• Äldre 24 May 14:30
    5688 visningar
    5 svar
    5
    5688

    Vad har jag att vänta?

    Jag och min flickvän träffades i December. Blev väldigt kära i varandra och blev officiellt ihop i Januari. Nu 4 måndader senare är hon gravid. Vilket jag har blandade känslor inför. Just fått klartecken om en lägenhet vilket känns bra. Då man vill göra det rätta älskar henne på alla sett hon kommer ifrån en fin familj är godheten själv. Men väldigt naiv och  lite av ett curlingbarn. Vi är 27 repektive 26 år gammla. Ingen av oss har fast jobb. Jag har inget körkort men jobbar på det. Hon har sitt jobb i grannkomunen och pendlar. Jag tjänar för närvarand mer vilket gör att jag står för de mesta utgifterna hon har bott gratis hemma hos mig sen vi började träffas. Har tycket om det men är lite jobbigt att behöva ta allt med att handla, städa, lagamat, diska osv.. Vill inte vara för tjatig på henne då jag går runt och är ständigt rädd att förlora henne. Då hon är det bästa i mitt liv och ger mig ork att ens gå upp om dagarna. Till saken hör även att jag har Adhd. Vilket de tog tid innan jag berättade för henne. Har svårt med tillit då jag vet hur dömmande somliga kan vara.
    I November beräknas vårt barn komma och jag är rädd för hur detta ska gå. Hur hon ska orka hur jag ska orka, har börjat tappa kontakt med vänner och familj.
    Hur går man för att vara en bra familjefader när man inte har en anning. Min egen pappa ver ett svin och fans aldrig där. Känner ingen med barn så, finnd det någon med bra tips?
    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Vad har jag att vänta?
  • Anonym (Treba­rnsfar­)
    Äldre 26 May 13:24
    #1

    Oj, låter enormt jobbigt. Att bli förälder är inte enkelt och är enligt mig en helt livs-förändrande sak. Jag hade heller inga syskon eller nära kompisar som hade barn och nu tre barn och 8 år senare så får jag nog säga att mitt liv innan barn var så oerhört enkelt och fritt mot hur jag har det idag. 

    Det låter på dig som att ni redan innan ni blir föräldrar har det relativt tufft. Mitt tips är att prata med din partner innan barnet är fött och var ärlig och inse att livet kommer förändras och bitvis vara tufft men att det då är viktigt att ni båda delar på allt som måste göras. Att även ta hjälp av föräldrar och syskon är också ett bra tips men kommunikation och ärlighet mellan föräldrarna tror jag är det viktigaste både för att vara en bra förälder och för barnet.

    Glöm aldrig att ert barn tar er för givet och bad inte om att födas. Så att vara en närvarande förälder är en skyldighet även om det ibland kan kännas som en övermäktig uppgift.

    Lycka till

  • Äldre 26 May 14:59
    #2

    Man förändras och blir vanligtvis mer ansvarstagande när barnet kommer :) det går liksom inte riktigt att förbereda sig helt på den nya situationen. Men ni borde sitta ner och prata om era förväntningar och rädslor. Hur ni båda ser på problem som kan uppkomma.

    Jag tycker du låter mogen och redo att axla papparollen iom att du just är orolig och har mycket funderingar kring det (sunt!). Varför inte följa med till Mvc och delta i samtalen med barnmorskan? Och det finns inget som säger att du kommer bli en dålig far för att din pappa var ett svin. Med kärlek, engagemang mot det lilla barnet är mycket vunnet!

    Sen kommer det sociala bli lidande tidvis men om ni har en bra plan för detta borde det inte vara något problem. Men mindre spontana träffar kommer det ju bli.

  • TJ
    Äldre 28 May 17:20
    #3

    Vi kan nog bli vänner. Väntar också barn med sambon till november, vi är 25 och 26 år gamla och vi har bott ihop sen Januari. Vi är ganska lika tror jag. Med det sagt, du är inte ensam

  • Äldre 20 Sep 20:19
    #4

    Att du tappar kontakt med vänner är naturligt. Du har nu fått andra prioriteringar och kan inte umgås lika tätt med dem nu. Men lungn du kommer att träffa andra pappor att umgås med. Har själv tre barn och en fjärde på gång. När barnet kommit och går på dagis så blir det naturligt att umgås med andra och ni lär känna varandra.

    När jag läser vad du skriver så känns det som att du kommer att hålla ihop detta och är mogen för uppgiften.

  • pappal
    Äldre 21 Oct 18:35
    #5

    Får du inte träffa din släkt och dina vänner för flickvännen?
    Trots allt hemmaarbete du gör utöver din inkomstbringande anställning, medborgare !?

Svar på tråden Vad har jag att vänta?