• Anonym (Biomamma)

Han låter sin nya tjej ta hand om dottern

Förra veckan fick jag lov att ändra i umgängesschemat tillfälligt. Hela familjen är bjudna på bröllop i Norge nästa helg då dottern egentligen ska vara hos sin pappa. Inbjudan hade kommit bort på vägen hit men de skickade en passning på facebook om att vi inte hade svarat ännu. Det blev därför lite sista-minuten. Jag erbjöd honom att ha dottern helgen som var istället och det blev han besvärad av. Han har börjat ett nytt jobb och påstår att han måste visa framfötterna vilket då innebar att han tagit på sig ett uppdrag över helgen som han egentligen då skulle varit barnledig. Jag frågade vad som var viktigast. Barn eller jobb? Och han tycker att jag är oresonlig och inte förstår att mat på bordet och tak över huvudet är ganska viktigt det med. Han sa att han kunde pussla ihop så han kunde ha dottern men att han fortfarande var tvungen att jobba.

Jag lämnade henne i fredags och då var han inte ena hemma. Men hans nya tjej var där och det kändes konstigt att lämna dottern med henne för jag känner inte henne och så vitt jag vet bor de inte officiellt ihop än även om hon är där 24/7.

Försökte ringa honom men fick inget svar och hans tjej sa att han hade blivit beordrad övertid och skulle komma hem vid 20.00.

Jättekonstigt! Kan han inte ens vara hemma och ta emot sitt eget barn? Har han ingen familjeintegritet? Och hur ska dottern klara toabesök mm? Ska nya tjejen hjälpa henne med det? Hon lägger sig kl 20.00, ska nya natta henne också?

Fick lov att åka därifrån för jag skulle möta upp min sambo för bio men det kändes inte bra.

På söndagen ringer han till mig och frågar om tjejen kan möta efter halva vägen istället då han fått bakläxa på jobbet och var tvungen att korrigera ett fel de hade gjort och därför skulle han inte hinna i tid

Eller om hon kunde stanna två nätter till för tjejen var ledig från sitt jobb då. Jag ville inte att vår dotter skulle vara med nya i två dagar så jag sa att det gick bra att hon mötte upp istället.

När vi möttes frågade jag dottern om hon hade en bra helg med pappa och det hade hon men en natt hade hon tydligen sovit hos farmor. Varför det undrade jag? För att hon ville det svarade hon.

Tycker att det är jättekonstigt! Han missar ett umgänge men får ett erbjudande om ett nytt och då jobbar han hela tiden och låter sin nya tjej och sin mamma ta hand om dottern. Skrev ett SMS att om han inte ville ha henne mer kunde han säga det så skriver vi papper om enskild vårdnad istället så slipper han om det är så besvärligt!

Då tycker han att jag är en idiot som alltid förvränger saker, att alla alltid ska dansa efter min pipa, att han sagt som det var från början att han var tvungen att jobba och när jag hörde av mig i sista minuten kunde han inte ändra det utan fick lösa det så gott det gick.

Jag tycker fortfarande att det är så dåligt prioriterat. Är verkligen inte hans barn viktigare än jobb? Kan han inte ha förklarat situationen för sin chef och fått förståelse?

Man skaffar inte barn för att lämpa över dem på andra! Särskilt inte sådana som inte känner barnet väl och varit en del av deras liv under lång tid. 8 månader har han varit i ihop med sin tjej och jag träffade henne första gången i januari så jag räknar med att hon funnits i dotterns liv sedan dess och det är verkligen inte lång tid.

Hur illa kan man få lov att bete sig som pappa egentligen? Tycker han är oansvarig och känner mig inte bekväm med att han gör på det här viset och sedan beskyller mig för hans oförmåga att prioritera rätt.

• Svar på tråden Han låter sin nya tjej ta hand om dottern
  • Fairydust

Det är du som har fel här TS.

• Anonym (bb)

Nu vet iofs inte jag vart ni bor och hur nära ni har till Norge men jag får ändå en undran gällande en ev längre resa (bil/flyg) med nyopererad rygg...?

• Flygfotogen

Det måste vara skönt för honom att det är slut mellan er för ditt beteende och resonemang är inte friskt.

• Vanja

Trist ts att du inte fick det stöd du hoppats på kan jag tro.. Men jag måste tyvärr hålla med övriga. Låter som du överreagerar och letar fel hos ditt ex. Bra att han löste det tänker jag och kul att hans nya tjej ställer upp och tar hand om er dotter!! Det kan väl bara bara positivt. Kanske borde du tänka om lite? Ibland är det svårt att se saker och ting klart när man är arg och redan inställd på nåt men som du ser så är det inte många som tycker att din sambo faktiskt gjort fel och inte kan väl alla här vara ute och cyklar..

• suziz

Ok, så här är det alltså som jag tolkar det:

Du ska alltså åka med er dotter på bröllop nästa helg och det tyckte ditt ex var helt ok trots kort varsel, han gick alltså med på att inte ha dottern på sin helg. 

Eftersom du tyckte att det då blev för länge mellan tillfällena han skulle ha dottern så undrade du om hon skulle vara hos honom helgen som var. Det gick inte eftersom han skulle jobba vilket han sa till dig.

Du envisades ändå och han övertalades att pussla ihop något trots att han skulle jobba. Sen blir du arg för att han jobbar trots att det var det han sa att han skulle och att du envisats med att ändå lämna dottern hos honom? 

Jag får ärligt inte detta att gå ihop... Ditt ex verkar vara väldigt snäll och tillmötesgående (lite för snäll möjligtvis). Ditt ex nya tjej verkar också vara snäll och tillmötesgående. Din dotter har haft det bra och du sitter och gnäller på fl och tycker att ditt ex prioriterar fel? 

Är det någon i denna tråd som håller med dig?

• EnAnonumius
    suziz skrev 2016-05-18 18:56:32 följande:
    Ok, så här är det alltså som jag tolkar det:

Du ska alltså åka med er dotter på bröllop nästa helg och det tyckte ditt ex var helt ok trots kort varsel, han gick alltså med på att inte ha dottern på sin helg. 

Eftersom du tyckte att det då blev för länge mellan tillfällena han skulle ha dottern så undrade du om hon skulle vara hos honom helgen som var. Det gick inte eftersom han skulle jobba vilket han sa till dig.

Du envisades ändå och han övertalades att pussla ihop något trots att han skulle jobba. Sen blir du arg för att han jobbar trots att det var det han sa att han skulle och att du envisats med att ändå lämna dottern hos honom? 

Jag får ärligt inte detta att gå ihop... Ditt ex verkar vara väldigt snäll och tillmötesgående (lite för snäll möjligtvis). Ditt ex nya tjej verkar också vara snäll och tillmötesgående. Din dotter har haft det bra och du sitter och gnäller på fl och tycker att ditt ex prioriterar fel? 

Är det någon i denna tråd som håller med dig?
    Läs resten av tråden så kommer du att se att majoriteten anser att TS är urflippad.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (..)

Måste varit ett helvete att ha levt med dig. Skönt att slippa för honom. Och du har ingenting med hans val när det gäller barnen! Skärp till dig annars riskerar du att barnen blir av med som det låter helt fantastiskt bra bonusmamma. Man orkar inte med en biomamma likt TS.

• Anonym (anonym)

Ingen annan än jag som reagerar på att tråden är lagd inom ironi och satir?! Känns som att det bara är en påhittad historia. Visst finns det många biologiska mammor i världen som anser sig vara guds barn och att dem har full bestämmande(ägande)rätt till sitt och pappans(exets) gemensamma barn .. Men den här människan känns allt för extrem och egoistisk för att vara riktig. Känns mer som ett troll som vill skapa irritation :P

• Anonym (Håller med!)
    Anonym (anonym) skrev 2016-05-18 20:08:11 följande:

Ingen annan än jag som reagerar på att tråden är lagd inom ironi och satir?! Känns som att det bara är en påhittad historia. Visst finns det många biologiska mammor i världen som anser sig vara guds barn och att dem har full bestämmande(ägande)rätt till sitt och pappans(exets) gemensamma barn .. Men den här människan känns allt för extrem och egoistisk för att vara riktig. Känns mer som ett troll som vill skapa irritation :P

Såg det också sen, och med tanke på att TS slutat svara så misstänker jag att det vara var för att provocera oss övriga x)
  • Tessan989

Men snälla chilla, han skulle ju jobba och du ändade i sista stund. Jag tycker det var bra att han ändå träffade dottern o pusslade ihop det.

• Kirenaj68
    Anonym (Biomamma) skrev 2016-05-18 07:38:49 följande:

Förra veckan fick jag lov att ändra i umgängesschemat tillfälligt. Hela familjen är bjudna på bröllop i Norge nästa helg då dottern egentligen ska vara hos sin pappa. Inbjudan hade kommit bort på vägen hit men de skickade en passning på facebook om att vi inte hade svarat ännu. Det blev därför lite sista-minuten. Jag erbjöd honom att ha dottern helgen som var istället och det blev han besvärad av. Han har börjat ett nytt jobb och påstår att han måste visa framfötterna vilket då innebar att han tagit på sig ett uppdrag över helgen som han egentligen då skulle varit barnledig. Jag frågade vad som var viktigast. Barn eller jobb? Och han tycker att jag är oresonlig och inte förstår att mat på bordet och tak över huvudet är ganska viktigt det med. Han sa att han kunde pussla ihop så han kunde ha dottern men att han fortfarande var tvungen att jobba.

Jag lämnade henne i fredags och då var han inte ena hemma. Men hans nya tjej var där och det kändes konstigt att lämna dottern med henne för jag känner inte henne och så vitt jag vet bor de inte officiellt ihop än även om hon är där 24/7.

Försökte ringa honom men fick inget svar och hans tjej sa att han hade blivit beordrad övertid och skulle komma hem vid 20.00.

Jättekonstigt! Kan han inte ens vara hemma och ta emot sitt eget barn? Har han ingen familjeintegritet? Och hur ska dottern klara toabesök mm? Ska nya tjejen hjälpa henne med det? Hon lägger sig kl 20.00, ska nya natta henne också?

Fick lov att åka därifrån för jag skulle möta upp min sambo för bio men det kändes inte bra.

På söndagen ringer han till mig och frågar om tjejen kan möta efter halva vägen istället då han fått bakläxa på jobbet och var tvungen att korrigera ett fel de hade gjort och därför skulle han inte hinna i tid

Eller om hon kunde stanna två nätter till för tjejen var ledig från sitt jobb då. Jag ville inte att vår dotter skulle vara med nya i två dagar så jag sa att det gick bra att hon mötte upp istället.

När vi möttes frågade jag dottern om hon hade en bra helg med pappa och det hade hon men en natt hade hon tydligen sovit hos farmor. Varför det undrade jag? För att hon ville det svarade hon.

Tycker att det är jättekonstigt! Han missar ett umgänge men får ett erbjudande om ett nytt och då jobbar han hela tiden och låter sin nya tjej och sin mamma ta hand om dottern. Skrev ett SMS att om han inte ville ha henne mer kunde han säga det så skriver vi papper om enskild vårdnad istället så slipper han om det är så besvärligt!

Då tycker han att jag är en idiot som alltid förvränger saker, att alla alltid ska dansa efter min pipa, att han sagt som det var från början att han var tvungen att jobba och när jag hörde av mig i sista minuten kunde han inte ändra det utan fick lösa det så gott det gick.

Jag tycker fortfarande att det är så dåligt prioriterat. Är verkligen inte hans barn viktigare än jobb? Kan han inte ha förklarat situationen för sin chef och fått förståelse?

Man skaffar inte barn för att lämpa över dem på andra! Särskilt inte sådana som inte känner barnet väl och varit en del av deras liv under lång tid. 8 månader har han varit i ihop med sin tjej och jag träffade henne första gången i januari så jag räknar med att hon funnits i dotterns liv sedan dess och det är verkligen inte lång tid.

Hur illa kan man få lov att bete sig som pappa egentligen? Tycker han är oansvarig och känner mig inte bekväm med att han gör på det här viset och sedan beskyller mig för hans oförmåga att prioritera rätt.

Var glad för att din dotter har en så fantastisk bonusmamma. För hennes riktiga mamma har tydligen spårat ur.......
  • Anonym (sandlådan)

Nu har jag visserligen inte läst hela tråden men... Är det ingen som har sett att denna trådstart ligger i "Ironi & satir - sandlådan?"

Så nej, ni ska nog inte ta det hela så allvarligt. Flört

• BioBonus
    Anonym (sandlådan) skrev 2016-05-19 10:55:30 följande:

Nu har jag visserligen inte läst hela tråden men... Är det ingen som har sett att denna trådstart ligger i "Ironi & satir - sandlådan?"

Så nej, ni ska nog inte ta det hela så allvarligt. Flört

Jag tror inte den gjorde från början tyvärr... Eftersom jag bara håller till i känsliga rummet, och aldrig läser trådar i sandlådan så fattar jag annars inte hur den komupp i mitt flöde från början. En bugg kanske :)

Men skönt om det är så - att det inte finns såna här ärkeidioter i verkligheten!

• Anonym (suck)
    Anonym (sandlådan) skrev 2016-05-19 10:55:30 följande:

Så nej, ni ska nog inte ta det hela så allvarligt. 

Den låg inte där ifrån början, har blivit flyttat.
  • Anonym (Alltså)

Jag vet inte vad jag skall säga... Men sammanfattar lite viktiga punkter nedan.

1. Jag tycker att det är fel av dig att begära att pappan inte skall jobba när ni ändrar umgänge i sista minuten på grund av något som skett hos dig! Han hade jobb inplanerat, och självklart bör han fullfölja detta. Om han sagt ja till jobb när han inte skulle ha dottern och väljer att inte komma för att han han visst skall ha henne så tar han en stor risk. Dels så kan hans chef sluta lita på honom och dels kan det innebära att han får mindre förmåner på sikt, och kanske till och med förlora jobbet. Säg att förskolan/fritids är stängt och pappan har sagt att det är okej att ha dottern, men att han får reda på att det inte går i sista minuten. Ringer du din chef då och säger att du måste vara hemma då, men inte vab:a, får dottern är inte sjuk? Om mormor ändå inte har planer den dagen, är det fel av dig att lämna henne hos mormor och gå och jobba?
    2. Vad jag förstår så bytte ni helg så att han fick den här helgen för att han inte skulle missa något umgänge, och inte för att du hade planer. (även om du gjorde planer då.) Är det därför du stör dig på att han har umgänge när han knappt träffar dottern? Tycker du att han skulle sagt nej helt istället? Jag kan förstå dig på ett sätt. Varför ha umgänge om man inte träffar barnet liksom? Men samtidigt så skriver du att han fått bakläxa på jobbet. Att han skulle vara borta så mycket var nog inte planerat... Jag känner inte honom, men antagligen var det så att han inte ville missa umgänge med sin dotter, och därför tänkte att han kunde ha henne en helg när han hade jobb även om det skulle bli stressigt för att det var bättre än att inte träffa henne alls typ? Han försökte väl fixa det, men det blev mer jobb än vad han hade tänkt sig.
    3. Jag ser inte umgänge med farmorn som något negativt. Träffar dottern farmorn när du har henne? Om inte så bör hon väl göra det när hon är hos pappan. Eller finns det något hos farmorn som gör att du inte vill att de träffas alls? Har de ingen bra relation?
    4. Det verkar som om du tycker att dottern får träffa den nya tjejen väldigt mycket med tanke på att hon är så ny. Har du pratat om detta med pappan? Är det här den första tjejen efter dig? Byter han tjej ofta? Det kanske är så att de är seriösa och han ser det som självklart att hon är en del av dotterns liv också eftersom de ser en framtid ihop. Ser du tecken på dottern över att tjejen inte är bra med henne? Är du kanske rädd för att de skall göra slut och dottern blir ledsen? Självklart skall pappan inte dumpa dottern på tjejen och låta henne göra allt. Men det låter som om detta var en engångsförteelse. Pappan brukar väl vara närarande på sitt umgänge annars? Om inte förstår jag att du reagerar.
    5. Har du tackat pappan för att han gått med på att byta umgänge med så kort varsel? Annars skulle inte dottern kunna gå på bröllopet... Han fick verkligen pussla för att få ihop det och det hade antagligen varit mycket lättare för honom att ha henne den helg som han skulle haft henne. Ha den här helgen i åtanke om han någon gång ber dig att byta helg, även om du får pussla.

Det var allt.

• Anonym (Alltså)
    Anonym (Biomamma) skrev 2016-05-18 08:17:58 följande:
    Hade han sagt att han verkligen inte kunde den här helgen hade det fått vara så. Då hade jag aldrig kört henne dit utan haft henne hemma så hade hon kommit till honom om tre veckor. Men nu sa han att han skulle lösa det och då räknade jag med att han gjorde det. Det gjorde han inte utan han prioriterade inte umgänget med dottern. Han lät andra ta hand om henne medan han jobbade från morgon till kväll.

Så nej, jag har inte gjort fel. Det har han gjort.
    Om tre veckor? I så fall hade hon väl fått komma till honom istället för bröllopet.
Svar på tråden Han låter sin nya tjej ta hand om dottern