• Vegomamma

    Babybjörn och lila ben

    Så vi har en BabyBjörn One bärsele som min dotter älskar att sitta i. Hon kan bara supergnällig men så sätter jag henne i bärselen och då blir hon glad direkt eller så somnar hon. Oftast använder vi den hemma när hon känns otröstlig eller en gång i veckan fram och tillbaka från yoga (ca 30 min enkel väg.) Problemet jag noterat är att hennes ben blir blålila med röda fläckar när hon är i selen längre stunder. Måste alltså vara någonting med cirkulationen som påverkas. Detta händer både med den raka och den breda benställningen.

    Någon annan som upplevt detta med sitt barn? Har jag gjort något fel med inställningen? Eller är BabyBjörn bara dålig? Tycker jag läser att många inte gillar det märket med inte fattat varför.

    Vi har också provat en Kam CARE bärsjal i bomull, men den tyckte dottern inte alls om. Vad göra?

  • Svar på tråden Babybjörn och lila ben
  • MandyLane

    Hur gammal är dottern?

    Har en likadan sele som jag använt massor.

    Tycker den är jättebra!

    Vet dock inte vad det kan vara som gör att det blir så med benen.

    Knäpper du de små knapparna kring barnets lår? De ska bara användas första månaderna har jag för mig . Annars har jag svårt att se hur man ska kunna använda den "fel".

  • Mantrasina

    Har inte själv erfarenhet men vet att väl inlästa mammor i min direkta närhet har diskuterat att den inte är särskilt ergonomisk vare sig för barn eller bärare. Jag tycker att om du ser cirkulatorisk påverkan på ditt barn ska du absolut inte använda den längre. Vet att exempelvis Manduka (tror jag den heter) brukar sägas vara den bästa och mest ergonomiska bärselen, kanske det kan vara nåt?


     


    //Sjuksköterska utan egna barn

  • Kirsty

    Babybjörn är inte känd för att vara bra för barn.
    Satsa på en riktig ergonomisk sele istället som Manduca eller Ergobaby.


    Jag har en manduca som jag burit heldagar i med nöjd bebis och fin cirkulation.

  • Vegomamma
    MandyLane skrev 2016-05-16 10:11:30 följande:

    Hur gammal är dottern?

    Har en likadan sele som jag använt massor.

    Tycker den är jättebra!

    Vet dock inte vad det kan vara som gör att det blir så med benen.

    Knäpper du de små knapparna kring barnets lår? De ska bara användas första månaderna har jag för mig . Annars har jag svårt att se hur man ska kunna använda den "fel".


    Nej min dotter har väldigt knubbiga lår så de knapparna användes inte så länge. Hon närmar sig 4 månader och är 62 cm lång så vi har nyligen övergått från newborn position till den för lite större barn. Jag trodde inte heller det fanns så mycket felmarginal men den kanske bara inte passar oss då.
  • Vegomamma
    Mantrasina skrev 2016-05-16 10:12:45 följande:

    Har inte själv erfarenhet men vet att väl inlästa mammor i min direkta närhet har diskuterat att den inte är särskilt ergonomisk vare sig för barn eller bärare. Jag tycker att om du ser cirkulatorisk påverkan på ditt barn ska du absolut inte använda den längre. Vet att exempelvis Manduka (tror jag den heter) brukar sägas vara den bästa och mest ergonomiska bärselen, kanske det kan vara nåt?

     

    //Sjuksköterska utan egna barn


    Jag trodde att BabyBjörn skulle vara en av de bästa! Stort märke ju. Så det gör mig förvånad att den skulle vara dålig. Ska googla på Manduka.
  • Fairydust

    Trodde också Babybjörn var bra, tills jag provade en ergonomisk sele istället, vilken skillnad!

    Rekommenderar dig verkligen att prova med en bättre sele, vi har en Beco Gemini som vi är jättenöjda med. Barnet sitter mycket bättre och den är otroligt bekväm att bära i.

  • Rocket Mania
    Vegomamma skrev 2016-05-16 10:19:33 följande:
    Jag trodde att BabyBjörn skulle vara en av de bästa! Stort märke ju. Så det gör mig förvånad att den skulle vara dålig. Ska googla på Manduka.
    BB är väldigt bra på marknadsföring, det är allt

    Som flera andra har sagt, testa en ergonomisk sele. Testa även sjalen då och då, plötsligt kanske hon gillar den (har du henne liggande eller sittande i grodposition?)
  • Rocket Mania
    Vegomamma skrev 2016-05-16 10:31:42 följande:
    Vad gäller Manduca, är Pure Cotton eller New Style att föredra?
    Har du ingen möjlighet att testa selar någonstans? De återförsäljare som finns brukar vara fantastiskt bra på att hjälpa till med att prova ut den sele som passar just er. Var bor ni?
  • vindruvan

    Babybjörn lever på sitt varumärke och inte att dom är bra. Att dom marknadsför sina selar som ergonomiska betyder tyvärr inte att dom är det.

    Det finns så många barn selar och sjalar att bära sitt barn i som är skönt och bra för både barn och bärare. Manduca, Ergo, Tula är några selar. Finns en bra grupp på Facebook om ergonomiskt bärande, där är många kunniga människor om man vill ha hjälp.

    Byt bort era Babybjörn är ett starkt tips!

  • Vegomamma
    Rocket Mania skrev 2016-05-16 10:32:59 följande:

    Har du ingen möjlighet att testa selar någonstans? De återförsäljare som finns brukar vara fantastiskt bra på att hjälpa till med att prova ut den sele som passar just er. Var bor ni?


    Jo det får man kanske på Babyproffsen (Uppsala.) Men jag vill gärna köpa begagnad pga pissig ekonomi.
  • vindruvan
    Vegomamma skrev 2016-05-16 11:04:08 följande:

    Jo det får man kanske på Babyproffsen (Uppsala.) Men jag vill gärna köpa begagnad pga pissig ekonomi.


    Tyvärr har dom inte de ergonomiska selarna i de vanliga butikerna, den som kan finnas i babybutiker är Ergo.

    Det finns lokala bärgrupper i de flesta städer och då kan du gå på en bärträff och där erbjuder flera bärare att man kan prova deras selar och sjalar. Därefter vet du vad du söker och kan hitta begagnade i köp och sälj-grupper.

    Den stora gruppen heter "bärsjalar!" och det innefattar även selar om det känns enklare.

    Finns en "bärsjalar & ergonomiska bärselar uppsala" hittade jag också.

    Har du Facebook?
  • elyse
    Vegomamma skrev 2016-05-16 11:04:08 följande:

    Jo det får man kanske på Babyproffsen (Uppsala.) Men jag vill gärna köpa begagnad pga pissig ekonomi.


    Prova där och säg att du ska fundera. Sen kollar du på Blocket!
  • espejo

    Vi har beco gemini och den är underbar, passar både mig som är liten och min långe man. I den kan barnet sitta mot dig eller framåtvänd, man kan även bära barnet på höften och på ryggen. Vår dotter är 18 mån och väger 12 kilo och sitter fortfarande jättebra i selen. Finns på blocket för 4-500.

Svar på tråden Babybjörn och lila ben