• Anonym (Hej!)

Jag dör på FK!!!!!!

Jag har en sjukersättning på 50% och SHIT, vad jag är trött på FKs nya regler!

Jag får inte vara sysselsatt på mer än 4 timmar / dag!
    Gissa om det är LÄTT att hitta ett sådant jobb?
    Inte ens en heldagsutbildning kan jag vara med på om det anordnas. .  

VARFÖR ändra regler till det sämre?

Varför inte hjälpa sjuka ut i jobb?

SÅ TRÖTT!!!

• Svar på tråden Jag dör på FK!!!!!!
  • cupcakemom

Ja det kan man fråga sig... Det kan ju faktiskt vara så att man orkar med en heldag kanske tom två om man får vara ledig sedan... Alla är ju faktiskt inte sjuka på samma sätt och jag tycker det är synd att det inte individanpassas lite mer.

Hade en med 50 sjukersättning på jobbet och hon kunde aldrig jobba kväll eftersom det blev 5,5 timmar och aldrig följa med på planeringsdagar... Men vår chef hade möte med fk och förklarade att kvällar faktiskt ofta var lättare att jobba även om det var fler timmar huvudsaken att hon var ledig dagen efter.. Och dom fick faktiskt t genom att hon fick ett anpassat schema

• Anonym (Hepp)

Jag har alltid kunnat arbeta individuellt men det kanske beror på min typ av arbete. Jag tycker att det låter konstigt om man inte kan vara med på en heldagsutbildning om man orkar med det. Har du ingen bra kontakt med din handläggare Ts?

• Anonym (Inte nytt)

Det är väl ingen nyhet? Jag har haft sjukpension i många år (25% sen typ 2007 eller nåt sånt) och för mig har det alltid gällt att jag får jobba 6 timmar om dagen, inte mer. Så jag vet inte vad det är för nya regler som skulle gälla nu.

• Anonym (Hej!)
    Anonym (Inte nytt) skrev 2016-05-21 22:51:29 följande:

Det är väl ingen nyhet? Jag har haft sjukpension i många år (25% sen typ 2007 eller nåt sånt) och för mig har det alltid gällt att jag får jobba 6 timmar om dagen, inte mer. Så jag vet inte vad det är för nya regler som skulle gälla nu.

Jag vet inte riktigt hur nya reglerna är eller om de ändrats flera gånger. När jag pratade med FK igår sa hon "de nya reglerna" och sa också att hade jag fått det beviljat lite tidigare hade de gamla gällt.

Jag tycker att det är urbota dumt eftersom det bara försvårar ännu mer (som om det inte vore svårt nog redan) att få jobb. Personligen skulle jag kunna klara ett jobb där jag går in ca 6 timmar 3 dagar i veckan.
  • Anonym (!)

Vilka puckade regler! Finns ju många som hade mått bättre av ett par extra vilodagar i veckan istället för att behöva göra sig i ordning och passa tider varenda dag. Bara att ta sig till och från jobbet kan vara ett jobb i sig, så med de reglerna blir arbetsveckan i praktiken längre än om man delat upp arbetstiden på färre dagar.

• Anonym (Kajsa)

Men snälla, lär er skilja på sjukersättning och sjukpenning!

Och testa ring FK och prata med de innan du spyr galla på ett forum. Jag är handläggare och har mängder av ärenden där den sjuka arbetar hela dagar och är ledig en hel dag. Det är inte bara FK som bestämmer här utan även läkaren. Det kanske inte är lämpligt med hela dagar

• Anonym (mummin)

Är det läkaren på försäkringskassan som gör den bedömmningen eller är det läkaren man går till ?

Tänker nämligen söka 50 procent sjukersättning och undrar?

• Anonym (Hej!)
    Anonym (Kajsa) skrev 2016-05-27 09:18:00 följande:

Och testa ring FK och prata med de innan du spyr galla på ett forum. Jag är handläggare och har mängder av ärenden där den sjuka arbetar hela dagar och är ledig en hel dag. Det är inte bara FK som bestämmer här utan även läkaren. Det kanske inte är lämpligt med hela dagar

Jag kan inte se någon i tråden som sagt fel, så vem riktade du dig till?

Du tror på fullaste allvar att jag spyr galla utan att ha pratat med dem?

Om du nu är handläggare (vilket jag starkt betvivlar) skulle du ju veta att de "mängder med ärenden" du talar om baseras på de gamla reglerna.

Nog för att det är fredag, men dra in svansen nu. . !
  • Anonym (Inte nytt)

Ingen har väl nämnt sjukpenning? Jag skrev sjukpension och jag vet att det heter sjukersättning numera men det gamla ordet sitter kvar hos mig.

Självklart har TS pratat med FK hur skulle hon annars veta att hon inte får och hon skriver ju dessutom sen att hon har pratat med dem.

Själv har jag också pratat med FK och det är 6 timmar om dagen som gäller. Eftersom jag ställde frågan så kan jag ju i så fall tycka att FK skulle ha kunnat upplysa om att möjlighet finns att ändra det om det hade gått att försöka ta det via läkaren.

Är jag däremot sjukskriven på deltid så verkar man kunna jobba t.ex 4 dagar och ledig en eller så men jag får inte överskrida 6 timmar per dag.
  • Anonym (Inte nytt)

Ingen har väl nämnt sjukpenning? Jag skrev sjukpension och jag vet att det heter sjukersättning numera men det gamla ordet sitter kvar hos mig.

Självklart har TS pratat med FK hur skulle hon annars veta att hon inte får och hon skriver ju dessutom sen att hon har pratat med dem.

Själv har jag också pratat med FK och det är 6 timmar om dagen som gäller. Eftersom jag ställde frågan så kan jag ju i så fall tycka att FK skulle ha kunnat upplysa om att möjlighet finns att ändra det om det hade gått att försöka ta det via läkaren.

Är jag däremot sjukskriven på deltid så verkar man kunna jobba t.ex 4 dagar och ledig en eller så men jag får inte överskrida 6 timmar per dag.
Svar på tråden Jag dör på FK!!!!!!