Han låter sin nya tjej ta hand om dottern
Förra veckan fick jag lov att ändra i umgängesschemat tillfälligt. Hela familjen är bjudna på bröllop i Norge nästa helg då dottern egentligen ska vara hos sin pappa. Inbjudan hade kommit bort på vägen hit men de skickade en passning på facebook om att vi inte hade svarat ännu. Det blev därför lite sista-minuten. Jag erbjöd honom att ha dottern helgen som var istället och det blev han besvärad av. Han har börjat ett nytt jobb och påstår att han måste visa framfötterna vilket då innebar att han tagit på sig ett uppdrag över helgen som han egentligen då skulle varit barnledig. Jag frågade vad som var viktigast. Barn eller jobb? Och han tycker att jag är oresonlig och inte förstår att mat på bordet och tak över huvudet är ganska viktigt det med. Han sa att han kunde pussla ihop så han kunde ha dottern men att han fortfarande var tvungen att jobba.
Jag lämnade henne i fredags och då var han inte ena hemma. Men hans nya tjej var där och det kändes konstigt att lämna dottern med henne för jag känner inte henne och så vitt jag vet bor de inte officiellt ihop än även om hon är där 24/7.
Försökte ringa honom men fick inget svar och hans tjej sa att han hade blivit beordrad övertid och skulle komma hem vid 20.00.
Jättekonstigt! Kan han inte ens vara hemma och ta emot sitt eget barn? Har han ingen familjeintegritet? Och hur ska dottern klara toabesök mm? Ska nya tjejen hjälpa henne med det? Hon lägger sig kl 20.00, ska nya natta henne också?
Fick lov att åka därifrån för jag skulle möta upp min sambo för bio men det kändes inte bra.
På söndagen ringer han till mig och frågar om tjejen kan möta efter halva vägen istället då han fått bakläxa på jobbet och var tvungen att korrigera ett fel de hade gjort och därför skulle han inte hinna i tid
Eller om hon kunde stanna två nätter till för tjejen var ledig från sitt jobb då. Jag ville inte att vår dotter skulle vara med nya i två dagar så jag sa att det gick bra att hon mötte upp istället.
När vi möttes frågade jag dottern om hon hade en bra helg med pappa och det hade hon men en natt hade hon tydligen sovit hos farmor. Varför det undrade jag? För att hon ville det svarade hon.
Tycker att det är jättekonstigt! Han missar ett umgänge men får ett erbjudande om ett nytt och då jobbar han hela tiden och låter sin nya tjej och sin mamma ta hand om dottern. Skrev ett SMS att om han inte ville ha henne mer kunde han säga det så skriver vi papper om enskild vårdnad istället så slipper han om det är så besvärligt!
Då tycker han att jag är en idiot som alltid förvränger saker, att alla alltid ska dansa efter min pipa, att han sagt som det var från början att han var tvungen att jobba och när jag hörde av mig i sista minuten kunde han inte ändra det utan fick lösa det så gott det gick.
Jag tycker fortfarande att det är så dåligt prioriterat. Är verkligen inte hans barn viktigare än jobb? Kan han inte ha förklarat situationen för sin chef och fått förståelse?
Man skaffar inte barn för att lämpa över dem på andra! Särskilt inte sådana som inte känner barnet väl och varit en del av deras liv under lång tid. 8 månader har han varit i ihop med sin tjej och jag träffade henne första gången i januari så jag räknar med att hon funnits i dotterns liv sedan dess och det är verkligen inte lång tid.
Hur illa kan man få lov att bete sig som pappa egentligen? Tycker han är oansvarig och känner mig inte bekväm med att han gör på det här viset och sedan beskyller mig för hans oförmåga att prioritera rätt.