• Lisasmor

Vem bestämmer om barnet är friskt nog för förskolan: personalen eller förälder med sjukvårdsutbildning?

Hej på er!

Det har uppkommit en oenighet på dotterns förskola efter att personalen via mail har påmint om reglerna kring sjuka barn och uppmanar föräldrarna att lita på personalens bedömningar. En förälder (som själv är överläkare) har syrligt svarat att förskolepersonalen "borde ha hövligheten att respektera om två läkare och en sjuksköterska gör en annan bedömning". Det handlar alltså om en (eller flera?) situationer där föräldrar tycker barnet är friskt nog för förskola medan förskolepersonalen inte gör det.

Vad tycker ni? Vems bedömning gäller här? Jag tycker personligen att förskolepersonalen har veto när det gäller denna fråga, eftersom de ser hur barnet fungerar i grupp tillsammans med andra barn. Tycker dessutom att det blir konstigt om vissa föräldrar inte behöver respektera personalens bedömning medan andra då behöver göra det.

• Svar på tråden Vem bestämmer om barnet är friskt nog för förskolan: personalen eller förälder med sjukvårdsutbildning?
  • scanmia
    Blomman20 skrev 2016-05-13 19:20:51 följande:

Fast personalen kan inte anpassa verksamheten efter ETT barn. Man ska orka med dagens aktiviteter för att kunna vara på förskolan. På mitt jobb är vi tex ute mycket. Det innebär att barnen ska orka leka ute 2-3 timmar på förmiddagen och lika många timmar på eftermiddagen blandat med gymnastik, skogen mm. Våra föräldrar vet vad vi gör varje dag och hur skulle det se ut om vi behöver säga att idag har vi varit inne hela dagen och lekt lugna lekar för Anna är sjuk och orkar inte göra något krävande. Vi skulle få en anmälan på oss på en gång. Vi har 15 barn på min avdelning. Inte ETT. Det är någonting som många föräldrar inte förstår.

Nej inte efter ETT barn, men i en barngrupp om femton+ barn så kan man väl utgå ifrån att det finns olika energinivåer och med ganska stor säkerhet fler än ETT barn som skulle föredra en lugnare aktivitet vid varje givet tillfälle. Man skulle ju  kunna anpassa verksamheten efter det och låta hängiga barn delta där.

Även utomhus kan man hjälpa till att skapa lugna aktiviteter: lägga ut en filt i solen med lite naturpyssel eller hänga i sandlådan eller berätta sagor eller, eller, eller...

Och hur gör ni med fullt friska barn som är trötta och kanske till och med griniga? Många småttingar brukar ju ha några sådana tider per dag, inte kan det vara omöjligt att göra plats för det i den pedagogiska verksamheten?
  • asta66
    kaffe skrev 2016-05-15 20:06:15 följande:
    Menar du verkligen på allvar att ett barn som är på förskolan en dag och blir sjuka där far illa på förskolan? Det kan ju faktiskt hända att ett barn som är friskt på morgonen hastigt insjuknar på dagis. Om föräldern råkar vara på jobb ett par timmar bort kan det ta tid innan man är hos sitt barn även om man ger sej av direkt. Om det är sant det du säger borde ju förskolorna anmälas.
    Jag syftade på de barn som lämnas trots de är sjuka eller inte får sin feberfria dag hemma. Och de flesta ansvarsfulla föräldrar är inte ett par timma bort. Och hämtas inte sjuka barns anser jag att det är förskolorna som ska anmäla föräldrarna. Inte tvärtom.
  • Wilowa
    scanmia skrev 2016-05-17 02:15:05 följande:
    Nej inte efter ETT barn, men i en barngrupp om femton+ barn så kan man väl utgå ifrån att det finns olika energinivåer och med ganska stor säkerhet fler än ETT barn som skulle föredra en lugnare aktivitet vid varje givet tillfälle. Man skulle ju  kunna anpassa verksamheten efter det och låta hängiga barn delta där.

Även utomhus kan man hjälpa till att skapa lugna aktiviteter: lägga ut en filt i solen med lite naturpyssel eller hänga i sandlådan eller berätta sagor eller, eller, eller...

Och hur gör ni med fullt friska barn som är trötta och kanske till och med griniga? Många småttingar brukar ju ha några sådana tider per dag, inte kan det vara omöjligt att göra plats för det i den pedagogiska verksamheten?
    Verkligheten ser snarare ut så att barnet försöker göra det som det inte orkar. Det resulterar i en frustration och ett grinigt humör som följd. Det innebär att det barnet kommer kräva en personal större delen av dagen och friska barn får inte det de skulle ha fått. Dessutom får de friska barnen en skrikig och gnällig kompis som fyller lokalerna med ljud och dålig stämning.

Låter man inte friska barn vara i gruppen så lär det bli en högre smittspridning och detta scenario blir vardag.
  • modsey
    asta66 skrev 2016-05-17 06:55:50 följande:

Jag syftade på de barn som lämnas trots de är sjuka eller inte får sin feberfria dag hemma. Och de flesta ansvarsfulla föräldrar är inte ett par timma bort. Och hämtas inte sjuka barns anser jag att det är förskolorna som ska anmäla föräldrarna. Inte tvärtom.

Fast menat du att man är en dålig eller icke ansvarsfull förälder om man inte kan komma pronto? Jag kan det bästa lämna om jag inte ör på tjänsteresa vilket jag är då och då o det kan ta 10 timmar om jag har otur att ta mig hem. Sammanfaller det med att maken jobbar och kan befinna sig med en patient i en ambulans så KAN och får jan inte lämna innan han blir avbytt. Är han i en annan stad på ett annat sjukhus så jan det definitivt ta några timmar . Nu är det ett icke problem his oss o de gånger det faktiskt hänt har de bäddat ner barnet i vilorummet tills vi löst det.

Finns många av oss med yrken där vi inte bara kan lämna och gå utan vi måste göra klart av olika skäl eller bli avlösta
  • Vanja

På förskolan är det väl personalen som bestämmer? Finns ju en del knasiga läkare med.. Tycker inte personalen ska döma efter föräldrars åsikt oavsett yrke utan efter sin egen bedömning. Man kan ju lätt tycka att ett barn är friskt hemma men att det på förskolan blir för mycket. Har svårt att tro att personalen är ute efter att jävlas lr skicka hem friska barn

• Rani

Jag håller med TS. Det är personalen som ser barnen och dessutom ska hantera dem dagtid. Inte föräldrarna, sjukvårdsutbildad eller inte. Därför bör personalen bestämma.

Är själv lärare och det värsta som finns är besserwisserlärarföräldrar som ska göra sin egen bedömning av sina barns kunskaper. Behöver jag säga att de ALLTID tycker att deras barn kan mer än jag anser? De är ju knappast opartiska.

• asta66
    Wilowa skrev 2016-05-16 18:09:45 följande:
    Det är faktiskt arbetsgivarens sak att se till att det fungerar ändå. Det lilla barnet ska inte behöva ta den smällen i alla fall.
    Det lilla barnet ska alltid komma i första rum. Och alla barn har föräldrar som jobbar. Så arbetsgivarna får faktiskt ha lite planering och marginaler.
  • kaffe
    asta66 skrev 2016-05-17 06:55:50 följande:
    Ok, klart barnen ska vara hemma om dom är sjuka.  Men att kunna inställa sej på kort varsel när förskolan ringer det är inte applicerbart i vår familj alla dagar på året. 2 veckor per år är min man på resande fot och ringer dom då till mej så kan jag sällan komma tidigare än 2 timmar efter dom ringt. Är jag oansvarig som inte tar semester dom 2 veckorna tycker du?
  • asta66
    kaffe skrev 2016-05-17 15:20:37 följande:
    Ok, klart barnen ska vara hemma om dom är sjuka.  Men att kunna inställa sej på kort varsel när förskolan ringer det är inte applicerbart i vår familj alla dagar på året. 2 veckor per år är min man på resande fot och ringer dom då till mej så kan jag sällan komma tidigare än 2 timmar efter dom ringt. Är jag oansvarig som inte tar semester dom 2 veckorna tycker du?
    2 ynka timmar är ju ingen evighet. Jag hakade mer upp mig på de som inte tyckte sig ha möjlighet alls knappt. Jag tillhör de som anser att har man satt barn till världen har man ansvar alla årets dagar och dygnets timmar. Inte när det passar.
  • Wilowa
    modsey skrev 2016-05-17 08:50:57 följande:
    Fast menat du att man är en dålig eller icke ansvarsfull förälder om man inte kan komma pronto? Jag kan det bästa lämna om jag inte ör på tjänsteresa vilket jag är då och då o det kan ta 10 timmar om jag har otur att ta mig hem. Sammanfaller det med att maken jobbar och kan befinna sig med en patient i en ambulans så KAN och får jan inte lämna innan han blir avbytt. Är han i en annan stad på ett annat sjukhus så jan det definitivt ta några timmar . Nu är det ett icke problem his oss o de gånger det faktiskt hänt har de bäddat ner barnet i vilorummet tills vi löst det.

Finns många av oss med yrken där vi inte bara kan lämna och gå utan vi måste göra klart av olika skäl eller bli avlösta
    Har man en sådan situation, så får man försöka ha nån annan som kan hämta de dagarna då bägge föräldrarna är låsta på jobb. Kan man inte det så får man vara öppen med det mot förskolan så personalen vet att föräldrarna inte bara skiter i sina barn. En anmälan är på sin plats när man gång på gång märker att föräldrarna inte prioriterar sina barn. Det kan vara att de lämnar barnen när de egentligen bör vara hemma eller att de inte kommer och hämtar vid sjukdom utan att ha giltig anledning. Detta är inget man gör i första taget, det måste finnas en misstanke att barnet far illa.
  • modsey
    Wilowa skrev 2016-05-17 16:51:36 följande:
    Har man en sådan situation, så får man försöka ha nån annan som kan hämta de dagarna då bägge föräldrarna är låsta på jobb. Kan man inte det så får man vara öppen med det mot förskolan så personalen vet att föräldrarna inte bara skiter i sina barn. En anmälan är på sin plats när man gång på gång märker att föräldrarna inte prioriterar sina barn. Det kan vara att de lämnar barnen när de egentligen bör vara hemma eller att de inte kommer och hämtar vid sjukdom utan att ha giltig anledning. Detta är inget man gör i första taget, det måste finnas en misstanke att barnet far illa.
    våran personal vet vad föräldrarna jobbar med och har full förståelse att kirurgen exempelvis inte bara kan släppa skalpellen och gå till dagis, utan måste göra klart. De vet också att mamman som är polis inte kan parkera polisbilen och gå.
    Inte heller kan flygvärdinnan kan be piloten vända planet mellan Malmö och Bromma för att hämta sitt magsjuka barn.
    Min erfarenhet och tro är att personalen har den förståelsen faktiskt!
  • Wilowa
    modsey skrev 2016-05-17 17:42:18 följande:
    våran personal vet vad föräldrarna jobbar med och har full förståelse att kirurgen exempelvis inte bara kan släppa skalpellen och gå till dagis, utan måste göra klart. De vet också att mamman som är polis inte kan parkera polisbilen och gå.
    Inte heller kan flygvärdinnan kan be piloten vända planet mellan Malmö och Bromma för att hämta sitt magsjuka barn.
    Min erfarenhet och tro är att personalen har den förståelsen faktiskt!
    Fast det var ju just det jag menade. Om vi vet att en förälder har svårt att hämta så gör vi naturligtvis ingen anmälan. Det är först när man misstänker vanvård som det är aktuellt att anmäla.

Talar man inte om för personalen att man är långt borta, så verkar det ju som att man skiter i barnet om man inte kommer och hämtar. Det finns faktiskt föräldrar som inte sätter barnen först och som inte skulle komma och hämta, föräldrar som man t ex vet är arbetslösa. Det finns föräldrars om blir arga och hotfulla. Det är ju inte de normalt fungerande föräldrarna man anmäler, utan det är de man misstänker att nåt inte står rätt till med.

Lämnar man gång på gång ett sjukt barn eller flera gånger vägrar att hämta sitt sjuka barn på förskolan utan rimlig anledning, så håller du nog med om att det inte alls är bra för barnet. Dock är detta inte alls vanligt.

Det normala när man ringer till föräldrar är att de berättar varför de inte kan komma direkt och ungefär hur lång tid det kommer ta innan de kan komma till förskolan. Om det sjuka barnet kräver mer resurser än vi har, så skulle jag ringa min chef och diskutera hur vi löser situationen. Jag kan t ex inte gå undan med ett barns om kräks och lämna min kollega själv med 15-20 barn. Eftersom magsjuka är så extremt smittsamt, så har vi som rutin att ta det sjuka barnet ifrån avdelningen tills förälder kan hämta.
  • modsey
    Wilowa skrev 2016-05-17 20:20:11 följande:

Fast det var ju just det jag menade. Om vi vet att en förälder har svårt att hämta så gör vi naturligtvis ingen anmälan. Det är först när man misstänker vanvård som det är aktuellt att anmäla.

Talar man inte om för personalen att man är långt borta, så verkar det ju som att man skiter i barnet om man inte kommer och hämtar. Det finns faktiskt föräldrar som inte sätter barnen först och som inte skulle komma och hämta, föräldrar som man t ex vet är arbetslösa. Det finns föräldrars om blir arga och hotfulla. Det är ju inte de normalt fungerande föräldrarna man anmäler, utan det är de man misstänker att nåt inte står rätt till med.

Lämnar man gång på gång ett sjukt barn eller flera gånger vägrar att hämta sitt sjuka barn på förskolan utan rimlig anledning, så håller du nog med om att det inte alls är bra för barnet. Dock är detta inte alls vanligt.

Det normala när man ringer till föräldrar är att de berättar varför de inte kan komma direkt och ungefär hur lång tid det kommer ta innan de kan komma till förskolan. Om det sjuka barnet kräver mer resurser än vi har, så skulle jag ringa min chef och diskutera hur vi löser situationen. Jag kan t ex inte gå undan med ett barns om kräks och lämna min kollega själv med 15-20 barn. Eftersom magsjuka är så extremt smittsamt, så har vi som rutin att ta det sjuka barnet ifrån avdelningen tills förälder kan hämta.

Det jag reagerade på var inte ditt inlägg utan Asta (tror jag ) som skrev att ansvarsfulla föräldrar hämtar direkt.
  • Blomman20

[quote=76631125][quote-nick]scanmia skrev 2016-05-17 02:15:05 följande:[/quote-nick]

Blomman20 skrev 2016-05-13 19:20:51 följande:
    Fast personalen kan inte anpassa verksamheten efter ETT barn. Man ska orka med dagens aktiviteter för att kunna vara på förskolan. På mitt jobb är vi tex ute mycket. Det innebär att barnen ska orka leka ute 2-3 timmar på förmiddagen och lika många timmar på eftermiddagen blandat med gymnastik, skogen mm. Våra föräldrar vet vad vi gör varje dag och hur skulle det se ut om vi behöver säga att idag har vi varit inne hela dagen och lekt lugna lekar för Anna är sjuk och orkar inte göra något krävande. Vi skulle få en anmälan på oss på en gång. Vi har 15 barn på min avdelning. Inte ETT. Det är någonting som många föräldrar inte förstår.
    Nej inte efter ETT barn, men i en barngrupp om femton+ barn så kan man väl utgå ifrån att det finns olika energinivåer och med ganska stor säkerhet fler än ETT barn som skulle föredra en lugnare aktivitet vid varje givet tillfälle. Man skulle ju  kunna anpassa verksamheten efter det och låta hängiga barn delta där. Även utomhus kan man hjälpa till att skapa lugna aktiviteter: lägga ut en filt i solen med lite naturpyssel eller hänga i sandlådan eller berätta sagor eller, eller, eller... Och hur gör ni med fullt friska barn som är trötta och kanske till och med griniga? Många småttingar brukar ju ha några sådana tider per dag, inte kan det vara omöjligt att göra plats för det i den pedagogiska verksamheten?[/ Verkligheten ser tyvärr ut som så att man är två större delen av dagen vilket innebär att vi inte har möjlighet att gå undan med ett gnälligt barn och vi har inte möjlighet att sitta med ett barn på bänken eller i sandlådan längre än någon minut för medan man är med ett barn lämnar man kollegan själv med 13 småbarn och det är inte rimligt. Och sen så är det inte läge för filt utomhus mer än kanske tre månader om året. Med det här vill jag säga igen att ett barn som inte orkar med verksamheten kommer inte få sitta i knä eller bli buren hela dagen. Det barnet har det bäst hemma med sina föräldrar.
  • Wilowa
    modsey skrev 2016-05-17 20:33:22 följande:
    Det jag reagerade på var inte ditt inlägg utan Asta (tror jag ) som skrev att ansvarsfulla föräldrar hämtar direkt.
    Ja och hon menade egentligen att de kommer och hämtar så fort som de kan. Det är stor skillnad på att vara fast på sitt jobb och säga det mot att vägra komma eller säga att man ska komma men inte gör det.
  • Flygfotogen

Den som ÄR på plats med barnet och SER hur barnet mår i situationen är den som ska avgöra. Oftast är det förskolepersonalen.

Om ditt barn t ex är feberfritt men otröstligt och klagar över något i sitt mående som jag inte kan ombesörja och på så vis göra det bra för barnet så är det ditt föräldraansvar som träder in. Oavsett om du är neurokirurg eller asfaltsläggare.

Svar på tråden Vem bestämmer om barnet är friskt nog för förskolan: personalen eller förälder med sjukvårdsutbildning?