• Börja om

Fostervattenprov

Jag blir 38 år i sommar och väntar barn med en ny man. Jag har tre barn sedan tidigare. Nu funderar jag på det här med fostervattenprov. I mitt län erbjuds man inte kub test. Det får jag söka i andra län. Jag har försökt att få till detta i något annat län men det verkar vara fullt överallt. Vi har försökt att bli gravida ett tag och jag känner att jag inte har all tid i världen på mig heller så jag är otroligt tacksam och glad att jag nu är gravid. Jag hade så gärna velat göra ett kubtest först för att utifrån det bestämma om jag ska göra ett fostervattenprov eller inte. Har ni erfarenhet av fostervattenprov? Har någon fått ett missfall efter detta? Andra komplikationer? Jag är jätte intresserad av alla era erfarenheter av detta. Har ni fått beskedet att barnet har kromosomförändringar? Hur var det? Hur tänkte ni kring detta?

• Svar på tråden Fostervattenprov
  • Anonym (FVP)

Hej!

Jag har tagit FVP två gånger. 
    Första gången visste jag redan att det var något fel på fostret då det hade synts på tidigare ultraljud (KUB). Fostret hade skador så det inte var livsdugligt. Vi tog det svåra beslutet att avsluta graviditeten.

Läkaren föreslog fostervattenprov för att se vad det var för fel på fostret. 
    Jag är inte det minsta spruträdd och tycker inte FVP var något läskigt alls. Det känns yttepyttelite när nålen går in men inget efter det. 
    Då jag redan visste att vi skulle avsluta graviditeten tänkte jag kolla hur mycket kroppen tålde efter testet.
    På eftermiddagen och kvällen härjade jag som en tok. Bar lådor (vi skulle snart flytta) upp och ner från vinden och sprang i trappor och höll på .
    Inget missfall.
    Detta var förra hösten.

Nu är jag 38 och gravid igen. Glad
    Valde att hoppa över KUB den här gången då det enligt mig bara är skit. Det är ju endast sannolikhet så även om du får ett bra svar typ 1/2000 så KAN du faktiskt vara den som är 1 av 2000. Läkaren höll med mig. Jag har vänner som fått dåliga resultat på KUB (som lägst 1/21) trots bra ålder, vikt etc. De har sedan fått perfekta små barn. Jag gick direkt på fostervattenprov.
    Samma sak den här gången, FVP var inte läskigt alls. Inget ont. Ändå tittade jag när de stack mig och sög upp fostervatten. Efteråt kändes det lite som om jag hade ett blåmärke i magen.
    Den här gången var jag sjukskriven i två dagar och tog det lugnt. Och det hr gått bra.
    OCH beben i magen är ok och kikar ut i november Hjärta

Det här blev ett jättelångt svar. Ställ gärna fler frågor om du vill.
    En viktig sak är väl att redan innan veta vad ni vill OM det skulle bli ett ledsamt svar på provet. 

• Anonym (Nipt)
    Börja om skrev 2016-05-24 12:39:30 följande:

Jag blir 38 år i sommar och väntar barn med en ny man. Jag har tre barn sedan tidigare. Nu funderar jag på det här med fostervattenprov. I mitt län erbjuds man inte kub test. Det får jag söka i andra län. Jag har försökt att få till detta i något annat län men det verkar vara fullt överallt. Vi har försökt att bli gravida ett tag och jag känner att jag inte har all tid i världen på mig heller så jag är otroligt tacksam och glad att jag nu är gravid. Jag hade så gärna velat göra ett kubtest först för att utifrån det bestämma om jag ska göra ett fostervattenprov eller inte. Har ni erfarenhet av fostervattenprov? Har någon fått ett missfall efter detta? Andra komplikationer? Jag är jätte intresserad av alla era erfarenheter av detta. Har ni fått beskedet att barnet har kromosomförändringar? Hur var det? Hur tänkte ni kring detta?

Om jag var du skulle jag göra NIPT test istället för att kolla vidare om KUB. NIPT är till skillnad från fostervattensprov riskfritt eftersom det bara är ett ul och vanligt blodprov som tas i din arm. Detta skickas sedan för analys och är 99,9 % säkert. Du får alltså veta om ditt barn är frisk eller sjukt, ingen sannolikhetssiffra att ta ställning till och ingen oro över ökad missfallsrisk. Nackdelen är att det kostar ca 8000 men om ni har pengarna är det värt det. Snabbt svar får man oftast också. Jag gjorde mitt på en privat klinik och är väldigt nöjd. Det går att googla fram närmsta ort där detta används, men det är ganska nytt ännu så det finns inte överallt.
  • ALSI
    Anonym (Nipt) skrev 2016-05-30 10:49:08 följande:
    Om jag var du skulle jag göra NIPT test istället för att kolla vidare om KUB. NIPT är till skillnad från fostervattensprov riskfritt eftersom det bara är ett ul och vanligt blodprov som tas i din arm. Detta skickas sedan för analys och är 99,9 % säkert. Du får alltså veta om ditt barn är frisk eller sjukt, ingen sannolikhetssiffra att ta ställning till och ingen oro över ökad missfallsrisk. Nackdelen är att det kostar ca 8000 men om ni har pengarna är det värt det. Snabbt svar får man oftast också. Jag gjorde mitt på en privat klinik och är väldigt nöjd. Det går att googla fram närmsta ort där detta används, men det är ganska nytt ännu så det finns inte överallt.
    Jag väntar svar från mitt NIPT. Skulle ta ca 2 veckor och idag är det dag 14. Inte särskilt snabbt vill jag inte påstå. Jobbig väntan, men gjorde det för att slippa missfallsrisken efter lång väg hit. Mitt landsting betalar det då vi fick dåliga siffror på kub, men om de inte erbjuder kub erbjuder de troligen inte NIPT heller, då det är väldigt nytt i Sverige. Men som sagt, ett alternativ för er. Man gör det dessutom mellan v.10-14 (tror jag det var) så behöver inte vänta lika länge som för att göra ett Fvp.
  • Anonym (Nipt)
    ALSI skrev 2016-05-30 11:28:28 följande:

Jag väntar svar från mitt NIPT. Skulle ta ca 2 veckor och idag är det dag 14. Inte särskilt snabbt vill jag inte påstå. Jobbig väntan, men gjorde det för att slippa missfallsrisken efter lång väg hit. Mitt landsting betalar det då vi fick dåliga siffror på kub, men om de inte erbjuder kub erbjuder de troligen inte NIPT heller, då det är väldigt nytt i Sverige. Men som sagt, ett alternativ för er. Man gör det dessutom mellan v.10-14 (tror jag det var) så behöver inte vänta lika länge som för att göra ett Fvp.

Oj vad synd att det dröjer gör er, jag fick svar fem arbets dagar efter jag tog provet. Kanske beror på vart kliniken skickar för analys? Mitt skickades till London men tror Hongkong och USA är vanligt också.
  • ALSI
    Anonym (Nipt) skrev 2016-05-30 12:50:47 följande:
    Oj vad synd att det dröjer gör er, jag fick svar fem arbets dagar efter jag tog provet. Kanske beror på vart kliniken skickar för analys? Mitt skickades till London men tror Hongkong och USA är vanligt också.
    Det skickades till Karolinska...
  • Anonym (Nipt)
    ALSI skrev 2016-05-30 20:20:21 följande:

Det skickades till Karolinska...

Jag trodde alla test analyserades utomlands men där ser man... Du kanske ska ringa och höra varför det dröjer
  • Anonym (BM)
    Anonym (Nipt) skrev 2016-05-30 10:49:08 följande:
    Ultraljud görs bara för att tidsbestämma graviditeten, men har inget med testet i sig att göra. Även nipt är sannolikhet, men har bättre träffbarhet än kub. Du får inga hundraprocentiga svar, det kan man bara av m-kaksprov eller fostervattenprov. De två är lika säkra. Samma missfallsrisk också, ca 1 %. 
Svar på tråden Fostervattenprov