• Progressiv

Vilket parti hade ni önskat att er partner röstade på?

OBS! Frågeställningen gäller främst er singlar, men ni som har partners som är osäkra över sina politiska åsikter kan också delta i omröstningen och kommentera i tråden.

Personligen hade jag tolererat de flesta åsikter hos en blivande livskamrat utom de som befinner sig på den yttersta högerkanten.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket parti hade ni önskat att er partner röstade på?
  • Progressiv
    Smecker skrev 2016-05-25 22:05:59 följande:

Den socio-ekonomiska politiska kartan? Jag ser att du har en tanke där, men du kanske borde överväga att omformulera den.

Förlåt mig, den ekonomiska höger-vänsterskalan borde jag väl kanske ha betonat. Stat kontra marknad, och allt där emellan.
  • Ewald01
    Progressiv skrev 2016-05-26 03:13:13 följande:

Hitintills inga som anser att centerpartister och kristdemokrater duger som livskamrater. Lite förenklat uttryckt, men ändå...

Centerpartister skulle duga
  • Progressiv
    Ewald01 skrev 2016-05-26 03:57:47 följande:

Centerpartister skulle duga

Har du själv center-värderingar?
  • Smecker
    Progressiv skrev 2016-05-26 03:20:04 följande:

Förlåt mig, den ekonomiska höger-vänsterskalan borde jag väl kanske ha betonat. Stat kontra marknad, och allt där emellan.

Intelligens, empati, personlighet, analytisk förmåga och andra mjuka värden smäller högre än den ekonomiska höger-vänsterskalan, stat kontra marknad och allt där emellan.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Progressiv
    Smecker skrev 2016-05-26 05:09:54 följande:

Intelligens, empati, personlighet, analytisk förmåga och andra mjuka värden smäller högre än den ekonomiska höger-vänsterskalan, stat kontra marknad och allt där emellan.

Jaha, där ser man.
  • elyse
    Progressiv skrev 2016-05-26 03:15:04 följande:

OK... Vilket parti stödjer du själv då?

Jag är liberal.
  • Mazrovia

Min flickvän är relativt liberal och röstar således (L). Själv är jag liberal etnonationalist som anser att SD är för konservativa i bland annat abortfrågor men för progressiva i definitionen av vad en etnisk svensk är.

Vad min flickvän röstar bryr jag mig ej om, hon är fri att rösta på vad hon vill. Mina tidigare flickvänner har röstat; (V), (M), (FI), (V) så jag är van.

• flygrl
    Progressiv skrev 2016-05-26 03:13:13 följande:

Hitintills inga som anser att centerpartister och kristdemokrater duger som livskamrater. Lite förenklat uttryckt, men ändå...

Lite förenklat? Wtf...man kunde ju bara rösta på ett av alternativen men det behöver ju verkligen inte betyda alla andra går bort. :/ Centerpartister & KDare duger absolut som livskamrater enligt mig :)
  • Ewald01
    elyse skrev 2016-05-26 12:38:19 följande:
    Jag är liberal.
    Röstar du på L eller C?

C är ju ett parti som ing
    år i ALDE gruppen och kan därmed anses som ett liberalt parti.
  • Ewald01
    Progressiv skrev 2016-05-26 04:47:08 följande:
    Har du själv center-värderingar?
    Nja, jag har vissa åsikter. 

Sen gäller det ju att hitta ett parti som matchar 
    åsikterna bäst.

.... C, MP, S ....  ofta röstar man inte p
    å samma parti hela tiden ...
  • Progressiv
    flygrl skrev 2016-05-26 16:25:17 följande:

Lite förenklat? Wtf...man kunde ju bara rösta på ett av alternativen men det behöver ju verkligen inte betyda alla andra går bort. :/ Centerpartister & KDare duger absolut som livskamrater enligt mig :)

Vad vill du ha sagt?
  • Progressiv
    Ewald01 skrev 2016-05-26 19:26:24 följande:

Röstar du på L eller C?

C är ju ett parti som ingår i ALDE gruppen och kan därmed anses som ett liberalt parti.

Är man liberal så är det ju inte helt långsökt att man röstar på Liberalerna, då deras företrädare kallas just "liberaler". Däremot kan man ju vara ideologiskt liberal och därmed stödja t ex Centern, M eller Klassiskt liberala partiet.
  • flygrl
    Progressiv skrev 2016-05-27 05:35:51 följande:
    Vad vill du ha sagt?
    Man kan ju bara "rösta" på ett parti i din trådstart och därför e din slutsats att centerpartister och KDare "inte duger som livskamrater" ologisk. Själv tycker jag fler partier e ok hos en livskamrat än det jag röstat på i pollen.
    Sen e tillvaron så väldigt mkt mer än politik. Som tur e ;)
  • elyse
    Ewald01 skrev 2016-05-26 19:26:24 följande:

Röstar du på L eller C?

C är ju ett parti som ingår i ALDE gruppen och kan därmed anses som ett liberalt parti.

Liberalerna. Men C kan fungera i vissa fall då jag ser mig som socialliberal.
Svar på tråden Vilket parti hade ni önskat att er partner röstade på?