• Emroos

Tips på hur andra utan bil underlättat vardagen

Hej.

Jag och sambon väntar första barnet. Vi bor i en mellan stor stad lite utanför själva centrum. Vi båda är utan bil/körkort. Jag undrar om det är några andra föräldrar i samma sits som har några tips att dela med sig av hur ni underlätta vardagen och vad som är bra att tänka på? :)

• Svar på tråden Tips på hur andra utan bil underlättat vardagen
  • Carambolan

Vi hade inte heller nån bil förrän vi fick tredje barnet och det blev omöjligt att få skjuts av någon annan vid behov. Nu är vi med i bilpool :) Bor i närförort till Stockholm. Mina tips är:

* Använd hemkörning med gott samvete! De extra avgifterna för att beställa hem mat från mathem, möbler från ikea eller hundmat från foderbilen blir ändå mycket billigare än att köpa, tanka, underhålla, skatta och parkera en bil.

* Köp babyskydd/bilbarnstol som är superenkelt att montera i och ur om ni tror att ni kommer åka mycket med andras bil. Inga isofixfästen som måste monteras separat alltså.

* Använd både barnvagn och bärsjal/bärsele. Vagnen när du ska handla tungt, sjalen när du ska åka buss eller behöver ha händerna fria att bära nåt.

* Barnstol på cykeln eller en cykelkärra är guld värt om ni inte bor nära kollektivtrafik.

• Emroos

Tack så mycket för tipsen :)

Ja jag har tänkt så, den där extra kostnaden är det ändå värt. Får försöka hitta någon bilbarnstol stol man kan andvända om man någon gång kommer åka bil med någon. :)

• Myspys85

Bra tråd! Vi har inte heller körkort och bor strax utanför stan, och jag tror att den jobbigaste perioden måste vara precis när barnet är nyfött och man behöver ta sig till BVC för kontroller osv (kommer vara mitt i smällkalla vintern för vår del). Sedan hittar man säkert bra rutiner efter ett tag :)

Men tacksam för alla tips! Funderar på att kanske kunna låna en bilbarnstol av någon som redan har barn, ifall vi ska ut och åka bil med andra..

En fundering, hur tidigt kan barn sitta i cykelstol? De måste ju vara ganska stabila för att kunna sitta säkert, typ ett år eller?

• Anonym (Anonym)

Något jag funderar över är vad man gör om man måste snabbt in till sjukhus tillexempel när bussen slutat gå. Blir de ambulans då om läget ändå är stabilt eller taxi. Vad är smartast? De som är billigast är ju ambulans men känns onödigt om det inte är akut.

Ja jag tror också det kommer va den jobbigaste perioden i början men alla kontroller. Bussarna där jag bor kör inte heller så försiktigt utan gasar på trots att det ibland springer ut rådjur och andra djur på vägen ibland.

• Anonym (ambulans)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-05-19 14:26:38 följande:

Något jag funderar över är vad man gör om man måste snabbt in till sjukhus tillexempel när bussen slutat gå. Blir de ambulans då om läget ändå är stabilt eller taxi. Vad är smartast? De som är billigast är ju ambulans men känns onödigt om det inte är akut.

Ja jag tror också det kommer va den jobbigaste perioden i början men alla kontroller. Bussarna där jag bor kör inte heller så försiktigt utan gasar på trots att det ibland springer ut rådjur och andra djur på vägen ibland.

Tror nog att ni kan åka ambulans även om det inte är akut:) Risken är ju att ni får vänta, eftersom det som är akut prioriteras.

Och i annat fall: man kan åka taxi många gånger, innan man betalat vad det kostar att ha en bil;)

Vi var utan bil fram till vår äldsta var 4 år. Det gick alldeles utmärkt, men idag har vi faktiskt svårt att klara oss utan den. Allt blir vad man gör det till;)
    Och vi bor i Göteborg.
  • Carambolan

Aldrig ta ambulans om det inte är akut! Det betyder att någon akut sjuk riskerar att bli utan. Ta en taxi! Det går att be om bilstol.

Svar på tråden Tips på hur andra utan bil underlättat vardagen