• mammatill3

Vegan I förskolan

Får ditt barn äta vegan mat i förskolan och hur är det i olika kommuner?

• Svar på tråden Vegan I förskolan
  • Solereii
    Anonym (V) skrev 2016-05-16 16:45:10 följande:
    Vad tycker du om det anonym "veganen" skrev? :) har många vänner som är veganer och alla äter svamp...
    Rett og slett löjligt, eller latterlig som jeg ville skrevet på norsk.

Alle får gjøre som de vil, men å kalle en vegan som spiser svamp for uäkte blir helt feil. Alle veganere jeg kjenner äter svamp. Med god samvittighet ;) 
  • Solereii
    Anonym (svårt) skrev 2016-05-16 16:44:17 följande:
    Vegankost är ett ideologiskt val - inte ett val utifrån vad som är bäst för barnet.  
    De veganbarn jag träffat har varit taniga och bleka. Vad tror du det beror på?
    Alle veganbarn jeg har truffet på er friske, raske og sunne! Har sett flere fete og usunne barn som spiser animalsk, enn syke veganbarn. 
  • Anonym (svårt)
    Vegomamma skrev 2016-05-16 17:28:54 följande:
    Veganer slipper allt det mättade animaliska fett som kan orsaka cancer. Protein finns i enormt många vegetabiliska råvaror. Bönor, ärtor, gryner, frön, nötter, sojaprodukter osv. Bara man blandar så får man till lagom. Omega3 får veganer i sig från linfröolja och Algolja. Järn får man i sig av bl a nötter och frön. T ex 65 g pumpakärnor täcker dagsbehovet av järn för en vuxen. B12 behöver veganer ta tillskott av. Kalcium finns berikat i växtdrycker, soja-, havre-, ris- och Mandel baserade.

Kinkiga barn får förstås svårare att få i sig allt, men det gäller även köttisar. En unge som käkar makaroner och köttbullar (klassisk favorit bland barn), hur mycket vitaminer får det barnet i sig? Snarare massa snabba kolhydrater och mättat fett.

Inte ens livsmedelsverket avråder längre, så varför envisas inbitna köttisar med det?
    Köttis kan jag inte identifiera mig med. Äter alldeles för mycket grönsaker för det. Blandis är en bättre benämning :) För jag tror på blandkost!

Och vet du mättat fett är inte farligt längre. Det var det man trodde på nyckelhålens tid.  Däremot är kolhydrater ett stort problem, särskilt de snabba.  

När det gäller livsmedelsverkets rekommendationer ser det inte helt oproblematiskt ut för Omega 3 och järn. En viktig fettsyra DHA finns bara i fisk. Järnupptaget är svårt att få till - Särskilt om du även utesluter jäst som kan bryta ner den fytinsyra som hindrar upptaget av järn. 

Källa: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/vegetarisk-mat-till-barn/
  • Ordinär Man

Människan är gjord för att överleva på ungefär vad som helst. Vi är inte kinkiga som lejon eller kaniner, utan klarar oss på samma sätt som råttor. Det stora problemet verkar snarare vara att vi äter för mycket.

• Anonym (Ytter)
    Anonym (svårt) skrev 2016-05-16 17:20:13 följande:

Jag läste ganska mycket om veganmat för några år sedan och har experter på näringslära i min närhet. Men jag är inte den som skriver långa faktaspäckade utläggningar på ett forum.

Utifrån vad jag då läste och diskuterade bildade jag mig en uppfattning som jag står för. Barn behöver proteiner, omega 3, järn mm för att utvecklas ordentligt. Bristtillstånd visar sig i form av anemiska och underviktiga barn. Vilket estetiskt sätt är en smaksak.

Jag är helt övertygad om att det vore bra om vi alla kunde dra ner på animalierna och äta mer baljväxter. Men det får inte ske på bekostnad av de växande barnens hälsa. 

För det oroar mig att ni veganer verkar helt obekymrade över era barns näringsintag. Ni kunde ju åtminstone låta barnen äta blandkost på förskolan. 

Men du måste ju förstå att det blir löjligt när du säger att "barn behöver proteiner, omega 3, järn mm" (vad är mm?). Människor som är veganer får i sig dessa saker, det är inte exklusivt för djurprodukter.

Jag är förresten inte vegan.
  • Vegomamma
    Anonym (svårt) skrev 2016-05-16 18:00:20 följande:

Köttis kan jag inte identifiera mig med. Äter alldeles för mycket grönsaker för det. Blandis är en bättre benämning :) För jag tror på blandkost!

Och vet du mättat fett är inte farligt längre. Det var det man trodde på nyckelhålens tid.  Däremot är kolhydrater ett stort problem, särskilt de snabba.  

När det gäller livsmedelsverkets rekommendationer ser det inte helt oproblematiskt ut för Omega 3 och järn. En viktig fettsyra DHA finns bara i fisk. Järnupptaget är svårt att få till - Särskilt om du även utesluter jäst som kan bryta ner den fytinsyra som hindrar upptaget av järn. 

Källa: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/vegetarisk-mat-till-barn/

Inkorrekt. Algolja innehåller både DHA och EPA.
  • Ego Lovers

Soja är ju inte ens nyttigt!

• Ego Lovers
    Solereii skrev 2016-05-16 17:49:46 följande:
    Alle veganbarn jeg har truffet på er friske, raske og sunne! Har sett flere fete og usunne barn som spiser animalsk, enn syke veganbarn. 
    De jag sett har håglösa ögon och ser bleka ut i hyn
  • Anonym (V)
    Ego Lovers skrev 2016-05-16 19:55:40 följande:

Jag har sett jättemånga köttätande barn som ser ut så också. Ens personliga erfarenheter säger inte så mycket när man ska diskutera hälsa på en större nivå.
  • Anonym (Ytter)
    Ego Lovers skrev 2016-05-16 19:55:40 följande:

Kanske skulle du dra igång en studie om om solskyddsengagemang och matvanor? Kanske är barn till veganer egentligen zombies (håglösa?). Kanske är folk med andra matvanor eller åsikter egentligen aliens? Varför ska vi lyssna på att forskningen visar att det är helt ok att vara vegan när det är mycket roligare att sprida myter?
  • Anonym (svårt)
    Vegomamma skrev 2016-05-16 18:55:24 följande:
    Inkorrekt. Algolja innehåller både DHA och EPA.
    Inte alls i samma halter, som jag uppfattat det från hälsokostfolk
    Och som Livsmedelsverket skriver på länken.
    Men man vet aldrig med Livsmedelsverket. De brukar kunna vara lobbade.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Ytter) skrev 2016-05-16 20:24:35 följande:
    Kanske skulle du dra igång en studie om om solskyddsengagemang och matvanor? Kanske är barn till veganer egentligen zombies (håglösa?). Kanske är folk med andra matvanor eller åsikter egentligen aliens? Varför ska vi lyssna på att forskningen visar att det är helt ok att vara vegan när det är mycket roligare att sprida myter?
    Vilken forskning pratar du om?
  • Anonym (svårt)
    Ego Lovers skrev 2016-05-16 19:55:06 följande:

Soja är ju inte ens nyttigt!

Lär vara sant. Bidrar till en feminisering av pojkar, enligt min hälsokostkälla.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Ytter) skrev 2016-05-16 18:48:36 följande:
    Men du måste ju förstå att det blir löjligt när du säger att "barn behöver proteiner, omega 3, järn mm" (vad är mm?). Människor som är veganer får i sig dessa saker, det är inte exklusivt för djurprodukter.

Jag är förresten inte vegan.
    Veganer får i sig dessa saker om de är pålästa, kunniga och vuxna. Och beredda att äta stora mängder nötter, baljväxter och kosttillskott.

För barn är det mycket svårare. De äter huvudmålet utanför hemmet och Förskola och skola har sällan tillräckligt med kunskap. Barn är ofta selektiva med vad de äter och vill gärna äta det kompisarna äter. Nötter är ibland förbjudet av allergiskäl. 
  • linnéa001

Känns som att hoppet är ute för min dotter om man ska tro vad vissa skriver. Hon är ett år och åtta månader och äter inte kött. Det är inget val från vår sida, hon bara vägrar. Så jo, det finns barn som inte gillar korv. Korv, köttbullar, kyckling, allt kött spottas ut. Tofu är hennes favoriträtt.

• Anonym (V)
    linnéa001 skrev 2016-05-17 14:15:10 följande:

Känns som att hoppet är ute för min dotter om man ska tro vad vissa skriver. Hon är ett år och åtta månader och äter inte kött. Det är inget val från vår sida, hon bara vägrar. Så jo, det finns barn som inte gillar korv. Korv, köttbullar, kyckling, allt kött spottas ut. Tofu är hennes favoriträtt.

Jag var likadan som barn. I perioder vägrade jag mejeriprodukter också tydligen. Tack och lov så hanterade min mamma det som du gör, dvs tvingar inte barnet :) jag mår utmärkt idag och har genomfört en väldigt tuff utbildning som vuxen. Så det vissa skriver här är skitsnack.
  • Vegomamma
    Anonym (svårt) skrev 2016-05-17 09:09:15 följande:

Vilken forskning pratar du om?

Länkar till rapporter kring hälsofördelarna med vegankost finns på Läkare för Framtidens sida. På veganlife.se tror jag också det finns länkar till forskning, men ej säker.
  • Anonym (Pp)
    Anonym (svårt) skrev 2016-05-17 09:11:13 följande:

Lär vara sant. Bidrar till en feminisering av pojkar, enligt min hälsokostkälla.

Feminisering? Vad menar din "hälsokostkälla" att det innebär? Skeptisk till påståendet.
  • Anonym (Ytter)
    linnéa001 skrev 2016-05-17 14:15:10 följande:

Det är jättevanligt att barn inte vill ha kött. Första året är det ju rätt ovanligt att de alls erbjuds det (så ofta).

Jag har förstått att det är rädslan för "det okända" och det obekväma i att behöva göra upp med det som "alltid har varit" som gör vissa så blinda för det faktum att kött inte är något de behöver. Det finns många folkslag som klatat sig alldelesutmärkt på växtbaserade kostvanor, ibland helt köttfria och ibland med inslag av fisk eller fågel. De brukar också leva längre. Kanske lever man länge om landet blek och håglös ut?
Svar på tråden Vegan I förskolan