• Tazzme

Slå sönder ruta i varm bil med hund...

Nu får det igen blir varmare börjar det (igen) dyka upp videon och tips på nätet om hur man ska göra om man ser en hund inlåst i en varm bil.

Och bara för att genast klargöra, jag är en djurvän själv och anser absolut inte att hundar (eller barn) för den delen, ska lämnas ensamma i en het bil och riskera dö av värmeslag.

Men ja, om det inte är gassande hett så dör ju knappast hunden inom fem-tio minuter? Så om du ser en instängd hund, visst ska man ingripa, men jag tycker att i varenda tips jag sett så är de jävligt snabba med att slå sönder bilrutorna.

För det första tycker jag det är rätt överilat. Kan man liksom inte försöka få tag på ägaren först? Kolla upp ägarens namn, och sen tel.nr, via bilens registernummer. Eller om bilen står parkerad vid ett snabbköp t.ex. gå in och be dom ropa efter "ägaren till bilen med reg.nr xxxxx", eller nåt ens... Nä "om du inte ser ägaren, ring polisen (egen kommentar: som knappast bryr sig eller kan göra särskilt mycket) eller slå sönder en bilruta direkt"

Och för det andra, har man laglig rätt att panga folks bilrutor bara sådär? Kan man inte råka ut för rejäla böter och/eller skadeståndskostnader?

Visst kunde jag tänka mig att själv slå kn en ruta, om läget såg riktigt akut ut. Men nog hade jag fan försökt mitt absolut bästa att få tag på ägaren först. Antagligen är ju ägaren inte heller en medveten djurplågare heller....

• Svar på tråden Slå sönder ruta i varm bil med hund...
  • Vanillaextract

Om hunden verkar må tillräckligt bra kan man vänta vid bilen några minuter, kolla om det kanske finns någon sorts ventilation i bilen som ju vissa faktiskt har utan att det syns. Märker man däremot att hunden är påverkad/mår dåligt ringer man direkt till polisen och vid nödfall krossar man bara rutan.

• Haskel
    häxjakt skrev 2016-05-14 13:02:55 följande:
    Jo, faktiskt så är det så invecklat i juridiken (no pun intended...) att djur räknas som lös egendom (alltså en "sak") men att de också är skyddade via våra riktigt bra djurskyddslagar. Om man jämför med många andra länder så är det verkligen stort att vi har det så i sverige.
    En hund är alltså en "sak" som du äger men som du inte har rätt att bruka och behandla exakt så som du själv behagar. 

Ett barn är en egen person och således inte föräldrarnas egendom. 
    Vilket är ganska precis, vad jag menar. Det är inte ENBART lös egendom, då man inte har rätt att behandla den som man behagar.

Hunden skyddas med andra ord av lagar. Vi andra medborgare har rätt att begå brott, för att hindra att brott mot hunden sker.
  • häxjakt
    Haskel skrev 2016-05-14 16:17:21 följande:
    Vilket är ganska precis, vad jag menar. Det är inte ENBART lös egendom, då man inte har rätt att behandla den som man behagar.

Hunden skyddas med andra ord av lagar. Vi andra medborgare har rätt att begå brott, för att hindra att brott mot hunden sker.
    Fast ett hus är en egendom, en sak du köpt och fastän du äger huset så får du inte göra exakt vad du vill med det. Det finns (vad det känns som) elvatusen lagar som styr hur du får behandla det. Ett K-märkt hus är det ännu värre med, det får du knappt ens byta glödlampor i (överdrift) fastän du äger det.
    Trots det så är huset bara ett hus, en ägodel.
    En hund är en ägodel i lagens ögon. Inget mer. För oss som äger hundar är de betydligt mer än ägodelar dock, men det bryr sig inte lagen om.
    Så ja, hundar är ENBART lös egendom, det faktum att det finns lagar som kontrollerar ägandet av dem gör dem inte till mer än egendom. 

Men det är OT. För att återgå till tråden så kan det gå oerhört fort innan stora skador eller död uppstår och bara det är skäl nog att agera fort. Sedan så ska man också veta att bara för att djuret/barnet kommit ut ur bilen så är inte faran nödvändigtvis över. Har det gått för långt så behöver djuret/barnet hjälp att kylas ned, kroppstemperaturen kan fortsätta att stiga fastän det är ute ur bilen.
  • Maloubo

Skulle du själv sitta i en varm bil?Inte jag,jag öppnar dörrarna eller flera fönster direkt.

• Haskel
    häxjakt skrev 2016-05-14 16:27:57 följande:
    Fast ett hus är en egendom, en sak du köpt och fastän du äger huset så får du inte göra exakt vad du vill med det. Det finns (vad det känns som) elvatusen lagar som styr hur du får behandla det. Ett K-märkt hus är det ännu värre med, det får du knappt ens byta glödlampor i (överdrift) fastän du äger det.
    Trots det så är huset bara ett hus, en ägodel.
    En hund är en ägodel i lagens ögon. Inget mer. För oss som äger hundar är de betydligt mer än ägodelar dock, men det bryr sig inte lagen om.
    Så ja, hundar är ENBART lös egendom, det faktum att det finns lagar som kontrollerar ägandet av dem gör dem inte till mer än egendom. 

Men det är OT. För att återgå till tråden så kan det gå oerhört fort innan stora skador eller död uppstår och bara det är skäl nog att agera fort. Sedan så ska man också veta att bara för att djuret/barnet kommit ut ur bilen så är inte faran nödvändigtvis över. Har det gått för långt så behöver djuret/barnet hjälp att kylas ned, kroppstemperaturen kan fortsätta att stiga fastän det är ute ur bilen.
    Ett hus, är mig veterligen inte lös egendom, utan fast egendom. 

I övrigt är det helt betydelselöst, vad en hund kallas rent juridiskt. 
  • häxjakt
    Haskel skrev 2016-05-14 16:39:52 följande:
    Ett hus, är mig veterligen inte lös egendom, utan fast egendom. 

I övrigt är det helt betydelselöst, vad en hund kallas rent juridiskt. 
    Därav skrev jag egendom istället för lös egendom.

Jag gav det bara som ett exempel på att det finns fler saker som man kan äga men som det finns lagar som reglerar. 

Och det är av största betydelse i OT-delen av den här tråden vad en hund kallas juridiskt. Det var just det som det handlade om. Det var någon som skrev att slå sönder en bil för att rädda en hund kunde tolkas som att slå sönder egendom för att rädda egendom och att lagen inte står bakom det. 
  • athanatos

Låter farligt om folk börjar slå sönder bilrutor. Känns inte som att det kommer sluta bra.

• Mooomin

Det behöver ju inte vara gassande hett, det är ju det folk inte tycks fatta!?

Det räcker med 20 grader ute, med "blandat" sol/skugga så blir det nästan 50 grader i bilen!

• Alvina

Jag skulle utan tvekan slå sönder en bilruta om det var nödvändigt. Hur bilägaren skulle ta det kunde jag inte bry mig mindre om. Och dessutom tänker jag att bilägaren får skylla sig själv och att det är bra att detta polisanmäls, vilket jag naturligtvis också skulle göra. Det finns så många idioter som aldrig lär sig annars och kanske utsätter sin hund eller barn för detta fler gånger.

• Utflykt i verkligheten
    Alvina skrev 2016-05-14 18:30:05 följande:

Jag skulle utan tvekan slå sönder en bilruta om det var nödvändigt. Hur bilägaren skulle ta det kunde jag inte bry mig mindre om. Och dessutom tänker jag att bilägaren får skylla sig själv och att det är bra att detta polisanmäls, vilket jag naturligtvis också skulle göra. Det finns så många idioter som aldrig lär sig annars och kanske utsätter sin hund eller barn för detta fler gånger.

Resonerar lite på samma vis. Även om nu situationen inte är akut, så lär personen i fråga aldrig göra om det. Det verkar som att det är det enda som verkligen får dessa personer att upphöra med att lämna barn och djur i bilen. Forskning, logik och fakta verkar ju inte bita då det fortfarande går att läsa om nya tillbud av den här typen.
  • Panda88
    Moderno skrev 2016-05-14 12:10:54 följande:

Eftersom hunden är lös egendom (lösöre, antar jag), så är det tveksamt att man får slå sönder en bil (som kan medföra betydligt större kostnader än hundens värde), men å andra sidan avbryter man ju ett djurplågeri så det kanske är befogat i vissa fall (det brukar också anges som ett skolboksexempel att man straffritt får slå sönder en ruta för att rädda en hund). Jag är dock något tveksam om det bör vara tillåtet om det sker innan man verkligen uttömt alla möjligheter samt fått klartecken från polisen via telefon t.ex.

Handlar det om barn, däremot, uppmanar jag alla att genast krossa rutan om man misstänker att det finns någon fara för barnets hälsa. Allt sådant beteende måste stävjas.

Ärligt talat så sitter det ett litet barn (spädbarn upp till kanske låt säga 2 år så tycker jag att man ska slå sönder en ruta och ringa polisen även om det inte är en akut fara för barnens hälsa.
    Det hade jag gjort och sen får föräldrarna bli hur arga dom vill.
  • Noname00
    häxjakt skrev 2016-05-14 12:23:40 följande:
    Ja men ett barn räknas inte som egendom dock i juridisk mening.

Dock så får man begå brott för att förhindra brott. Man får till exempel stjäla bilnycklarna av någon som man är säker på kommer att köra rattfull. Djurplågeri är ett brott som kan ge fängelse, skadegörelse är ett ringare brott.
    Nu ska vi inte överdriva du begår inte brått för att du beslagtar nycklarna av nån som ska köra rattfull, och när du slår sönder en ruta för att utnyttja nödvärnsrätten så begår du inte ett brott som heter skadegörelse.
  • häxjakt
    Noname00 skrev 2016-05-14 20:50:13 följande:
    Nu ska vi inte överdriva du begår inte brått för att du beslagtar nycklarna av nån som ska köra rattfull, och när du slår sönder en ruta för att utnyttja nödvärnsrätten så begår du inte ett brott som heter skadegörelse.
    Egenmäktigt förfarande heter det när man tar bilnycklar som inte tillhör en själv. Du kommer aldrig att bli åtalad för det då du civilrättsligt har rätt att "begå ett brott för att förhindra ett annat".

Nödvärnsrätten är just en rätt att begå ett brott och slippa bli åtalad för det då du begått brottet i uppsåt att hjälpa/rädda/skydda.
  • Noname00

Förstår inte dom som när dom lämnar hunden i huvudtaget i bilen tex parkeringsgaraget som låser bilen, bättre att lämna dörrarna låsta så någon kan släppa ut hunden om det händer något.
    Skulle aldrig låsa dörrana.
    Barn lämnar man inte ensamma i huvudtaget.

• Haskel

Jag är själv hundägare, och ska erkänna att jag lämnat hunden ett par minuter när det varit varmt ute.

Visst hade jag tyckt det varit överdrivet, om någon krossat min ruta när jag då kom ut. Men dock inte förbannad. Om inte hunden verkar dålig så kan man vänta några minuter och se om ägaren kommer. Om hunden flämtar enormt, så behöver man inte vänta. En ruta är lätt att byta.

• Moderno
    Haskel skrev 2016-05-14 12:17:49 följande:
    Ja, men en hund är ju dyrare än ett barn???
    En hundvalp kostar ca 10-15000 kr. Ett barn kostar väl bara ett samlag...
    Vilket jävla resonemang!

Dessutom kostar sällan en ruta 10-15000 kr, om du ändå tycker det är viktigt.
    Du kan inte köpa ett barn. Det har inget marknadsvärde. En hund kan du både köpa och sälja som du vill. (Jag antar att du är medveten om det?)

Jag menar att det är fritt fram för dig att krossa bilrutor som du behagar, men jag utgår också från att du i så fall får stå till svars för din handling.
  • Moderno
    Panda88 skrev 2016-05-14 18:44:11 följande:
    Ärligt talat så sitter det ett litet barn (spädbarn upp till kanske låt säga 2 år så tycker jag att man ska slå sönder en ruta och ringa polisen även om det inte är en akut fara för barnens hälsa.
    Det hade jag gjort och sen får föräldrarna bli hur arga dom vill.
    Det är möjligt att det är rätt att göra så, men är det inte det får man väl betala för sig (och eventuellt vidkännas ett straffrättsligt ansvar). 
  • Physalis

Jag tycker att det blir löjligt ifall folk börjar gå runt och leta bilar att slå sönder rutorna på i uppfostringssyfte, men om man där och då anser det vara den bästa nödlösningen så ska man ha applåder för att man agerat.

• nevermind

Ja, man har rätt att slå ut en ruta om man handlar i nöd/tror man handlar i nöd.

Jag håller med dig TS, detta har blivit värsta grejen.

Svar på tråden Slå sönder ruta i varm bil med hund...