• Längtan01

Vilken klinik ska man välja i Malmö

Jag behöver hjälp med tips om klinik för IVF i Malmö. Vi har ett barn men lyckas inte få nåt syskon. Kan välja mellan Cura Öresund eller Nordic IVF cliniken...! Behöver höra lite erfarenheter av båda dessa....snälla hjälp mig ??

Tack!

• Svar på tråden Vilken klinik ska man välja i Malmö
  • monn

Har hört att Nordic IVF är trevligare men har ingen egen erfarenhet. Lycka till :)

Längtan01 skrev 2016-05-18 22:13:15 följande:

Jag behöver hjälp med tips om klinik för IVF i Malmö. Vi har ett barn men lyckas inte få nåt syskon. Kan välja mellan Cura Öresund eller Nordic IVF cliniken...! Behöver höra lite erfarenheter av båda dessa....snälla hjälp mig ??

Tack!

• Längtan01

Tack så mycket @monn det är lite såna kommentarer jag gärna vill ha för jag vet inget....!

• syntharen

Jag har gått hos Nordic. När jag och min man skulle välja var den relativt nyöppnad och var betydligt billigare än Cura så det var därför vi valde Nordic. Vet ej hur prisläget ser ut idag. Men jag har också hört att dom är trevligare på Nordic.

• Eliotta

Vi valde Nordic IVF för syskonförsök främst eftersom de är billigare. Jag går in i vecka 7 nu, vi lyckades på första försöket.

Det enda jag kan kommentera är att när jag kom för insättning hade jag per telefon tidigare under dagen fått veta att att ett embryo utmärkte sig tydligt och var 7 celler medan tre andra bara var fyra celler dag två. Därför skulle de sätta in det sjucelliga. När jag kom dit (utan min man för han jobbade) sa läkaren att hon ville sätta in två embryon för att öka chanserna. Det ena var tydligen ganska dåligt så hon menade att "risken" för tvillingar är minimal men att chansen till graviditet ökar. Jag blev helt ställd. Vi har ett barn sedan innan som blev till på första försöket, därför visste jag att jag "kunde" vara gravid. Tvillingar medför ju även risker både för mig och barnen plus att det blir mycket jobb, köpa fler grejer etc. Jag tvekade alltså och sa att jag måste ringa min man. Då sa läkaren "men vill du själv, annars är det ingen idé att ringa". Jag tvekade igen och hjärnan gick på högvarv. Då sa hon snabbt att eftersom jag tvekade sätter de bara in ett som de bestämt från början.

När jag kom hem kunde jag inte njuta av mitt embryo utan vände och vred på allt. Varför ville de sätta in två? Var det jag fick tillbaka dåligt? Tänk om jag inte blir gravid nu, då kommer jag att ångra att jag inte valde två. etc etc. 

Nu blev jag ju gravid och är i efterhand glad att vi bara återförde ett, men jag tycker det är dåligt att kasta ut en sådan fråga fem minuter innan insättning. De kunde åtminstone nämnt det på telefon tidigare under dagen. Eller ännu hellre under samtalen innan. Om 1.5 vecka ska jag dit på ultraljud och då kommer jag att ifrågasätta detta för jag tycker inte det är sjysst att tvingas göra ett så stort val utan sin man på bara en halv minut. (Mannen var för övrigt positiv till två, så hade han varit med kanske vi hade valt det).

• Anonym (Vad konstigt)
    Eliotta skrev 2016-05-20 12:29:32 följande:

Vi valde Nordic IVF för syskonförsök främst eftersom de är billigare. Jag går in i vecka 7 nu, vi lyckades på första försöket.

Det enda jag kan kommentera är att när jag kom för insättning hade jag per telefon tidigare under dagen fått veta att att ett embryo utmärkte sig tydligt och var 7 celler medan tre andra bara var fyra celler dag två. Därför skulle de sätta in det sjucelliga. När jag kom dit (utan min man för han jobbade) sa läkaren att hon ville sätta in två embryon för att öka chanserna. Det ena var tydligen ganska dåligt så hon menade att "risken" för tvillingar är minimal men att chansen till graviditet ökar. Jag blev helt ställd. Vi har ett barn sedan innan som blev till på första försöket, därför visste jag att jag "kunde" vara gravid. Tvillingar medför ju även risker både för mig och barnen plus att det blir mycket jobb, köpa fler grejer etc. Jag tvekade alltså och sa att jag måste ringa min man. Då sa läkaren "men vill du själv, annars är det ingen idé att ringa". Jag tvekade igen och hjärnan gick på högvarv. Då sa hon snabbt att eftersom jag tvekade sätter de bara in ett som de bestämt från början.

När jag kom hem kunde jag inte njuta av mitt embryo utan vände och vred på allt. Varför ville de sätta in två? Var det jag fick tillbaka dåligt? Tänk om jag inte blir gravid nu, då kommer jag att ångra att jag inte valde två. etc etc. 

Nu blev jag ju gravid och är i efterhand glad att vi bara återförde ett, men jag tycker det är dåligt att kasta ut en sådan fråga fem minuter innan insättning. De kunde åtminstone nämnt det på telefon tidigare under dagen. Eller ännu hellre under samtalen innan. Om 1.5 vecka ska jag dit på ultraljud och då kommer jag att ifrågasätta detta för jag tycker inte det är sjysst att tvingas göra ett så stort val utan sin man på bara en halv minut. (Mannen var för övrigt positiv till två, så hade han varit med kanske vi hade valt det).

Vad konstigt att dom helt plötsligt ville sätta in två, hade din man skrivit under papper på det? När vi gjorde ivf med både ET och FET är jag rätt säker på att min man fick skriva på papper att det bara var ett embryo som sattes in. I fall han inte kunde vara med vid insättningen. Annars finns ju en risk att det blir som vid det där paret där kvinnan satt in två embryon utan mannens tillåtelse och det blev tvillingar och han inte ville godta faderskapet eftersom han bara hade godkänt ett embryo. Helt sjukt dock att han kunde tänka så men det är ju därför dom vill att båda ger sitt godkännande för fler än ett embryo.
  • Eliotta

Jag fattar det som att när man gör FET måste mannen skriva på men vid ET behöver han inte eftersom han ju har varit delaktig i processen så att säga. Ja det var konstig för det hade aldrig kommit på tal innan under något skede så det blev lite chockartat. Man hann tänka många tankar.

• tette09

Hej!

Jag gick hos cura/Öresund. Gjorde syskonförsök och blev gravid två gånger, ett MA och en numera nio månaders kille! Jag är helnöjd med dem, mycket trevlig personal, bra återkoppling efter MA osv. De va lite dyrare än nordic innan men tror de har samma priser nu. Jag kan varmt rekommendera dem!!

Lycka till!

• Eliotta
    Längtan01 skrev 2016-05-20 18:16:10 följande:

@eliotta får jag fråga hur gamal du är?

36 :)
Svar på tråden Vilken klinik ska man välja i Malmö