• EmeliePe

Täta graviditeter - ångest för jobbet!

Hej! Vi har en dotter på 10 månader hemma och jag plussade igår. Vi ville ha syskon relativt tätt men tänkte att det skulle ta ett tag att bli gravid ändå, nu hann jag bara få tillbaka mensen en gång. Jag har sådan sjuk ångest över att komma tillbaka till jobbet och vara gravid igen i V15. Till saken hör att jag började på detta jobb gravid förra gången och knappt hann jobba ett halvår då heller. Vad ska folk tänka? Vad ska chefen säga? Samtidigt kan man ju inte bry sig för mycket om jobbet heller, vad kommer det spela för roll om några år? Familjen är ju självklart viktigast. Det känns bara så otroligt jobbigt när man är mitt i det. Vi har sommarfest på jobbet nästa vecka och då blir det alltså alkoholfritt så folk kommer väl börja undra redan. Känns så orättist att vara tjej ibland, min sambo lever ju på som vanligt och gör superkarriär. Han är jätteglad över graviditeten och jag känner mig så hemsk som bara tycker det känns jobbigt... :/ Någon som har varit eller är i en liknande situation? Kram på er!

• Svar på tråden Täta graviditeter - ångest för jobbet!
  • Karpalo

Njaa, inte helt samma situation då jag hann jobba ca två år på stället innan jag blev gravid första gången. Dock var jag hemma tills ettan var två och blev gravid igen about två månader efter att jag kom tillbaka. Ingen som tyckte det var något illa, chefen lät t.o.m. ha uttryckt åt nån att "hon far säkert på ledigt igen snart". Så kanske mer väntat än inte att man s.a.s kör på när man väl har börjat ;)

• Anonym (Tidigt ännu)

Jag känner exakt om dig!
    Blev gravid 3 månader efter att jag kom tillbaka från första föräldraledigheten vilket gör att jag kommer bara ha jobbat ett år innan jag ska gå igen...
    Får fetångest för att berätta för chefen även om jag vet att det inte är något fel med att skaffa familj... 
    Har alltid fokuserat på karriären men nu känns det som om man tappar sitt "marknadsvärde".
    Här har ju männen det betydligt lättare!

• Maggan77XXXX

Hej,

Har också tätt mellan barnen men pluggade så kan inte sätta mig in i din situation. Däremot så uppmuntrar jag (i egenskap av chefsroll i yrkeslivet) att du ska kontakta din chef redan nu för det "jobbiga" samtalet. Då finns utrymme att förlänga nuvarande vikariatet för dig innan den personen ser sig om efter nytt och nya lösningar eller rekryteringar behöver göras. En chef ska aldrig bli sur över att en medarbetare blir gravid, däremot så är det ju en krävande process att hitta lösning som ska funka tills den gravida är åter i tjänst och kan du underlätta för det är det ju fantastiskt. Lycka till och grattis till lillsyskonet!

Svar på tråden Täta graviditeter - ångest för jobbet!