• Anonym (VisDom)

Respekt och tillit är det viktigaste i ett förhållande/äktenskap

Längst ned i denna artikel i Aftonbladet finns ett diagram över vad som är viktigast för ett lyckligt äktenskap. Det framgår inte varifrån siffrorna kommer, men om vi förutsätter att de är någorlunda med sanningen överensstämmande så offrar de som är otrogna de två viktigaste ingredienserna för ett lyckligt förhållande för mindre viktiga ingredienser.

Stämmer diagrammet och varför är man villig att ta bort äggen och mjölken från pannkakssmeten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-15 17:57
    Omformulerar frågan eftersom den tydligen var "korkat ställd... ...och ledande".

Stämmer diagrammet och om så är fallet varför är man villig att ta bort äggen och mjölken från pannkakssmeten?

• Svar på tråden Respekt och tillit är det viktigaste i ett förhållande/äktenskap
  • Tecum
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-16 11:36:48 följande:
    Okej. Vi säger att jag blev ihopparad med en 80-årig gumma som flyttat hit från Italien på ålderns höst och inte riktigt lyckats lära sig språket. Hon har tappat sina tänder och hennes bröst hänger ned till naveln, luktar avföring, är lätt senil och försöker ibland klösa mig med sina bajsfingrar eftersom hon glömmer att jag är hennes sambo och inte en tjuv. Hon har inga intressen förutom att spela bingo. Detta är åtta punkter (fel ålder, fel kön, total oförmåga till kommunikation, avtändande yttre, avtändande personlighet, aggressiv, inga gemensamma intressen, dålig hygien) som var och en gör att jag skiter fullständigt i om vi har respekt eller tillit för varandra. Hon kan vara hur trogen som helst, men jag skulle ändå hellre sova på hallgolvet än med henne i sovrummet.

Poängen är att om man lever i ett någorlunda lyckligt förhållande och har alla de där förutsättningarna som man bara tar för givet ska finnas, så är det klart att respekt och tillit blir jätteviktigt. Men när man inte längre känner någon lycka utan bara stannar för att man känner att man måste så kvittar sånt.
    Nja, jag förstår inte din poäng fullt ut. Visst kan känslor förändras, och personer också, men poängen med att inleda en relation är ju att man valt den personen! Inte att man paras ihop med någon slumpmässigt. Så då faller de negativa egenskaperna du nämner bort, man väljer inte en sån person. Hos de flesta relationer som havererar beror det på att känslorna svalnat, inte på personlighetsförändringar hos partnern.

Även om man stannar av pliktkänsla eller bekvämlighet är respekt och tillit viktigt, vardagen måste ju fungera ändå.
  • Anonym (Fia)
    Tecum skrev 2016-05-16 11:53:20 följande:

Nja, jag förstår inte din poäng fullt ut. Visst kan känslor förändras, och personer också, men poängen med att inleda en relation är ju att man valt den personen! Inte att man paras ihop med någon slumpmässigt. Så då faller de negativa egenskaperna du nämner bort, man väljer inte en sån person. Hos de flesta relationer som havererar beror det på att känslorna svalnat, inte på personlighetsförändringar hos partnern.

Även om man stannar av pliktkänsla eller bekvämlighet är respekt och tillit viktigt, vardagen måste ju fungera ändå.

I slutändan spelar det ingen roll om det är personen man inlett ett förhållande med som förändras, om ens egna behov förändras eller om man helt enkelt bara vaknar upp ur förälskelsen en dag och inser att man valt fel. Resultatet blir detsamma, nämligen att personen inte längre uppfyller det som krävs för att man ska bry sig om att vara trogen.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-16 12:17:55 följande:

I slutändan spelar det ingen roll om det är personen man inlett ett förhållande med som förändras, om ens egna behov förändras eller om man helt enkelt bara vaknar upp ur förälskelsen en dag och inser att man valt fel. Resultatet blir detsamma, nämligen att personen inte längre uppfyller det som krävs för att man ska bry sig om att vara trogen.

"...inte bryr sig om att vara trogen"? Otrohet är en aktiv handling. Eller blir du typ knullad bakifrån om du inte aktivt viftar bort potentiella partners som flockas bakom dig?

Det där är som att rättfärdiga stöld med att man tappat inte längre gillar expediten. Man har en överenskommelse om trohet och man väljer att bryta den utan att berätta det.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-05-16 14:16:15 följande:

"...inte bryr sig om att vara trogen"? Otrohet är en aktiv handling. Eller blir du typ knullad bakifrån om du inte aktivt viftar bort potentiella partners som flockas bakom dig?

Det där är som att rättfärdiga stöld med att man tappat inte längre gillar expediten. Man har en överenskommelse om trohet och man väljer att bryta den utan att berätta det.

Att försöka förklara ett beteende är inte detsamma som att rättfärdiga det. Det första stycket förstår jag inte riktigt vad det hade att göra med det jag skrev.
  • Anonym (Erf)
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-16 12:17:55 följande:
    Fast det där är ett jättekonstigt sätt att se på saken. Du utgår på något sätt från att otrohet är ett alternativ till den ordinarie relationen, att man sas satsar på/investerar sitt "relationskapital" i någon annan, för att man är missnöjd med den första. Som att man skaffar ett barn till för att man är missnöjd med det första...
    I själva verket vill ju de flesta som är otrogna ha både och. Affären är långt ifrån alltid någon slags kompensation för upplevda brister. Det är helt enkelt två olika saker, två parallella spår som den otrogna jobbar rätt hårt för att hålla åtskilda.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-16 14:37:20 följande:

Att försöka förklara ett beteende är inte detsamma som att rättfärdiga det. Det första stycket förstår jag inte riktigt vad det hade att göra med det jag skrev.

Men det är väl ingen som tyckt att otrohet är oförklarligt, eller?

Jag slutar dock aldrig förbluffas över hur angelägna människor är om att förklara otrohet med faktorer som ligger utanför en själv.

Och det första jag skrev relaterar till att du beskrev otrohet som beroende på att man inte längre bryr sig om att vara trogen. Som att otrohet skulle vara något som automatiskt inträffar om man inte aktar sig.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Erf) skrev 2016-05-16 15:15:22 följande:

Fast det där är ett jättekonstigt sätt att se på saken. Du utgår på något sätt från att otrohet är ett alternativ till den ordinarie relationen, att man sas satsar på/investerar sitt "relationskapital" i någon annan, för att man är missnöjd med den första. Som att man skaffar ett barn till för att man är missnöjd med det första...

I själva verket vill ju de flesta som är otrogna ha både och. Affären är långt ifrån alltid någon slags kompensation för upplevda brister. Det är helt enkelt två olika saker, två parallella spår som den otrogna jobbar rätt hårt för att hålla åtskilda.

Jag håller inte alls med om det, utan jag tror att väldigt få är otrogna när de lever i lyckliga relationer. Det är också det som studier visat, åtminstone de jag hört om.
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-05-16 15:55:13 följande:

Jag uppfattade TS fråga som "varför är folk otrogna när de anser att respekt och tillit är det viktigaste i en relation?". Alltså att hen sökte en förklaring. Hur uppfattade du frågan?

Och det första jag skrev relaterar till att du beskrev otrohet som beroende på att man inte längre bryr sig om att vara trogen. Som att otrohet skulle vara något som automatiskt inträffar om man inte aktar sig.

Ja, precis så menar jag, att det är när man inte lägre bryr sig om det där med respekt och tillit som man är otrogen. Att det inte skulle vara ett aktivt val att ligga med någon annan har jag aldrig menat.
  • Anonym (Erf)

"Jag håller inte alls med om det, utan jag tror att väldigt få är otrogna när de lever i lyckliga relationer. Det är också det som studier visat, åtminstone de jag hört om."

Vilka studier då? Och vilka har du hört talas om? Och, vad är en ständigt lycklig relation?

Jag kan bara bidra med ett citat ur en undersökning av The Independent:

" 56 % av otrogna män säger att de lever i en ?lycklig? eller ?väldigt lycklig? relation, men var otrogna ändå. Hos kvinnor är siffran 36 %."

• Anonym (VisDom)
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-16 17:29:51 följande:
    .

Jag uppfattade TS fråga som "varför är folk otrogna när de anser att respekt och tillit är det viktigaste i en relation?". Alltså att hen sökte en förklaring. Hur uppfattade du frågan?
    Nä. Den första delen i frågeställningen är ju huruvida diagrammet är korrekt. Det kan ju vara så att diagrammet överstämmer med de bedragnas syn på förhållandet medan de otrogna har en helt annan syn.

Sedan kan jag väl nämna att TS är en han som ogillar att bli kallad hen.
  • Anonym (mythbuster)
    vargveum skrev 2016-05-15 18:49:02 följande:
    Okej då får jag be om ursäkt och passar på att nyansera mig lite.

Vad jag egentligen vill få fram är att man (oftast) inte väljer att paja en bra relation med att krossa äggen i golvet. Pannkaksanalogin där?

Otrohet kommer oftast inte ur tomma luften. Alltså är min poäng att man väl inte vänder och vrider på en bra relation, väljer att pissa på det viktigaste (enligt opinionen) och köra på med otrohet (dvs svika tilliten och det där). Utan otroheten är väl ofta kulmen på en lång period av relation som INTE fungerar, på ett eller många plan. Man kanske ser det som det sista andningshålet? Jag vill inte försvara otrohet, det mest reko är isf att avbryta relationen först. Men så ser mitt perspektiv ut. Emotser ditt förstående. Eller en intressant polemik förhoppningsvis?
    Ah den gamla vanliga otrohet är alltid lika med relationsproblem .... sorry men det är en myt. Faktiskt är det minst lika många som väljer att paja en bra relation bara för att de vill kunna äta kakan och ha den kvar. Det resonemanget används oftast som en dåligt ursäkt för att försöka lägga skulden för sina egna val på något lite allmänflummigt som "problem i relationen" eftersom det är ganska luddigt vad som är ett relationsproblem. Jag menar om Kalle är sprängkåt på den nya tjejen på jobbet men vet att han inte får dra över henne för frugan så upplever han säkert en viss frustration... men är det ett relationsproblem eller är det bara jävligt barnsligt av Kalle att inte fatta att har man valt ett exklusivt förhållande så får man avstå från andra kvinnor?

Av någon anledning blandar vissa ihop riktiga problem i förhållandet men banal egoism och gör allt till solklar relationsproblem och vips så bär inte stackars lille Kalle längre hela ansvaret för att han valde att knulla den läckra bruden på jobbet utan det var en ofattbar ångest i sin relation som fick honom att vara otrogen.
  • vargveum
    Anonym (mythbuster) skrev 2016-05-18 23:14:20 följande:

Ah den gamla vanliga otrohet är alltid lika med relationsproblem .... sorry men det är en myt. Faktiskt är det minst lika många som väljer att paja en bra relation bara för att de vill kunna äta kakan och ha den kvar. Det resonemanget används oftast som en dåligt ursäkt för att försöka lägga skulden för sina egna val på något lite allmänflummigt som "problem i relationen" eftersom det är ganska luddigt vad som är ett relationsproblem. Jag menar om Kalle är sprängkåt på den nya tjejen på jobbet men vet att han inte får dra över henne för frugan så upplever han säkert en viss frustration... men är det ett relationsproblem eller är det bara jävligt barnsligt av Kalle att inte fatta att har man valt ett exklusivt förhållande så får man avstå från andra kvinnor?

Av någon anledning blandar vissa ihop riktiga problem i förhållandet men banal egoism och gör allt till solklar relationsproblem och vips så bär inte stackars lille Kalle längre hela ansvaret för att han valde att knulla den läckra bruden på jobbet utan det var en ofattbar ångest i sin relation som fick honom att vara otrogen.

Jaha okej, jag utgick mest ifrån mig själv där
  • Gung Ho

Enligt min egen erfarenhet berodde otrohet på att jag var tillsammans med fel kvinna och sökte omedvetet något mer. Där och då tyckte jag att jag levde i en bra relation, det här med otrohet var inte en så stor grej för mig.

Med facit i handen, och nu gift med en annan kvinna var problemet just styrkan i känslorna, även om jag inte såg det då. Jag träffar dagligen attraktiva kvinnor och arbetar inom ett område där de flesta är sociala och utåtriktade, inte sällan gränsande till flirt. Men har aldrig varit lockad att vara otrogen få min fru är fantastisk och överglänser alla..

• Anonym (mythbuster)
    Gung Ho skrev 2016-05-19 03:05:00 följande:

Enligt min egen erfarenhet berodde otrohet på att jag var tillsammans med fel kvinna och sökte omedvetet något mer. Där och då tyckte jag att jag levde i en bra relation, det här med otrohet var inte en så stor grej för mig.

Med facit i handen, och nu gift med en annan kvinna var problemet just styrkan i känslorna, även om jag inte såg det då. Jag träffar dagligen attraktiva kvinnor och arbetar inom ett område där de flesta är sociala och utåtriktade, inte sällan gränsande till flirt. Men har aldrig varit lockad att vara otrogen få min fru är fantastisk och överglänser alla..

Jag skulle vilja påstå att otroheten inte berodde på att du var ihop med fel kvinna utan att du hanterade ditt missnöje på fel sätt...inget förhållande är perfekt, alla människor har brister...missnöje kommer alltid finnas i ett förhållande i till och från.. men det betyder inte att man måste vara otrogen för det.. det beror helt och hållet på hur man väljer att hantera sitt missnöje, längtan, eller vad det nu kan vara.

Jag tycker att "jag är trogen så länge jag är nöjd och otrogen så fort jag inte är nöjd" är fel sätt att se på förhållanden. Vad händer till exempel om din fru av någon anledning skulle sluta överglänsa alla? Är det din frus uppgift att hela tiden vara på topp och överglänsa alla andra eller är det är det upp till dig att lära dig hantera missnöje på ett bättre sätt?
  • Gung Ho
    Anonym (mythbuster) skrev 2016-05-19 15:46:53 följande:
    Jag skulle vilja påstå att otroheten inte berodde på att du var ihop med fel kvinna utan att du hanterade ditt missnöje på fel sätt...inget förhållande är perfekt, alla människor har brister...missnöje kommer alltid finnas i ett förhållande i till och från.. men det betyder inte att man måste vara otrogen för det.. det beror helt och hållet på hur man väljer att hantera sitt missnöje, längtan, eller vad det nu kan vara.

Jag tycker att "jag är trogen så länge jag är nöjd och otrogen så fort jag inte är nöjd" är fel sätt att se på förhållanden. Vad händer till exempel om din fru av någon anledning skulle sluta överglänsa alla? Är det din frus uppgift att hela tiden vara på topp och överglänsa alla andra eller är det är det upp till dig att lära dig hantera missnöje på ett bättre sätt?
    Fast om du faktist läser det som står framgår det att jag inte uppfattade det som ett dåligt förhållande/missnöje. Jag tyckte helt enkelt inte det där med otrohet var så farligt... Inte så att jag medvetet sökte det, och de tillfällen som hände hade alltid ett moment av sökande..

Men som sagt, det blev inte tydligt förrän jag träffade min fru och både upplevde helt nya känslor samt fick en helt annan syn på trohet. Det skulle gälla även om förhållandet blev dåligt (det är inte alltid en dans på rosor nu heller...).
  • MJL5

Jag tycker faktiskt, som motsats till många andra, inte att det är konstigt att man snokar i detta fall som TS beskriver.
    Man delar ju det mesta. Man är ihop för att man föredrar varandra framför andra. 
    Att gå bakom ryggen är fulare än att snoka. Enkelt logik.
    Tycker att begreppet "svartsjuka" har fått en häxlik klang. Vad är naturligare i vår sexfixerade värld om ens partner inte värnar om tvåsamheten och tar det lugnt i övrigt. Inte klarar att ha sociala relationer utan att de ska gränsa till sex.
    Jag skulle "ta mitt barn och gå". Om jag vill vara en hel människa.
    Om inte partnern övertygar mig om sin seriösa inställning.

TS, du gör rätt och är absolut frisk.

• Anonym (Teori)

Jag drar pannkaksanalogin vidare : för att man blir mätt av pannkakan men saknar sylt till?

• Anonym (mythbuster)
    Anonym (Teori) skrev 2017-05-18 15:55:15 följande:

Jag drar pannkaksanalogin vidare : för att man blir mätt av pannkakan men saknar sylt till?

Jag tycker det saknas en liten ingrediens i den analogin. När du äter en pannkaka så är det normalt ingen annan som blir förnedrad av att du äter pannkaka.. När man väljer att vara otrogen så väljer man inte bara att förse sig med "sylt" man väljer också att medvetet såra och förnedra sin partner. En lite mer verklighetstrogen analogi är att du äter din pannkaka med massor av sylt samtidigt som du pissar din partner i fejset. 
Svar på tråden Respekt och tillit är det viktigaste i ett förhållande/äktenskap