• Anonym (Abba)

Csn, återkrav och ränta. Någon kunnig?

Låt säga att man fått fullt csn i fem veckor sommaren 2015 och att tre av dessa veckor räknas till det andra kalenderhalvåret, och att man dessa tre veckor fick totalt 7000 kronor av csn. Vidare, låt säga att man sålde en bostadsrätt i slutet av samma sommar och tjänade över fribeloppet, och att det innebär att man inte hade rätt till csn under dessa tre veckor. Då har man ju ett återkrav att vänta. 

Csn säger då att de kommer att kontrollera inkomsten för år 2015 först år 2017, och att man alltså kommer att få återkravet hem i brevlådan någon gång under 2017. De säger också att det finns en ränta på cirka 3 procent och att räntan räknas från det datum som beloppet betalades ut tills man har betalat tillbaka.

Om man då väljer att rapportera till csn att man har en förändrad inkomst tidigare än år 2017, så att de skickat ut återkravet tidigare, t.ex. i september 2016, hur mycket kommer man totalt att behöva betala till csn? 

Jag har försökt fråga csn över telefonen men lyckades inte göra mig förstådd alls och fick inte svar på min fråga, så nu hoppas jag att någon här vet hur sådant där går till. Har någon erfarenhet av den här sortens situationer? Ska jag räkna räntan på hela beloppet per år eller hur tror ni att det fungerar?

• Svar på tråden Csn, återkrav och ränta. Någon kunnig?
  • Kerubmamman

Jag vet inte hur det funkar med att anmäla förändrad inkomst i efterskott. Du pluggade alltså inte höstterminen eller vårterminen? du kan slå ut vinsten på båda halvåren, men det kan innebära återkrav för alla fem veckor om din vinst var stor.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Abba)
    Kerubmamman skrev 2016-05-28 17:48:40 följande:

Jag vet inte hur det funkar med att anmäla förändrad inkomst i efterskott. Du pluggade alltså inte höstterminen eller vårterminen? du kan slå ut vinsten på båda halvåren, men det kan innebära återkrav för alla fem veckor om din vinst var stor.

Man ska kunna anmäla förändrad inkomst i efterskott, om man inte gör det så dröjer det tills de gör inkomstkontroll vilket de gör 2017 i det här fallet. Jag pluggade vårterminen och höstterminen, men tog inte csn under höstterminen (för det skulle jag ju i så fall behöva betala tillbaka) och kommer att slå ut vinsten per halvår så att jag inte måste betala tillbaka vårens csn. 

Jag är mest intresserad av hur man räknar ut den totala summan man måste betala tillbaka, inklusive ränta, om man betalar tillbaka x månader efter att csn:et betalades ut till en. 
  • Kerubmamman

Det beror på hur stor vinsten är om du måste betala tillbaka allt, eftersom bidraget man har rätt till minskar successivt. Det blir inte automatiskt 0 kr när man kommit över fribeloppet. 

OM du ska betala tillbaka allt sommaren 2017 (dvs två hela år efter utbetalning) så blir summan 7000*1,03*1,03= 7426 kr + exp.avgift. 

Sannolikt ska det betalas tillbaka inom X månader från att de skickar ut kravet. Gissningsvis under VT17. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Csn, återkrav och ränta. Någon kunnig?