Anonym (Erf) skrev 2016-05-16 15:15:22 följande:
Fast det där är ett jättekonstigt sätt att se på saken. Du utgår på något sätt från att otrohet är ett alternativ till den ordinarie relationen, att man sas satsar på/investerar sitt "relationskapital" i någon annan, för att man är missnöjd med den första. Som att man skaffar ett barn till för att man är missnöjd med det första...
I själva verket vill ju de flesta som är otrogna ha både och. Affären är långt ifrån alltid någon slags kompensation för upplevda brister. Det är helt enkelt två olika saker, två parallella spår som den otrogna jobbar rätt hårt för att hålla åtskilda.
Jag håller inte alls med om det, utan jag tror att väldigt få är otrogna när de lever i lyckliga relationer. Det är också det som studier visat, åtminstone de jag hört om.
Anonym (D'archangel) skrev 2016-05-16 15:55:13 följande:
Men det är väl ingen som tyckt att otrohet är oförklarligt, eller?
Jag uppfattade TS fråga som "varför är folk otrogna när de anser att respekt och tillit är det viktigaste i en relation?". Alltså att hen sökte en förklaring. Hur uppfattade du frågan?
Anonym (D'archangel) skrev 2016-05-16 15:55:13 följande:
Och det första jag skrev relaterar till att du beskrev otrohet som beroende på att man inte längre bryr sig om att vara trogen. Som att otrohet skulle vara något som automatiskt inträffar om man inte aktar sig.
Ja, precis så menar jag, att det är när man inte lägre bryr sig om det där med respekt och tillit som man är otrogen. Att det inte skulle vara ett aktivt val att ligga med någon annan har jag aldrig menat.