• jjossann

Hur kommer jag över oron över ett nytt missfall?

Fick i november 2015 ett tidigt MF! Tog mig/oss jävligt hårt var helt förstörd såklart! Nu i lördags den 11/5 så fick jag äntligen ett efterlängtat plus på stickan, men jag kan inte riktigt glädjas, är så otroligt rädd för ett till MF spelar ingen roll när sambon och mina föräldrar säger att jag inte ska tänka så! Då bryter jag ihop! Jag väljer ju tyvärr inte själv att dom tankarna ska komma upp utan det är ständigt en tanke som finns med mig! Jag sover inte så bra om nätterna just för att jag ligger och funderar på om det där lilla livet lever eller om det kommer leva om en vecka osv osv... Hur kommer jag över detta?! Kan någon hjälpa mig, jag vill ju mest av allt kunna vara glad!!! Snälla hjälp! Kanske finns det fler i samma sits som man bara kan dela tankar med (roliga) så att man kan peppa varandra! Jag är i v 5 :)

• Svar på tråden Hur kommer jag över oron över ett nytt missfall?
  • Cissi2801

Jag har varit i samma sits som dig, blev gravid två gånger förra året... Fick missfall båda gångerna... Jag vet att det inte är så mycket men det som du kan försöka göra är att du tar dag för dag som kommer, att inte försöka tänka på just ordet missfall.. Jag vet själv att det inte är så lätt men försök iaf.. Hoppas att tipset hjälper

• Ving

Det är svårt. Oron kommer med föräldrarollen, tyvärr och det gäller att hitta sätt att hantera det på. Om du bär på så mycket oro/ångest att du bryter ihop vid tanken på ett missfall så kanske kbt kan vara bra? Tyvärr kan vi inte styra livet utan bara göra så gott vi kan för att skydda våra barn, antingen de är i magen eller utanför. Sorg är hemskt men det betyder ju också att du fick uppleva en kärlek som var väldigt stark den lilla tid som var. Vi förlorade ett barn i magen i veck 20 och det var fruktansvärt och väldigt sorgesamt, vi har dessutom väldigt svårt att bli gravida så såg det som ett litet mirakel från första stund. Nu försöker jag tänka på det som något jag fick vara med om, kärlek som uppstod och finns kvar trots att det slutade illa. När min son var liten kunde jag bli väldigt ångestfylld av rädslor men någonstans behöver vi välja vad som får ta överhanden. Vara glad för varje dag och vara den bästa föräldern man kan vara och ge så mycket kärlek som går. 

• jjossann

Hu ingen av er ovan verkar ha haft det speciellt kul ni heller. Jätte jobbigt det här när det blir såhär! Kroppen är ju liksom lite ur balans själv också med alla dessa hormoner osv som spökar så det är så svårt att säga till sig själv! Men jag försöker blicka framåt genom att kolla lite på barnvagnar och sånt här för då försvinner dom jobbiga tankarna! Så jag gör sånt när dom dåliga tankarna försöker ta över!

• Bubbel85

Jag är ledsen men jag tror aldrig oron försvinner! Man får helt enkelt lära sig att leva med den tyvärr under graviditeten... Men när din bebis väl kommer förr eller senare kommer det vara värt all oro, jag lovar! För mig hjälpte det väldigt mycket med ett angelsound så jag kunde lyssna på hjärtljuden hemma, men den funkar först senare efter typ V.11. Min sambo sa också alltid att "när vi väl får vår bebis kommer vi nästan va tacksamma över missfallen, för annars hade vi ju inte fått just vår bebis"... Det hjälpte mig mycket och han hade så rätt :)

• fernandasmamma

Jag fick också missfall i November, hade det på känn att något inte var som det skulle.
    Jag plussade igen i förrgår, är typ i vecka 4+5 idag..
    Jag börjar bli lite orolig att det inte ska gå vägen denna gången heller..
    Men försöker tänka positivt, fast det är svårt..
    Men som ngn annan skrev, gå och prata med någon kanske?
    Om det tar över för mycket?
    Grattis till graviditeten förresten och lycka till <3

Svar på tråden Hur kommer jag över oron över ett nytt missfall?