• Anonym (Lisa)

Vad tycker ni är en ok summa att lägga på möhippa?

Vad går er smärtgräns för vad ni skulle tycka var ok att lägga för summa på en möhippa för en vän/ släkting? Alltså vad varje person får betala för sig.

• Svar på tråden Vad tycker ni är en ok summa att lägga på möhippa?
  • Carambolan

Runt en tusenlapp tycker jag. Jag brukar inte gå på möhippor för folk som bara är bekanta.

• Anonym (1000)

500-1000. Absolut inte mer tycker jag. Vid så mycket som 1000 vill jag ha mat också.

• Coccolina

tror vi har lagt ca 500 kr per person för våra möhippor... Eventuellt så kan en faktiskt varit nere på 300.... Vi har hållit det lågt då vi har folk i gruppen av närmaste som inte skulle kunnat vara med annars. Dessutom har det hjälpt att alla möhippor varit alkoholfria då på den ena åt bruden mediciner så hon kunde inte dricka, andra så var bruden ointresserad av att dricka (hon dricker sällan) och på den tredje (som i teorin kunnat bli dyr då hon gillar drinkar och fina viner :-P ) hon var gravid så den blev också alkoholfri :-P 

Vi har alltid varit noga med att göra något som alla gillar och ALDRIG förnedra bruden. Utan det har varit hemma spa, fotvård, porslinsmålning, kurs i att göra egen skrubb tillsammans med god frukost, god lunch och avslutning med god middag på restaurang.... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Charlotte N

Jag kan lägga det som behövs, har nog aldrig blivit mindre än 2000. Men på min egen möhippa bad jag tärnorna ta det lugnt då jag var först ut och många fortfarande pluggade osv. Ville hellre ha alla med än att någon skulle känna att de inte hade råd eller vara stressade av ekonomin.

• Lena

100-500kr för aktiviteter och saker till bruden. 500-1000kr för mat och dryck för mig.

• Spegelbilden

Som flera skriver så beror det på hur väl man känner bruden. Men runt 500 kr plus utgifter för restaurangmat och krogen (om man går ut på kvällen). Så ca 1200 kr.

Tycker man ska försöka hålla det på en nivå så att ingen måste skippa att följa med för att de inte har råd. Man måste inte ha massa dyra aktiviteter för att det ska bli lyckat. Min möhippa började med picnic-frukost vid havet. Följt av fotografering med massa roliga utklädnader (foto togs av möhippsdeltagare). Sen lunch hos anordnaren av hippan. Fick även en goodiebag då med tex trosor, osv. Sen aktivitet - spela in låt i studio. Sen göra iordning oss ihop och så fick jag en liten (runt hundralappen) present av varje person. Sen ut på restaurang och till sist klubbade vi natten lång. Tyckte min vän sa att de la 700 kr för allt utom krogen.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Hej) skrev 2016-05-20 14:06:31 följande:

Tänker att siffrorna blir väldigt varierande beroende på vad man räknar in. Räknar man med bara brudens kostnader eller med både brudens och sina egna?

500 kr räcker ju inte långt om man ska äta, dricka och göra nån aktivitet som ridning, bowling, spa, poledance eller vad man nu vill göra. Det hör ju dessutom till att man kidnappar bruden redan på morgonen och sen håller på till kvällen och då kan man knappt göra nånting för 500 kr...

Har hjälpt till att fixa flera både svensexor och möhippor och 500 kr är mer än någon någonsin behövt lägga. Det går att göra massor om man är lite kreativ, vi har alltid hittat kompisar/respektive/familj osv som har kunnat låna ut grejer eller ställa upp. Ex med veteranbil, klätterutrustning, studio med mixerbord för sånginspelning, medeltidskläder och pilbågar/pilar, stora partytält, häst och släde, pistoler och instruktör för att testa skytte på skjutbana, motorcykel, kanoter, öltappar, djurdräkter etc. Det har varit alla möjliga aktiviteter från att paddla i en sjö till en vacker plats och festa vid lägereld, vara med på bryggeri och göra öl, skytte, klättring, åka häst och släde med medeltidstema, mysteriekväll med mordgåta, teparty a la Downton Abbey, spela in en film/sång osv.

Lunch och middag har alltid lagats och förberetts innan och festen brukar vara i ngn lokal med dricka till självkostnadspris.

Folk har ingen fantasi och vill inte lägga någon tid på planering, det är hela felet.
  • Duckan

(Suck) eller så har inte alls alla dessa fantastiska kontakter du beskriver ovan? :-/

Svar på tråden Vad tycker ni är en ok summa att lägga på möhippa?