Milie skrev 2016-05-21 15:35:47 följande:
Nu var det bra många år sedan jag kollade, men saker som exempelvis illamående antar man kommer av hormonpåslaget. Just illamående är ett ganska komplext symtom överlag. Sen har vi luktöverkänsligheten, smakförändringar o.s.v. Ryggvärk innan tyngden ens ökat m.m. Absolut att det finns (fanns?) kvalificerade gissningar, men man vet inte säkert.
Östrogen och progesteron höjs och avtar just innan mens i en vanlig cykel.
Östrogen och progesteron höjs och avtar inte/höjs mer just innan mens om en befruktning skett.
Personlig erfarenhet kan så klart vara viktigt. Just i det här fallet vet jag dock inte vad det gör för skillnad. Att du har förståelse för TS har jag redan förstått. Jag menar inte att du säger att hon inte kan vara gravid. Du har ju skrivit motsatsen redan från början. Jag öppnade bara en diskussion om hur hormonnivåerna ser ut just innan mens hos en ogravid jämfört med en gravid.
(P.s. Tre år låter fruktansvärt. Jag spenderade 6 cykler som ofrivilligt barnlös och jag höll på bryta ihop fullständigt flera gånger.)
Progesteron ger bland annat de symptomen. När man gör IVF tar man tillskott av just progesteron, då i form av Lutinus eller Crinone. Vanliga biverkningar är då utspänd buk, buksmärta, illamående, huvudvärk och kramper i livmodern för att nämna några. Sen ger östrogen också symptom, så vad jag vet täcker de in samtliga tidiga gravsymptom.
Jag håller med dig till 100% att man aldrig ska tro att man vet allt om något, det är liksom fundamentet i all forskning och vetenskap. Jag menar inte att man vet 100% men att det gjorts omfattande forskning på just detta. Man har lyckats förklara den här biten bra, så det är stor sannolikhet att det är just på detta sättet.
Du har helt rätt i att östrogen och progesteron sjunker innan mens om man inte är gravid men höjs om man är det. Jag ska försöka förklara vad det är jag menar.
Säg att du har en cykel på 28 dagar. På dag 14 ägglossar du. Då börjar progesteron och östrogen att öka i kroppen, det gör den oavsett om ägget befruktas eller inte. Om ägget befruktas säger vi att det gör det dag 15. Därefter ska ägget dela sig och vandra till livmodern, vilket tar 5-10 dygn. Inte förrän det fäst börjar moderkakans celler producera hCG. Inte förrän hCG börjar produceras finns det något som talar om för äggstockarna att fortsätta producera mer progesteron. Innan hCG producerats i tillräckligt stor mängd för att lyckas kommunicera med kroppen är alltså cyklerna exakt likadana.
Ägget fäster 5-10 dygn efter befruktning, vilket i detta fallet blir mellan dag 20-25 i cykeln. Fram tills då är alltså allting 100% identiskt. Man kan dessutom anta att det krävs en viss mängd hCG innan kroppen påverkas, så det händer inget omedelbart efter nidation heller. Skillnaden dyker inte upp förrän några få dagar före beräknad mens, i denna cykel kanske på dag 24-25. Finns det tillräckligt med hCG för att påverka kroppen så tidigt till att producera progesteron så bör man rimligen också testa positivt på dag 28 med tanke på hur snabbt hCG i regel ökar i början.
Vad jag menar är alltså att om hon känt skillnad 3-4 dagar innan tråden skrevs så bör hon ha plussat för att symptomen ska kunna klassas som gravsymptom. I annat fall är det med största sannolikhet helt vanliga symptom för en lyckad ägglossning :)
Självklart finns det ett fåtal personer som inte plussar förrän senare i graviditeten, plus att det inte är ovanligt att ägglossningen sker senare än den brukar och att det därför tar tid innan det blir positivt.
Det var tufft, ja. Tack för att du förstår :) Härligt att det funkade för er i slutänden!