• Lowika

Pepparkaka med överdrag?

Jag minns från när jag var liten, köpekakor i form av pepparkakor? med ett vitt överdrag. Kan det varit vit choklad? Minns inte smaken som vit choklad dock.... utan något annat? Någon mer som minns dessa kakor, finns de än? Och följdfrågan; kan man göra sådana själv?

• Svar på tråden Pepparkaka med överdrag?
  • Lowika

glasyr för mig är florsocker och vatten, och det var det inte... Kanske blir annorlunda med margarin?

• Lowika
    Linnis92 skrev 2016-05-16 14:28:14 följande:

glasyr är ingen hälsobulle direkt ;)

måste det vara det? haha Varken glasyr (vatten+socker) eller smörkräm (smör+ socker) eller "frosting" smör´+färskost+socker är väl några dokumenterade hälsoeffekter på 

Och den där kakan verkar ju inte finnas längre heller...

• Lowika

Har lyckats googla mig till att de hette Partypågar, det var pepparkakor med apelsinsmak, med vit choklad, och färgglatt strössel De har slutat göras

• Grannen

Jag minns dom! Var goda vill jag minnas!

• Fia 28
    Lowika skrev 2016-05-16 14:53:19 följande:

Har lyckats googla mig till att de hette Partypågar, det var pepparkakor med apelsinsmak, med vit choklad, och färgglatt strössel De har slutat göras

Måst ju va enkelt att göra själv. Bara att smälta vit choko o bre ovanpå pepparkakor och sen strössel på. Vet inte om apelsinsmaken var i chokladen eller pepparkakorna, men går ju lätt att smaksätta chokladn med apelsin.
  • nnnnnnnn

Hittade detta:

Minns ni de här kakorna som tillverkades av Pågen förut? När jag köpte pepparkakor med apelsinsmak i förra veckan blev jag så sjukt sugen på dessa som tyvärr inte tillverkas längre, så vad kunde jag göra mer än att göra mina egna? Jag har starkt för mig att de var baserade just på pepparkakor med apelsinsmak så jag köpte sådana igen samt vit choklad och blandat strössel och satte igång.

Den vita chokladen tog jag 100 gram av, hackade och smälte försiktigt i micron. Sen bredde jag den på pepparkakorna med en liten smörkniv och avslutade med att strössla innan chokladen stelnat. En kvart i sval rumstemperatur senare och de var färdiga för kakburken? och munnen. Så himla goda! 25 stycken blev det.

Samt detta:
    madebyrebecka.se/2012/04/sju-sorters-kakor-partypagar/

• Lowika
    nnnnnnnn skrev 2016-05-16 15:10:08 följande:

Hittade detta:

Minns ni de här kakorna som tillverkades av Pågen förut? När jag köpte pepparkakor med apelsinsmak i förra veckan blev jag så sjukt sugen på dessa som tyvärr inte tillverkas längre, så vad kunde jag göra mer än att göra mina egna? Jag har starkt för mig att de var baserade just på pepparkakor med apelsinsmak så jag köpte sådana igen samt vit choklad och blandat strössel och satte igång.

Den vita chokladen tog jag 100 gram av, hackade och smälte försiktigt i micron. Sen bredde jag den på pepparkakorna med en liten smörkniv och avslutade med att strössla innan chokladen stelnat. En kvart i sval rumstemperatur senare och de var färdiga för kakburken? och munnen. Så himla goda! 25 stycken blev det.

Samt detta:

madebyrebecka.se/2012/04/sju-sorters-kakor-partypagar/

Jo det var den jag hittade också. Jag tycker inte om vit choklad så det känns konstigt att det ändå var det :-O
  • hallontryffel
    Lowika skrev 2016-05-16 22:01:53 följande:

Jo det var den jag hittade också. Jag tycker inte om vit choklad så det känns konstigt att det ändå var det :-O

Du kanske kan använda candy melts istället för vit choklad.
Svar på tråden Pepparkaka med överdrag?