bra.

• Liten ekorre
    Anonym (Bsk) skrev 2016-05-13 21:20:03 följande:

Du vet att även barnskötare har en utbildning och räknas som pedagoger va?

Många barnskötare är outbildade och du kan verkligen inte jämställa en gymnasieutbildning med en universitetsutbildning.
  • gbgumman
    Anonym (J) skrev 2016-05-13 22:16:07 följande: