• TRImmortal

Har du besökt, eller kommer du besöka förskola/förskolor innan du söker plats?

Jag är förskollärare, och mamma. På jobbet visar jag ofta runt föräldrar som ska söka plats åt sina barn och tycker att det känns självklart för mig att man ska besöka olika förskolor för att skapa sig ett intryck och veta vilken/vilka som känns bäst.

Som mamma däremot upplever jag att de flesta andra föräldrar jag pratat med (på öppna förskolan, bvc osv.) inte besöker innan de ansöker om plats utan helt enkelt bara väljer det som ligger närmast eller går efter vad andra har sagt.

Motivera gärna hur ni tänker och hur ni har gjort/kommer att göra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du besökt, eller kommer du besöka förskola/förskolor innan du söker plats?
  • Anonym (Ja)

Vi var besök innan vi sökte. Första gången hade vi flera förskolor på samma avstånd så då läste vi på om dem, besökte en av dem och hade den som förstahandsval.
    Andra gången (efter flytt) besökte vi de 2 närmaste förskolorna innan vi sökte.

3e gången (barn 2) besökte vi 3 förskolor och 1 dagmamma innan vi valde dagmamman. Småbarnsavdelningen på förskolan där äldsta redan gick kändes för stor + magkänslan var inte helt ok.

4e gången ansökte vi bara om förflyttning till förskolan där äldsta går. Vi känner ju till förskolan i sig men när vi fått antagningsbeskedet så besökte vi avdelningen för att ställa lite frågor.

• Anonym (J)

Nej. Ingen tid till det och saker och ting i mitt liv har en tendens att falla på plsts. Blir nog bra.

• Liten ekorre
    Anonym (Bsk) skrev 2016-05-13 21:20:03 följande:

Du vet att även barnskötare har en utbildning och räknas som pedagoger va?

Många barnskötare är outbildade och du kan verkligen inte jämställa en gymnasieutbildning med en universitetsutbildning.
  • gbgumman
    Anonym (J) skrev 2016-05-13 22:16:07 följande:

Nej. Ingen tid till det och saker och ting i mitt liv har en tendens att falla på plsts. Blir nog bra.

Eller hur. Jag tar problemen när de uppstår. 90 % av alla människor jag möter är trevliga. Kanske inte min typ men trevliga och inte farliga. Människor som är för nojiga skapar nojiga barn vilket inte är en fördel i livet. Dock har jag insett att jag har en bra magkänsla och min man brukar låta ta beslut för jag vet att jag aldrig blivit besviken av min magkänsla.
  • Anonym (Bsk)
    Liten ekorre skrev 2016-05-13 22:27:13 följande:
    Många barnskötare är outbildade och du kan verkligen inte jämställa en gymnasieutbildning med en universitetsutbildning.

Fast som outbildad kallar man sig inte barnskötare, det är en utbildning som leder till att man blir bsk. Jag som har arbetat i 15 år som bsk har samma uppgifter som kollegan som är fsk-lärare på min avdelning, vi gör samma uppgifter och det som skiljer oss åt i det stora hela är att fsk-läraren har ansvar för att se till att saker och ting blir gjorda (delegera eller göra själv). Jag jämställer inte våra utbildningar men jag vägrar ta att någon anser mig vara outbildad och inte lika bra pedagog som en fsk-lärare. Det handlar lika mycket om erfarenhet, personlighet och hur engagerad man är i sitt arbete. Jag kan med lätthet säga att jag har arbetat med ett flertal fsk-lärare under mina år som inte alls tagit lika mkt ansvar och brytt sig lika mycket om vår verksamhet som flera bsk har gjort. Bara för att någon har gått 3,5 år på högskolan betyder tyvärr inte att den personen gör ett bättre jobb.

Det var det jag ville få fram - och jag hoppas att du inte arbetar utefter den tesen så att dina kollegor som är bsk inte behöver känna att du ser ner på dom och deras arbete.
  • Lisan31

Där jag bor är det ingen större ide alls att lägga någon tid på det, här får man vara glad om man får en plats överhuvudtaget om man ansöker 6 månader innan. Garantin är inte vatten värd i den här stad utan budskapet när jag skulle sätta mina i förskola var lös situationen med barnomsorg på annat sätt  det finns ingen plats.

• TRImmortal

Jag är fullt medveten om att barnskötare också är utbildade. Jag är också precis lika medveten om att många barnskötare är bra mycket mer pedagogiska i sin yrkesroll än vad många förskollärare är. Men, jag tycker ändå att det är viktigt. Dels för att förskollärare, som någon nämnde här tidigare, bär huvudansvaret för den pedagogiska verksamheten. Dels också för att det ger mig en bild av hur engagerad chefen är på förskolan, på vilket sätt jag tycker det ger mig en bild är en lång historia och inget jag orkar gå in på här. :)

• TRImmortal
    gbgumman skrev 2016-05-13 22:48:42 följande:

Eller hur. Jag tar problemen när de uppstår. 90 % av alla människor jag möter är trevliga. Kanske inte min typ men trevliga och inte farliga. Människor som är för nojiga skapar nojiga barn vilket inte är en fördel i livet. Dock har jag insett att jag har en bra magkänsla och min man brukar låta ta beslut för jag vet att jag aldrig blivit besviken av min magkänsla.

Fast att man vill kolla att det är en bra plats man väljer åt sitt barn handlar väl snarare om sunt förnuft och ansvarstagande än att vara nojig? Nu menar jag inte att ni som väljer att inte besöka är ansvarslösa, alla har sina orsaker även om jag personligen tycker att det är lite märkligt då det trots allt är ett av de större valen man gör för sitt barn. :)
  • Anonym (Undrar)

Hur stor är sannolikheten att de snyggar till extra inför besöket så att det inte är representativt för hur det brukar vara på? För jag antar att man bokar tid och inte bara kommer oanmäld?

• gbgumman
    TRImmortal skrev 2016-05-17 00:11:41 följande:
    Fast att man vill kolla att det är en bra plats man väljer åt sitt barn handlar väl snarare om sunt förnuft och ansvarstagande än att vara nojig? Nu menar jag inte att ni som väljer att inte besöka är ansvarslösa, alla har sina orsaker även om jag personligen tycker att det är lite märkligt då det trots allt är ett av de större valen man gör för sitt barn. :)
    Mina barn gick sammanlagt 8 år på vår förskola. Underbar personal och underbar verksamhet. Gården var visserligen lite liten. Visst fanns det de som klaga men det var så fåniga saker att jag blir mörkrädd. Det var nästan så de smög i buskarna för att mäta hur många minuter barnen fick vara ute om dan oavsett mängd personal eller väder. Visst jag blev inte bästis med alla i personalgruppen och en tyckte jag inte om alls men det är ok för mig. Barnen särskilt dottern längtade dit varje dag. Allt detta utan att vi hade granskat i förväg. Hade mina barn farit illa hade jag bytt illa kvickt. Dock tror jag att de om varit och granskat besökt innan också var de och klaga på föräldramöte. När jag träffa deras barn på gården och privat verkade de älska sin förskola.
  • Anonym (Bsk)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-05-17 06:22:05 följande:

Hur stor är sannolikheten att de snyggar till extra inför besöket så att det inte är representativt för hur det brukar vara på? För jag antar att man bokar tid och inte bara kommer oanmäld?

Kan ju bara svara för min fsk. Vi bokar inte in besök för att hinna snygga till och förställa verksamhet innan utan för att vi ska kunna avvara en pedagog och tid för att visa runt och svara på frågor m.m. Det är verksamhet igång med allt vad det innebär när vi har föräldrabesök, vi har inget att dölja eller göra om inför föräldrar (varken gamla eller ev nya).
  • Anonym (J)
    gbgumman skrev 2016-05-13 22:48:42 följande:

Håller med!
  • TRImmortal
    Anonym (Undrar) skrev 2016-05-17 06:22:05 följande:

Precis som "Bsk" skrev här ovan så pågår ju den vanliga verksamheten samtidigt som besöket är vilket gör att det är väldigt svårt att "snygga till". De allra flesta bokar en tid vilket gör att vi kan avsätta en personal som visar runt och svarar på frågor. Ofta har vi flera besökare samtidigt. Det händer att föräldrar bara dyker upp men då brukar vi vänligt men bestämt be dom att boka in en tid i stället, dels för att vi faktiskt ska ha tid att visa runt men också för att respektera barnen och verksamheten.
  • Anonym (Undrar)
    TRImmortal skrev 2016-05-17 23:42:54 följande:

Precis som "Bsk" skrev här ovan så pågår ju den vanliga verksamheten samtidigt som besöket är vilket gör att det är väldigt svårt att "snygga till". De allra flesta bokar en tid vilket gör att vi kan avsätta en personal som visar runt och svarar på frågor. Ofta har vi flera besökare samtidigt. Det händer att föräldrar bara dyker upp men då brukar vi vänligt men bestämt be dom att boka in en tid i stället, dels för att vi faktiskt ska ha tid att visa runt men också för att respektera barnen och verksamheten.

Okej tack för svar, då ska jag boka in ett besök! Har ställt mig i kö men är inte helt säker på vilken som blir bäst om man nu kan välja.
Svar på tråden Har du besökt, eller kommer du besöka förskola/förskolor innan du söker plats?