• mor3

är det fel av mig att göra så här mot dottern?

Vår dotter dricker välling till frukost fortfarande.

Självklart ur en mugg.

Men hon dricker samma välling som lillebror ( Semper frukt och Yogurt )

Men jag har sagt till henne vill hon ha Välling så är det ok men hon får blanda den själv.

och hon har inga problem att ta lille brors flaska och blanda sin välling och hälla upp i en mugg till frukost. brukar bli nån smörgås till.

Men nu har jag kommit på att hon ibland även tar lillebrors flaska på kvällen med sig till rummet och dricker ur den vilken vi inte tycker är ok.

Ska vi säga åt henne att vi ej tycker det är ok eller ska vi låta henne fortsätta dricka ur den och låssas som inget.

Då hon verkligen älskar Vällingen.

• Svar på tråden är det fel av mig att göra så här mot dottern?
  • Jill 79

Nä det enda problemet jag kan se är om hon dricker den efter tandborstningen.

• mor3
    Ramborg skrev 2016-05-20 09:23:11 följande:

Vad gör det för skada om hon dricker välling ur flaska?

Det gör väll ingen skada.

Men flaska är ju för bebisar och hon är ju en stor tjej.

• Duckan

Äsch, inget att fundera över ts. Hon växer nog ifrån det ska du se.

• Birgitta02

Hur gammal är hon?
    Herregud, jag vet en pojke som snart är sju år som nyss slutade med flaska. Han ville ha den på kvällen när han skulle somna.

• Ramborg
    mor3 skrev 2016-05-20 09:28:09 följande:

Det gör väll ingen skada.

Men flaska är ju för bebisar och hon är ju en stor tjej.

Ja, jo, så är det ju.

För mig hade det inte varit någon stor grej, så jag hade låtit henne hållas så länge hon själv tyckte det var mysigt. Som du beskriver henne vet hon mycket väl att det är för bebisar. Så småningom kommer hon nog själv bestämma sig för att hon är för stor och sluta. Tills dess vore det väl skönt om hon fick slippa skämmas.
    42.
  • mammalovis

Vi tänkte inte så mycket på det, utan tösen fick välling på flaska till över två år kanske tre, tror jag. Jag sprang på någon tråd och började reflektera över det. När hon fick börja dricka ur mugg ville hon inte ha välling längre. 

Frågan är väl vad ni anser vara fel; flaska överlag, sno lillebrors slatt eller att det är efter tandborstning?

• buggi

Vår dotter slutade med välling på flaska när hon var 8 år, jag drack ibland ur barnens flaskor upp i 40-årsåldern :)

• Fru Ve

Gör inte ett problem av det tycker jag. Hur gammal är hon då? Är hon 5 är det väl verkligen inget att tjafsa om. Är hon 10 eller 12 ja då kanske det känns lite mer märkligt. Låter som om hon kanske är lite avundsjuk på lillebror och detta med vällingen blir en grej för henne.

• Pajama

Jag drack välling ur flaska tills jag var 9! Slutade sen självmant, tror jag.
    Min dotter är 4 och älskar vällingen, som fortfarande dricks ur flaska. Hon säger att hon har slutat men vill ändå ha det. Bästa kompisen har småsyskon som dricker välling så hon säger att det är för bebisar, så jag har lovat dottern att inte berätta för kompisen att hon fortfarande gör det.
    Låt din dotter fortsätta utan skamkänslor, men tipsa henne om att inte göra det när kompisar är med, för att undvika att hon blir retad.
    Det finns vuxenvälling, som serveras på äldreboenden ibland till frukost!
    Men jag förstår hur du tänker, har själv samma funderingar att min dotter kanske borde sluta snart, eller börja använda mugg. Lite pinsamt att erkänna att jag själv drack välling på flaska tills 9 års ålder... Intressant att höra att fler är ganska stora!

Svar på tråden är det fel av mig att göra så här mot dottern?