• AnkiC

Vaccination Thailand

Hur viktigt är det med vaccination om man åker till Thailand? Ni som åkt dit, har ni vaccinerat er? Jag kanske måste åka dit med kort varsel typ om ett par dagar. Kommer bara vistas i stadsmiljö. Hinner inte ta någon vaccination. Hur farligt är det? Borde jag avstå?

• Svar på tråden Vaccination Thailand
  • Stålmamma

Det vc rekommenderar att man tar är twinrix om man ska dit på vanlig semester o inte vistas i djungeln lr vara borta jätte länge. Vi har tagit twinrix man måste dock ta 2 sprutor för att vara skyddad mot både hepatit A och B. Detta är ju dock för sent för dig att ta om du åker om några dar bara (du hinner ta 1 spruta)

Men om det är så livsviktigt att ta så du bör ställa in resan vet jag inte. Ring vc och rådfråga

• travisearl

Jag har varit i Thailand ett flertal gånger och aldrig vaccinerat mig. Det har gått finfint. Men om du är osäker är det ju bara att googla runt!

• AnkiC

Har redan kommit hem från resan. Tog hepatit A-vaccinet innan jag åkte samt lite påfyllning på stelkramp, difteri och kikhosta. Kändes bra att vara vaccinerad.

• cameleon

Jag tog första Havrix-sprutan innan jag åkte i december. Den andra sprutan skall tas efter ett halvår så det börjar bli dags för den nu.
    Jag vet många som åker utan att vaccinera sig, jag hade nog också gjort det om jag inte var gravid, kändes tryggare då.

• AnkiC
    cameleon skrev 2016-05-28 14:02:00 följande:

Jag tog första Havrix-sprutan innan jag åkte i december. Den andra sprutan skall tas efter ett halvår så det börjar bli dags för den nu.
    Jag vet många som åker utan att vaccinera sig, jag hade nog också gjort det om jag inte var gravid, kändes tryggare då.

Ska ta en till om ett halvår också. Det kan ju hända att man åker dit nån mer gång. Då tar jag även hepatit B innan. För mig är det otänkbart att ta onödiga risker.
Svar på tråden Vaccination Thailand