Livrädd för att berätta på jobbet
Hej! Gravid i v 8 (7+2) och är sjukt nojig över hur det ska bli när jag berättar på jobbet... Jag är projektledare för ett projekt med projekttid fram till nästa sommar. Jag har räknat och tänkt och enligt mig kommer det funka att göra klart allt som behöver göras innan jag går på ledighet. Men min chef är sjukt noga med att allt ska vara planerat i minsta detalj, så jag är ganska säker på att det inte kommer falla i god jord hos henne. Till saken hör att projekterat endast hållit på några månader, så jag är ny på arbetsplatsen. Från andra håll har jag en massa förväntningar (inga formella kontrakt) om vad jag ska göra när projektet är slut. Så även om jag VET att det går att lösa rent prestationsmässigt - det är fullt möjligt att ro projektet i hamn på kortare tid - så tycker jag det känns så jävla jobbigt.
Till saken hör att det känns som jag bör berätta innan semestern så vi kan planera hösten (går in i vecka tolv veckan innan semestern). Men det känns liksom tidigt att berätta om det för folk man knappt känner? Och är så tidigt än så allt känns helt overkligt. Har dessutom försökt bli gravid länge innan det funkade, så att det skulle funka nu känns overkligt.
Så hela grejen att berätta på jobbet har verkligen blivit en hangup. Är sååååå glad att äntligen va gravid men det passar egentligen verkligen inte med arbetslivet... Så är så rädd att de ska typ bli arga eller irriterade... Och jag förstår dem i så fall, men jag vill inte göra någon arg!
Är det någon som är eller varit i en liknande sits att ni blivit gravida med dålig timing för jobbet? När berättade ni? Blev chefen lika irriterad som jag förväntar mig att min ska bli? Och hur hanterade ni det? :)