• Anonym (Tjejen29)

HJÄLP! Har jag helt plötsligt fått kraftig ångest???

För ca 1 vecka sen fick jag plötsligt kraftiga fysiska symtom, som jag sen kunde förstå var ångest. Sen efter en dag hände liknande igen,men mycket starkare. Tror det var en panikattack.

Hela veckan sen har jag var och varannan dag drabbats av ångest. Har aldrig haft sån här ångest förut!! Mycket obehagligt och skrämmande.

Kan det bara drabba en sådär? På en vecka plötsligt jättemycket nytillkommen ångest..

Har haft en inre stress senaste månaderna, men aldrig mått såhär. Känns som att det på en vecka plötsligt blev så himla mycket sämre.

Just nu sitter jag md tryck över bröstet, en obehagskänsla och jag känner mig darrig. Så himla jobbigt.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden HJÄLP! Har jag helt plötsligt fått kraftig ångest???
  • Anonym (Tjejen29)

Somebody? :/

• Anonym (Elin)

Usch vad jobbigt för dig.. Jag har också haft problem med ångest, det är verkligen inge kul alls.
    Jag tycker du ska ta kontakt med vårdcentralen på måndag så du får träffa någon som kan hjälpa dig, både med samtal så du kan reda ut varför du mår som du gör och kanske någon medicin du kan ta när ångesten blir för stark alternativt antidepressiva.
    Jag pratade med en psykolog i 6 månader, åt även antidepressiva tabletter och vid behovs medicin när jag fick panikångestattacker.
    Att prata med något var verkligen skönt så det kan jag rekomendera!
    Jag har mått ganska bra i 5 år nu men för tre veckor sen har ångesten smugit sig på och med det kommer spänningshuvudvärk och magsmärtor. Jag tror det är stressrelaterat som det säkert också är för dig.
    Hoppas du får den hjälpen du behöver!

• Anonym (Elin)

Det bästa du kan göra om du mår dåligt just nu är att försöka göra nått som kopplar bort tankarna. Antar att det inte går att sova..ladda ner någon avslappningsövning och lyssna på? Eller kanske baka chokladbollar?

• Anonym (Tjejen29)
    Anonym (Elin) skrev 2016-05-22 00:35:47 följande:

Det bästa du kan göra om du mår dåligt just nu är att försöka göra nått som kopplar bort tankarna. Antar att det inte går att sova..ladda ner någon avslappningsövning och lyssna på? Eller kanske baka chokladbollar?

Tack snälla du för svar!! Ska försöka, men så jäkla jobbigt och obehagligt med detta tryck över bröstet. Nästan så det gör fysiskt ont också.

Tog kontakt med psykiatrin för flera veckor sedan och har träffat en läkare, men det var innan denna ångest-vecka startade. Aldrig haft dessa fysiska symtom förut. Är både chockad och förtvivlad att det hänt och så plötsligt så kraftfullt.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Tjejen29) skrev 2016-05-22 00:44:50 följande:
    Tack snälla du för svar!! Ska försöka, men så jäkla jobbigt och obehagligt med detta tryck över bröstet. Nästan så det gör fysiskt ont också.

Tog kontakt med psykiatrin för flera veckor sedan och har träffat en läkare, men det var innan denna ångest-vecka startade. Aldrig haft dessa fysiska symtom förut. Är både chockad och förtvivlad att det hänt och så plötsligt så kraftfullt.
    Jag förstår att det är jobbigt! Jag blev också väldigt chockad när mina ångestproblem startade, främst ångestattackerna när det inte går att få någon kontroll över kroppen, det är skrämmande.

Fick du utskrivet några tabletter då du träffade läkaren? Det låter hemskt men det bästa (iallafall för mig) var att kontrollera det värsta med medicin. Innan jag fick det så grät jag mig hyperventilerades till sömns och det är fruktansvärt.
    Det brukar ju vara värst på natten också. Bor du ensam?
  • Anonym (Tjejen29)
    Anonym (Elin) skrev 2016-05-22 00:51:42 följande:

Jag förstår att det är jobbigt! Jag blev också väldigt chockad när mina ångestproblem startade, främst ångestattackerna när det inte går att få någon kontroll över kroppen, det är skrämmande.

Fick du utskrivet några tabletter då du träffade läkaren? Det låter hemskt men det bästa (iallafall för mig) var att kontrollera det värsta med medicin. Innan jag fick det så grät jag mig hyperventilerades till sömns och det är fruktansvärt.

Det brukar ju vara värst på natten också. Bor du ensam?

Jag har talat in på läkarens telefonsvarare att jag ville ha atarax utskrivet. Mådde ju inte såhär dåligt när jag träffade henne, då var det mer att jag "inte mådde så bra" (dock inte deprimerad) och att jag ibland på jobbet hade haft korta hjärtklappningar och svimningskänsla, vilket jag kopplat till stress (yttre, men många ggr bara inre stress). Och dessa symtom kommit oftare och oftare.

Ja jag bor ensam. Jag varken gråter eller hyperventilerar nu. Bara extremt tryck över bröstet (jag vet att det inte är nå fel på hjärtat) men nästan så det gör ont, känner mig orolig (inte över något specifikt) och skakis (men tror inte jag darrar nå nämnvärt iaf), och jag andas bra men behöver liksom ta ett djupt andetag titt som tätt för känslan är att det är tungt att andas. Låter det aom ångest för dig?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Tjejen29) skrev 2016-05-22 01:03:10 följande:
    Jag har talat in på läkarens telefonsvarare att jag ville ha atarax utskrivet. Mådde ju inte såhär dåligt när jag träffade henne, då var det mer att jag "inte mådde så bra" (dock inte deprimerad) och att jag ibland på jobbet hade haft korta hjärtklappningar och svimningskänsla, vilket jag kopplat till stress (yttre, men många ggr bara inre stress). Och dessa symtom kommit oftare och oftare.

Ja jag bor ensam. Jag varken gråter eller hyperventilerar nu. Bara extremt tryck över bröstet (jag vet att det inte är nå fel på hjärtat) men nästan så det gör ont, känner mig orolig (inte över något specifikt) och skakis (men tror inte jag darrar nå nämnvärt iaf), och jag andas bra men behöver liksom ta ett djupt andetag titt som tätt för känslan är att det är tungt att andas. Låter det aom ångest för dig?
    Okej, jag åt också Atarax men tog de bara på kvällen eftersom jag blev så trött av de tabletterna.

Känslorna som du beskriver är liknande med mina, tryck över bröstet och tungt att andas så det tycker jag låter som ångest.
    Jag hoppas du har somnat nu och att du mår lite bättre när du vaknat!
  • Anonym (Tjejen29)

Tack för dina fina kloka svar igår!!

Anonym (Elin) skrev 2016-05-22 02:24:53 följande:

Okej, jag åt också Atarax men tog de bara på kvällen eftersom jag blev så trött av de tabletterna.

Känslorna som du beskriver är liknande med mina, tryck över bröstet och tungt att andas så det tycker jag låter som ångest.

Jag hoppas du har somnat nu och att du mår lite bättre när du vaknat!

Jag förstår och fattar inte hur jag från en dag till en annan drabbats av sån ångest?!?!

Har aldrig haft ångest-problematik förut. För flera år sedan var jag deprimerad, men inte ångest...iaf inte på detta sätt.

Nu på en vecka har jag lyckats med panikattack och haft mer eller mindre ångest varje dag. Var tvungen att gå hem från jobbet i torsdags för ångesten var så stark och var hemma på fredagen också.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Tjejen29) skrev 2016-05-22 19:48:25 följande:

Tack för dina fina kloka svar igår!!

Jag förstår och fattar inte hur jag från en dag till en annan drabbats av sån ångest?!?!

Har aldrig haft ångest-problematik förut. För flera år sedan var jag deprimerad, men inte ångest...iaf inte på detta sätt.

Nu på en vecka har jag lyckats med panikattack och haft mer eller mindre ångest varje dag. Var tvungen att gå hem från jobbet i torsdags för ångesten var så stark och var hemma på fredagen också.
    Så jobbigt att du behövt sjukskriva dig också pga detta.. Vad är det som triggar ångesten? Du säger att du har en inre stress, vad tror du det beror på? Mycket på jobbet eller är det något i ditt privatliv som är jobbigt/stressigt? Ångesten måste ju komma från nånstans..
    När det började för mig hade jag varit arbetslös 1år, hade inget körkort (vilket är ett måste där jag bor) så jag satt mest inne i lägenheten hela dagar. Sen utvecklade jag också social fobi men det har blivit mycket bättre!

Att jag känner att ångesten är på väg tillbaka nu tror jag beror på att jag inte trivs på jobbet och jobbar mycket. Jag vill vara med min lilla flicka så mycket jag bara kan och försöka hitta tid till att träffa kompisar också. Sedan klämma in träning, handla/laga mat, städa osv. En stressig vardag helt enkelt.

Så hur har du det och hur mår du i din vardag?
  • Fruhallon

Hej!

Ha r aldrig svarat någon här innan men känner igen mig så mycket i det du skriver. Det är verkligen läskigt med tryck över bröstet - men du jag tror att det till en del beror på att man andas lite fel vid stress. Och det positiva är ju att sin andning kan man ju helt klart påverka själv. Jag går på massage och zonterapi och det hjälper mig att slappna av och då andas jag mer rätt. Finns säkert massor av bra andningknep på nätet också. Sen så har jag en bra samtalskontakt också, det jag saknar är en kollega att dela detta med. Hade dessa problem för åratal sedan och nu har de helt plötsligt dykt upp igen - men som sagt efter en tid av inre stress. Om du vill kan vi maila varann och hjälpas åt lite! Snart är det semester försöker jag tänka, då blir det avkoppling.

Många hälsninga från en som också har det lite osmidigt just nu

• Asirna

Hej gumman/gubben.

Det du beskriver är mycket riktigt panik ångest.

Det är något jag själv har levt med i 8 år av mitt liv nu.

Det finns ingen som kan hjälpa dig med ångesten, en psykolog kan bara hjälpa dig att finna verktyg.

Det viktigaste är att du säger till dig själv, "det kommer att gå över", för det kommer det också göra, även det känns som världens undergång.

Men när du precis har fått det betyder inte det att du kommer leva med det livet ut, det har inte gått flera år för dig :)

Så jag undrar, är det något nytt som har hänt i din vardag? Bortfall, nytt jobb, barn osv? 

• 8airam8

Och du har varor hos en vanlig läkare sedan det här började för att kolla så att felet inte är kroppsligt? Om inte, så var snäll och gör det omgående.

• Emhe2070

Länge sedan? Men det du skriver är min exakta situation just nu. Så sjukt. Har du blivit av med ångesten?

• Anonym (A)
    Anonym (Tjejen29) skrev 2016-05-22 00:04:24 följande:
    HJÄLP! Har jag helt plötsligt fått kraftig ångest???

För ca 1 vecka sen fick jag plötsligt kraftiga fysiska symtom, som jag sen kunde förstå var ångest. Sen efter en dag hände liknande igen,men mycket starkare. Tror det var en panikattack.

Hela veckan sen har jag var och varannan dag drabbats av ångest. Har aldrig haft sån här ångest förut!! Mycket obehagligt och skrämmande.

Kan det bara drabba en sådär? På en vecka plötsligt jättemycket nytillkommen ångest..

Har haft en inre stress senaste månaderna, men aldrig mått såhär. Känns som att det på en vecka plötsligt blev så himla mycket sämre.

Just nu sitter jag md tryck över bröstet, en obehagskänsla och jag känner mig darrig. Så himla jobbigt.

Vad ska jag göra?

Jag fick liknande, inte direkt med kraftiga fysiska symptom som du dock. Jag hade jobbat väldigt mkt i en mkt krävande jobbroll där många jag var lite beroende av gått in i väggen och det var riktigt tufft privat med. Jag hade under några månader fått rejält svårt att sova och jobbet var inte längre sådär kul som tidigare. Men jag tvingade mig att jobba hårdare för att det kändes bättre på nåt sätt, då kunde jag inte tänka lika mkt. Sen kom en vecka där jag kände mig konstig på ett helt nytt sätt, jag hade kallsvett och kände mig liksom...inte glad överhuvudtaget längre. En morgon efter första mötet så bara kände jag att jag inte klarade av att vara där. Det var omöjligt på nåt sätt, det var ett jobb jag kämpat hårt för att nå. Var först hemma några dagar med nån fejkad sjukdomsursäkt för jag tänkte att det skulle kunna gå över. Men det gjorde det inte utan jag gick aldrig tillbaka till det kontoret igen.

Ta det på allvar, det säker jag bara. Jag var sjukskriven för utmattningsdeppression i två månader och skaffade ett nytt jobb hos en arbetsgivare som tog hand om sina anställda på ett mkt bättre sätt. Numera tål jag stress mkt mkt sämre än innan, det kan göra mig ledsen. Jag har samma yrke som tidigare men tempot och stämningen är bättre. 

Sorry för wall of text men det kanske kan hjälpa dig på nåt vis.
Svar på tråden HJÄLP! Har jag helt plötsligt fått kraftig ångest???