• pillowcases

Planera graviditet + resa

(Det kanske finns en liknande tråd för detta innan men tycker att jag har letat utan resultat.)

Jag och sambon har just startat igång verkstaden här och hoppas såklart på ett plus inom relativt snar framtid. Samtidigt är vi i planeringsstadiet för en sen höstsemester och tankarna har tidigare gått åt en längre resa på ca 3veckor någonstans i Asien. Sambon vägrar åka till ett varmare land där det kan finnas diverse sjukdomar om det är så att vi har lyckats bli gravida tills dess, vilket såklart låter förnuftigt. Han föreslår semester i Europa och jag är sedan tidigare sugen på roadtrip i USA (lite sista chansen utan barn dock ett dyrare resmål med bilhyra osv)

Är det någon som varit i liknande situation som har något tips att dela med sig av? Eller någon som har vilken infallsvinkel som helst på detta?

• Svar på tråden Planera graviditet + resa
  • aleydis

Det kan väl vara bra att avvakta med att boka eller ha avbokningsskydd tills man vet hur man mår. Jag mådde fruktansvärt illa och kräktes 6-8 ggr om dagen ca 20+ veckor och fortsatte kräkas genom hela graviditeten. Hade varit jobbigt med långresa eller bilande då. Men andra mår ju jättebra, så hoppas det blir så för dig :).

• Cyanea

Det är ju långt från alla som har en så besvärlig väg som vi haft. För oss tog det 36 månader att bli gravida med dottern, och då med hjälp av IVF. Det kan dock ta några månader innan det tar sig, det bör man vara beredd på. Förhoppningsvis går det fort för er :) Det kan ta upp till ett år utan att något är onormalt.

Mitt råd till dig, utifrån min erfarenhet, är att inte leva som gravid förrän det är ett faktum. Planera inte livet utifrån en graviditet som ni inte vet när den kommer, utan lev i nuet. Vill ni resa - ut och res med er :) 

• Carambolan

Bra råd ovan. Men jag tänkte bara flika in att självklart kan man åka på roadtrip även med barn! Vi är inga chartersemestrare, vi har både tågluffat, roadtrippat och backpackat med barn :)

• Fjäril kär

Vill ni resa så gör det. Men jag hade ju bokat en resa som funkar lika bra som höggravid.

Vill ni göra en resa once in a lifetime med tre veckor exotiskt eller bila Route 66 så hade jag gjort det prio 1 först innan jag ens planerar att bli gravid.

• pillowcases

Ja, avbokningsskydd känns som ett måste när man vet att det eventuellt kan vara aktuellt! Man vet ju som sagt aldrig hur det blir för en själv förens man är där, och det kan ju ta tid, det är vi fullt medvetna om även om vi hoppas på ett plus innan året är slut :)

Det är ett svårt råd tycker jag (om än mycket sant!) att fortsätta leva livet som vanligt när längtat är stor, man får väl göra sitt bästa med att stoppa undan den någonstans så dagarna går ihop ändå.

Jag kanske skulle ha sagt det från början men vi har rest en hel del tidigare. Både tillsammans och jag på egen hand innan vi träffades. Senast var vi iväg och backpackade 1,5månad runt om i Asien men vill gärna åka tillbaka för sol, bad och god mat :)

Att resa med barn känns verkligen som något vi kommer att göra i framtiden, både inrikes och utrikes.

Svar på tråden Planera graviditet + resa