• Naatish

är jag gravid tro?

Hejsan..

Min beräknade mens är imorgon (32 dagars cykel) Alltså har det gått 31 dagar nu och jag känner mig lite konstig. Jag fick urinvägsinfektion för en vecka sen dock är den över nu då jag fick penicillin. De senaste 3-4 dagarna har jag:
    -mått liiite illa från och till
    - haft lite molvärk och sjukt ont i ländryggen
    - min temp högre än vad den brukar så jag känner mig varm och svettas hela tiden. Detta är INGA vanliga symtom för mig innan mens och jag brukar även få en liten blödning 2 dagar innan beräknad mens och har alltid fått det. Dock tog jag ett test igår morse men det visade inget. Någon mer som har känt såhär och ändå vatt gravid? Jag vet att hormonnivån kan va lägre hos vissa kvinnor så jag tänker att det kan finnas en chans att den inte är så hög än.. 

• Svar på tråden är jag gravid tro?
  • Anonym (Bella)

Om du tänker dig att symtom för graviditet varierar från 0-100 så säger det ingenting. PMS ger liknande symtom som graviditet och PMS kan man få med åldern. Alltså kan man inte räkna med att perioden innan mens kommer kännas likadan som när man var yngre.

Om testet var negativt igår borde du ta ett nytt om en vecka.

• Naatish

Jag förstår var du menar men i mitt fall handlar det nog inte om åldern då jag är 23 år och förra månaden och förra igen och förra innan dess och så vidare har jag haft exakt samma symtom utan de e endast denna månaden som jag känt annorlunda så på grund av åldern tror jag inte att det är . Men jag förstår hur du menar.

• Anonym (Bella)

Ja fast det kan ju ändras från en månad till en annan för att du blivit en månad äldre. Så blev det för mig. Jag fick massor av symtom som molvärk etc helt plötsligt en månad och hade inte ens haft sex, och gyn förklarade att det blir så.

• Naatish

Intressant faktiskt.. Kroppen är ett mysterium, men hoppas jag är gravid.

• glittersol
    Naatish skrev 2016-05-20 20:26:31 följande:

Hejsan..

Min beräknade mens är imorgon (32 dagars cykel) Alltså har det gått 31 dagar nu och jag känner mig lite konstig. Jag fick urinvägsinfektion för en vecka sen dock är den över nu då jag fick penicillin. De senaste 3-4 dagarna har jag:

-mått liiite illa från och till

- haft lite molvärk och sjukt ont i ländryggen

- min temp högre än vad den brukar så jag känner mig varm och svettas hela tiden. Detta är INGA vanliga symtom för mig innan mens och jag brukar även få en liten blödning 2 dagar innan beräknad mens och har alltid fått det. Dock tog jag ett test igår morse men det visade inget. Någon mer som har känt såhär och ändå vatt gravid? Jag vet att hormonnivån kan va lägre hos vissa kvinnor så jag tänker att det kan finnas en chans att den inte är så hög än.. 

Jag håller tummarna för dig!

Men vad jag lärt mig efter att vara inne på tionde försöket är att man kan känna allt mellan himmel och jord och man kan känna absolut ingenting och det är ingen graviditet!
  • Cyanea

Du kan absolut vara gravid, men det känns inte troligt att det är gravsymptom du känner. Även de mer okänsliga testerna mäter upp väldigt låga halter av hCG, så låga att de ännu inte ger symptom i kroppen. Har du inte ens plussat så är halten alltså i princip obefintlig, så det är inte gravsymptom. Men som sagt - visst kan du ändå vara gravid! Lycka till :) 

• Anonym (Emma)

Dom första månaderna vi försökte bli med barn hade jag symptom varje gång och blev lika besviken varje gång testet visade negativt. När jag väl blev gravid så var jag säker på att det inte hade tagit sig, för då kände jag ingenting.

Jag tror att det är helt omöjligt att känna symptom så tidigt (då det är samma symptom som innan mens), och man mår nog bättre om man inte känner efter.

Jag håller tummarna såklart att det är så att du är gravid! (för gissar på att det är det du vill) :)

• Milie
    Cyanea skrev 2016-05-21 12:16:14 följande:

Du kan absolut vara gravid, men det känns inte troligt att det är gravsymptom du känner. Även de mer okänsliga testerna mäter upp väldigt låga halter av hCG, så låga att de ännu inte ger symptom i kroppen. Har du inte ens plussat så är halten alltså i princip obefintlig, så det är inte gravsymptom. Men som sagt - visst kan du ändå vara gravid! Lycka till :) 

Det är fler hormoner än hCG i spel då man blir gravid, så man kan inte bara utgå ifrån att lågt hCG skuller innebära 0 symtom.
  • Cyanea
    Milie skrev 2016-05-21 12:29:50 följande:
    Det är fler hormoner än hCG i spel då man blir gravid, så man kan inte bara utgå ifrån att lågt hCG skuller innebära 0 symtom.
    Visst är det det. I början är det framförallt progesteron som spelar roll, men det utsöndras av ägget vid ägglossningen också. Så progesteronhalten är förhöjd efter ÄL oavsett om ägget befruktas eller inte. Kroppen vet ingenting om graviditeten förrän ägget fäst, vilket tar 5-10 dygn efter befruktning. Då börjar hCG produceras och signalerar till kroppen vad den ska göra för att behålla graviditeten. 

Innan symptom från hCG dyker upp beror symptomen på progesteron, vilket man alltså har både efter vanlig ÄL och efter befruktning. Symptom kan finnas i massor, men de behöver inte bero på graviditet. 

Vilket/vilka hormoner pratar du om som enbart en graviditet har i så tidigt skede? 
  • Milie
    Cyanea skrev 2016-05-21 13:05:41 följande:
    Visst är det det. I början är det framförallt progesteron som spelar roll, men det utsöndras av ägget vid ägglossningen också. Så progesteronhalten är förhöjd efter ÄL oavsett om ägget befruktas eller inte. Kroppen vet ingenting om graviditeten förrän ägget fäst, vilket tar 5-10 dygn efter befruktning. Då börjar hCG produceras och signalerar till kroppen vad den ska göra för att behålla graviditeten. 

Innan symptom från hCG dyker upp beror symptomen på progesteron, vilket man alltså har både efter vanlig ÄL och efter befruktning. Symptom kan finnas i massor, men de behöver inte bero på graviditet. 

Vilket/vilka hormoner pratar du om som enbart en graviditet har i så tidigt skede? 
    Östrogen och progesteron ökar istället för att sänka sig just innan beräknad mens om man är gravid. Det är skillnad på hur höga hormonhalterna blir samt hur känslig man är för topparna.

Sen är det ju utöver hormoner långt ifrån klarlagt varifrån alla symtom genereras så jag tror man ska vara lite försiktig med att säga att det är garanterat si och så.
  • Cyanea
    Milie skrev 2016-05-21 14:27:32 följande:
    Östrogen och progesteron ökar istället för att sänka sig just innan beräknad mens om man är gravid. Det är skillnad på hur höga hormonhalterna blir samt hur känslig man är för topparna.

Sen är det ju utöver hormoner långt ifrån klarlagt varifrån alla symtom genereras så jag tror man ska vara lite försiktig med att säga att det är garanterat si och så.
    Jovisst, men när dessa hormoner sjunker inför mens ska hCG vara mätbart. Innan dess ökar de även under en normal menscykel. Visst finns det de som är överkänsliga för hormoner (jag själv inräknad) men det är ändå väldigt ovanligt. 

Är det verkligen det? För om man läser på hur progesteron påverkar så förklarar det samtliga symptom, framförallt i kombination med östrogen. Jag själv fick jobba i 3 år för att ens plussa och kan lova att jag hade alltifrån noll symptom till fullskaliga gravsymptom. Noll skillnad från de två gånger jag varit gravid. Jag menar inte att det är för alla andra som det är för mig, absolut inte, men däremot menar jag att få behöver genomlida så många cykler som ofrivilligt barnlösa och hinner därför inte alltid känna av hur olika cykler kan vara. 

Jag säger ju att hon mycket väl kan vara gravid men att det inte känns troligt att symptomen kommer från just det. Skulle hon vara gravid har hon bevisligen haft en perfekt ägglossning, så vad säger att symptomen inte kommer från det? 
  • Cyanea

Att halten progesteron och östrogen INTE sjunker beror på att halten hCG ökat, och vid det laget bör det synas på test. 

• Milie
    Cyanea skrev 2016-05-21 15:15:58 följande:
    Jovisst, men när dessa hormoner sjunker inför mens ska hCG vara mätbart. Innan dess ökar de även under en normal menscykel. Visst finns det de som är överkänsliga för hormoner (jag själv inräknad) men det är ändå väldigt ovanligt. 

Är det verkligen det? För om man läser på hur progesteron påverkar så förklarar det samtliga symptom, framförallt i kombination med östrogen. Jag själv fick jobba i 3 år för att ens plussa och kan lova att jag hade alltifrån noll symptom till fullskaliga gravsymptom. Noll skillnad från de två gånger jag varit gravid. Jag menar inte att det är för alla andra som det är för mig, absolut inte, men däremot menar jag att få behöver genomlida så många cykler som ofrivilligt barnlösa och hinner därför inte alltid känna av hur olika cykler kan vara. 

Jag säger ju att hon mycket väl kan vara gravid men att det inte känns troligt att symptomen kommer från just det. Skulle hon vara gravid har hon bevisligen haft en perfekt ägglossning, så vad säger att symptomen inte kommer från det? 
    Nu var det bra många år sedan jag kollade, men saker som exempelvis illamående antar man kommer av hormonpåslaget. Just illamående är ett ganska komplext symtom överlag. Sen har vi luktöverkänsligheten, smakförändringar o.s.v. Ryggvärk innan tyngden ens ökat m.m. Absolut att det finns (fanns?) kvalificerade gissningar, men man vet inte säkert.

Östrogen och progesteron höjs och avtar just innan mens i en vanlig cykel.
    Östrogen och progesteron höjs och avtar inte/höjs mer just innan mens om en befruktning skett.

Personlig erfarenhet kan så klart vara viktigt. Just i det här fallet vet jag dock inte vad det gör för skillnad. Att du har förståelse för TS har jag redan förstått. Jag menar inte att du säger att hon inte kan vara gravid. Du har ju skrivit motsatsen redan från början. Jag öppnade bara en diskussion om hur hormonnivåerna ser ut just innan mens hos en ogravid jämfört med en gravid.

(P.s. Tre år låter fruktansvärt. Jag spenderade 6 cykler som ofrivilligt barnlös och jag höll på bryta ihop fullständigt flera gånger.)
  • Naatish

Tack för alla svar . Beräknad mens idag men har ännu inte fått någon mens .. Inga syntom på det heller. Mår ovanligt bra idag. Vissa säger att den säkert är försenad för jag tänker på att jag vill bli gravid men nej jag tvivlar på det då jag inte alls tänkt på de förräns 3 dagar tillbaka ungefär. Men vi får se om den kommer i dagarna eller inte. Hoppas verkligen inte den kommer! Min svägerska plussade inte förrän 15 dagar efter beräknad mens. Har läst att hcg hormonerna kan vara så pass låga hos vissa kvinnor att det inte syns förräns nån vecka..

• Milie
    Naatish skrev 2016-05-21 19:53:10 följande:

Tack för alla svar . Beräknad mens idag men har ännu inte fått någon mens .. Inga syntom på det heller. Mår ovanligt bra idag. Vissa säger att den säkert är försenad för jag tänker på att jag vill bli gravid men nej jag tvivlar på det då jag inte alls tänkt på de förräns 3 dagar tillbaka ungefär. Men vi får se om den kommer i dagarna eller inte. Hoppas verkligen inte den kommer! Min svägerska plussade inte förrän 15 dagar efter beräknad mens. Har läst att hcg hormonerna kan vara så pass låga hos vissa kvinnor att det inte syns förräns nån vecka..

Nej, inte kan man tänka bort mensen. Det låter högst otroligt. Jag håller tummarna!
  • Naatish

Ja jag hoppas bara den håller sig booooorta också och att jag får ett plus. Men vi får se!!

• Cyanea
    Milie skrev 2016-05-21 15:35:47 följande:
    Nu var det bra många år sedan jag kollade, men saker som exempelvis illamående antar man kommer av hormonpåslaget. Just illamående är ett ganska komplext symtom överlag. Sen har vi luktöverkänsligheten, smakförändringar o.s.v. Ryggvärk innan tyngden ens ökat m.m. Absolut att det finns (fanns?) kvalificerade gissningar, men man vet inte säkert.

Östrogen och progesteron höjs och avtar just innan mens i en vanlig cykel.
    Östrogen och progesteron höjs och avtar inte/höjs mer just innan mens om en befruktning skett.

Personlig erfarenhet kan så klart vara viktigt. Just i det här fallet vet jag dock inte vad det gör för skillnad. Att du har förståelse för TS har jag redan förstått. Jag menar inte att du säger att hon inte kan vara gravid. Du har ju skrivit motsatsen redan från början. Jag öppnade bara en diskussion om hur hormonnivåerna ser ut just innan mens hos en ogravid jämfört med en gravid.

(P.s. Tre år låter fruktansvärt. Jag spenderade 6 cykler som ofrivilligt barnlös och jag höll på bryta ihop fullständigt flera gånger.)
    Progesteron ger bland annat de symptomen. När man gör IVF tar man tillskott av just progesteron, då i form av Lutinus eller Crinone. Vanliga biverkningar är då utspänd buk, buksmärta, illamående, huvudvärk och kramper i livmodern för att nämna några. Sen ger östrogen också symptom, så vad jag vet täcker de in samtliga tidiga gravsymptom. 

Jag håller med dig till 100% att man aldrig ska tro att man vet allt om något, det är liksom fundamentet i all forskning och vetenskap. Jag menar inte att man vet 100% men att det gjorts omfattande forskning på just detta. Man har lyckats förklara den här biten bra, så det är stor sannolikhet att det är just på detta sättet. 

Du har helt rätt i att östrogen och progesteron sjunker innan mens om man inte är gravid men höjs om man är det. Jag ska försöka förklara vad det är jag menar. 
    Säg att du har en cykel på 28 dagar. På dag 14 ägglossar du. Då börjar progesteron och östrogen att öka i kroppen, det gör den oavsett om ägget befruktas eller inte. Om ägget befruktas säger vi att det gör det dag 15. Därefter ska ägget dela sig och vandra till livmodern, vilket tar 5-10 dygn. Inte förrän det fäst börjar moderkakans celler producera hCG. Inte förrän hCG börjar produceras finns det något som talar om för äggstockarna att fortsätta producera mer progesteron. Innan hCG producerats i tillräckligt stor mängd för att lyckas kommunicera med kroppen är alltså cyklerna exakt likadana. 
    Ägget fäster 5-10 dygn efter befruktning, vilket i detta fallet blir mellan dag 20-25 i cykeln. Fram tills då är alltså allting 100% identiskt. Man kan dessutom anta att det krävs en viss mängd hCG innan kroppen påverkas, så det händer inget omedelbart efter nidation heller. Skillnaden dyker inte upp förrän några få dagar före beräknad mens, i denna cykel kanske på dag 24-25. Finns det tillräckligt med hCG för att påverka kroppen så tidigt till att producera progesteron så bör man rimligen också testa positivt på dag 28 med tanke på hur snabbt hCG i regel ökar i början. 
    Vad jag menar är alltså att om hon känt skillnad 3-4 dagar innan tråden skrevs så bör hon ha plussat för att symptomen ska kunna klassas som gravsymptom. I annat fall är det med största sannolikhet helt vanliga symptom för en lyckad ägglossning :)

Självklart finns det ett fåtal personer som inte plussar förrän senare i graviditeten, plus att det inte är ovanligt att ägglossningen sker senare än den brukar och att det därför tar tid innan det blir positivt. 

Det var tufft, ja. Tack för att du förstår :) Härligt att det funkade för er i slutänden! 
  • Naatish

Hejhej. Igår kväll när jag skulle sova mådde jag så sjukt illa att jag trodde att jag skulle kräka. Men eftersom jag hatar att kräka , de e de värsta jag vet, så andades jag mig igenom illamåendet tills de gick över. Imorse vaknade jag med extreeeema smärtor nere i magen och hade fått blod. Hela dagen har denna hemska smärtan suttit i och inte ens avtagit en sekund utan samma intensiva smärta exakt hela tiden och hur mycket blod som helst! Undra om detta är mensen eller om det är typ tidigt missfall. Aldrig upplevt det såhär innan. Undra vad kroppen håller på med egentligen.

• Cyanea

Kroppen är verkligen sjukt märklig. Har hört en del som upplever att de får mer smärta när ägglossningen hoppat över. Kanske är det därför? 

Läser nu att du haft UVI och ätit penicillin. Det kan ju förklara rätt mycket av dina symptom också. Antibiotika irriterar ofta rätt ordentligt så illamåendet kan absolut förklaras av det. UVI kan gå upp mot njurarna, så det skulle kunna förklara värken i ryggslutet. Jag får ofta ont precis där när jag är sjuk och har/är på väg att få feber. 

Blöder du alltså nu? Eller kom det bara lite grann? Har du testat igen? 

Svar på tråden är jag gravid tro?