Vegan I förskolan
Får ditt barn äta vegan mat i förskolan och hur är det i olika kommuner?
Får ditt barn äta vegan mat i förskolan och hur är det i olika kommuner?
Människan är gjord för att överleva på ungefär vad som helst. Vi är inte kinkiga som lejon eller kaniner, utan klarar oss på samma sätt som råttor. Det stora problemet verkar snarare vara att vi äter för mycket.
Jag läste ganska mycket om veganmat för några år sedan och har experter på näringslära i min närhet. Men jag är inte den som skriver långa faktaspäckade utläggningar på ett forum.
Utifrån vad jag då läste och diskuterade bildade jag mig en uppfattning som jag står för. Barn behöver proteiner, omega 3, järn mm för att utvecklas ordentligt. Bristtillstånd visar sig i form av anemiska och underviktiga barn. Vilket estetiskt sätt är en smaksak.
Jag är helt övertygad om att det vore bra om vi alla kunde dra ner på animalierna och äta mer baljväxter. Men det får inte ske på bekostnad av de växande barnens hälsa.
För det oroar mig att ni veganer verkar helt obekymrade över era barns näringsintag. Ni kunde ju åtminstone låta barnen äta blandkost på förskolan.
Köttis kan jag inte identifiera mig med. Äter alldeles för mycket grönsaker för det. Blandis är en bättre benämning :) För jag tror på blandkost!
Och vet du mättat fett är inte farligt längre. Det var det man trodde på nyckelhålens tid. Däremot är kolhydrater ett stort problem, särskilt de snabba.
När det gäller livsmedelsverkets rekommendationer ser det inte helt oproblematiskt ut för Omega 3 och järn. En viktig fettsyra DHA finns bara i fisk. Järnupptaget är svårt att få till - Särskilt om du även utesluter jäst som kan bryta ner den fytinsyra som hindrar upptaget av järn.
Källa: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/vegetarisk-mat-till-barn/
Soja är ju inte ens nyttigt!
De jag sett har håglösa ögon och ser bleka ut i hyn
De jag sett har håglösa ögon och ser bleka ut i hyn
Soja är ju inte ens nyttigt!
Känns som att hoppet är ute för min dotter om man ska tro vad vissa skriver. Hon är ett år och åtta månader och äter inte kött. Det är inget val från vår sida, hon bara vägrar. Så jo, det finns barn som inte gillar korv. Korv, köttbullar, kyckling, allt kött spottas ut. Tofu är hennes favoriträtt.
Känns som att hoppet är ute för min dotter om man ska tro vad vissa skriver. Hon är ett år och åtta månader och äter inte kött. Det är inget val från vår sida, hon bara vägrar. Så jo, det finns barn som inte gillar korv. Korv, köttbullar, kyckling, allt kött spottas ut. Tofu är hennes favoriträtt.
Vilken forskning pratar du om?
Lär vara sant. Bidrar till en feminisering av pojkar, enligt min hälsokostkälla.