• Flickansomlektemedelden

Ändring av dom inför sommartider - vem ska anpassa sig?

Min dotters( 2år) pappa har ingen egen bostad utan hyr ett rum på ett "vandrarhem" och jobbar som timvikarie. Han har annars umgänge 1 dag i veckan med övernattning pga bostadssituationen. När han skaffat lägenhet blir det varannan helg enligt dom i tingsrätten. Gemensam vårdnad.

Han kommer sent jämt och kör sitt eget race totalt och har noll respekt för mig och dotterns storebror som inte är hans son, om vi har planer direkt efter att dottern kommer hem från umgänge. Han är bara ett stort problem i alla avseenden känner jag.

Nu när vi har en dom på så lite umgänge så tycker jag att de är skönt att slippa tjafsa för ja kan ju begära verkställighet om han vägrar följa domen.

Men nu idag krävde han ändrade tider under sommaren så de passar hans schema. Jag känner att de lilla umgänget kan han kanske diskutera med sin chef på sommarjobbet istället. Jag får alltid anpassa mig efter honom och jag tycker att det är hans tur nu att anstränga sig då förra årets vattnade med veckovis olika dagar och tider pga hans oregelbundna arbetstider låste mig och barnen på vår semester så vi inte fick en dräglig sommar tillsammans. Är detta rimligt att behöva anpassa sig varje år efter hans arbetstider? Det känns som att hab borde kunna offra sig lite.

Han hotar med en advokat nu för att få som han vill men jag tro ju inte han kommer så långt då de är sent påkommet nu och dessutom dömer väl ändå inte tingsrätten i interimistiskt beslut inför sommaren att han ska få umgänge enligt enbart sitt schema och jag ska tvingas anpassa mig till det varje sommar?

Jag vill hellre att vi båda följer umgängesdomen, fr jag har fått offra mig flera gånger då han alltid hänvisar till domen när ja hade velat byta tid eller dag någon gång. Jag har alltid löst det.

Tacksam för hjälp! Kan han få igenom alla sina önskemål vecka för vecka i sommar eller är de sent påtänkt? Han har noll semester.

I found your nose - It was all up in my business again.
  • Svar på tråden Ändring av dom inför sommartider - vem ska anpassa sig?

Han kommer alltid på såna idéer i sista sekund, därför känner jag att den här gången ska jag inte anpassa mig efter honom för KANSKE lär han sig nångång planera lite och vara ute i god tid istället... men ja, det är jag som är lite grinig här också då han jämt bråkar om allt och vill få sin vilja igenom men andra ska bara köras över totalt.... jag vill inte bli överkörd av honom 16 somrar till.

Chianti skrev 2016-05-25 20:04:38 följande:

alla tingsrätter har olika väntetid men nej han hinner inte få en dom inom en månad. Hade han fått det hade rätten dock tagit stor hänsyn till honom med tanke på att de har så lite umgänge.
    Och i en framtida tvist kan det ligga dig i fatet att du inte kompromissat.

Men anledningen till att vi har en dom från början är ju för att vi inte kan komma överens. Jag har ganska många exempel på när han vägrat samarbeta och kompromissa och brutna överenskommelser m.m. Kommer det hela vägen till tingsrätten så är det ju av den anledningen att vi inte kan komma överens även om vi jämkar någorlunda.
    Och nej, jag tror ärligt talat inte det kan användas emot mig, då han faktiskt av en anledning inte har mer umgänge än så, för vem vill ha en tvååring boendes på ett vandrarhem där det bor diverse skumma människor??? Det har vi ju redan kommit fram till i en tidigare dom, att på grund av bostadssituationen är umgänget såhär litet för tillfället och utökas när han skaffat lägenhet, men han gör ju aldrig det.
  • Lena

Du blir inte överkörd för att du begär ett förslag från honom som du funderar över.

• Chianti
    Flickansomlektemedelden skrev 2016-05-25 20:09:10 följande:
    Men anledningen till att vi har en dom från början är ju för att vi inte kan komma överens. Jag har ganska många exempel på när han vägrat samarbeta och kompromissa och brutna överenskommelser m.m. Kommer det hela vägen till tingsrätten så är det ju av den anledningen att vi inte kan komma överens även om vi jämkar någorlunda.
    Och nej, jag tror ärligt talat inte det kan användas emot mig, då han faktiskt av en anledning inte har mer umgänge än så, för vem vill ha en tvååring boendes på ett vandrarhem där det bor diverse skumma människor??? Det har vi ju redan kommit fram till i en tidigare dom, att på grund av bostadssituationen är umgänget såhär litet för tillfället och utökas när han skaffat lägenhet, men han gör ju aldrig det.
    Jag menar att om du får en dom på ändrat umgänge så kommer det umgänget anpassas efter pappan och inte vad som passar barnen, eftersom han har så lite umgänge.

Men hur är det möjligt att man kan utgå ifrån vad som är bäst för pappan? Och det finns ju ett syskon med i bilden att ta hänsyn till, det känns orimligt.

Önskar han kunde få en dom på kravet att skaffa sig ett fast jobb och fast bostad innan något annat diskuterades, men det är ju mitt önsketänkande...

• Långbenopluto
    Flickansomlektemedelden skrev 2016-05-26 11:41:08 följande:
    Men hur är det möjligt att man kan utgå ifrån vad som är bäst för pappan? Och det finns ju ett syskon med i bilden att ta hänsyn till, det känns orimligt.

Önskar han kunde få en dom på kravet att skaffa sig ett fast jobb och fast bostad innan något annat diskuterades, men det är ju mitt önsketänkande...
    Man utgår från vad som är bäst för barnet, inte dig, pappan eller några syskon.
  • Haskel

Vet du vad TS, när man skaffar barn, får man sluta sätta sig själv främst i all lägen. Du får helt enkelt lära  dig att anpassa dig. Barnen träffar inte pappan för hans skull, utan för sin egen skull.

Om du tycker att pappan är dum, betyder inte att han är dum mot barnen. Jag förstår om du tycker att barnen har det bäst hos dig. Men i själva verket får du tänka att barnen gynnas av att träffa sin far.

Du kan inte styra över honom. Han kanske är hopplös att samarbeta med. Men du kan göra ditt bästa för barnens skull.
    Ska jag vara ärlig så tror jag inte heller att saker är så enkelspåriga. Har man samarbetssvårigheter, beror det aldrig, enbart på den ena. Om han enbart kör sitt race, beror det säkerligen till viss del på dig också.

Försök ignorera dina negativa tankar om honom. Lyft istället fram de positiva, och fokusera på dem. 
    Jag lovar att du kommer att bli överraskad, om du gör det.

• Chianti
    Flickansomlektemedelden skrev 2016-05-26 11:41:08 följande:

Men det är väl självklart? Om det är bäst för barnet att träffa pappa kl 10-12 på onsdag förmiddagar men pappa jobbar till 16 varje dag så kommer barnet inte få umgånge 10-12 på onsdag eftersom pappa jobbar då och det inte är till skada för barnet att träffa pappa klockan 16.
    Och eftersom barnet träffar sitt syskon 6 dagar av 7 så är det ju trams att hänvisa till syskon att ta hänsyn till.
  • Sous
    Chianti skrev 2016-05-26 21:56:50 följande:
    Men det är väl självklart? Om det är bäst för barnet att träffa pappa kl 10-12 på onsdag förmiddagar men pappa jobbar till 16 varje dag så kommer barnet inte få umgånge 10-12 på onsdag eftersom pappa jobbar då och det inte är till skada för barnet att träffa pappa klockan 16.
    Och eftersom barnet träffar sitt syskon 6 dagar av 7 så är det ju trams att hänvisa till syskon att ta hänsyn till.
    Syskonet har väl också en pappa att umgås med kanske? Ts har kanske varannan vecka för sitt äldre barn? Hur får du det till att syskonen bor tillsammans på heltid?

Nu har väl ts försökt koordinera båda barnen utifrån det fastslagna umgänge som finns och då är det väl klart att det går ut över det andra barnet om det då ex inte går att åka till släkten en vecka för att det yngre barnets pappa får för sig att han ska ha sitt umgänge just då och inte när han skulle haft det egentligen.

Nu är det så att jag har inga onda tankar om honom, däremot har jag tröttnat på att alltid få anpassa mig o låsa mig pga honom. Han kan ALDRIG ställa upp. Man får tröttna på sånt utan att vara en ond människa med arga tankar, knäppt va?

Om det är bäst för barnet att ha rutin på umgänget så är det ju bäst att ha det. Jag vill ju att det ska vara rutin och regelbundet så jag förstår liksom inte varför chianti har inbillat sig något annat? Det är pappan som tycker det är bäst för sin egen del att alla ska anpassa sig efter honom och hans oregelbundna tider.

Han tycker att hans bästa ska gå i första rum.

Chianti ja tycker inte du har fattat ett dugg av vad jag skrivit. Det finns en anledning till att domen ser ut som den gör i nuläget, dvs så lite av en anledning. Den ska utökas när han gjort det han lovat i en tidigare överenskommelse, men det klarar hans omogna personlighet inte av. Han vill inte ens ha dottern varannan helg utan bara när de passar honom.

Haskel skrev 2016-05-26 13:22:27 följande:

Vet du vad TS, när man skaffar barn, får man sluta sätta sig själv främst i all lägen. Du får helt enkelt lära  dig att anpassa dig. Barnen träffar inte pappan för hans skull, utan för sin egen skull.

Om du tycker att pappan är dum, betyder inte att han är dum mot barnen. Jag förstår om du tycker att barnen har det bäst hos dig. Men i själva verket får du tänka att barnen gynnas av att träffa sin far.

Du kan inte styra över honom. Han kanske är hopplös att samarbeta med. Men du kan göra ditt bästa för barnens skull.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte heller att saker är så enkelspåriga. Har man samarbetssvårigheter, beror det aldrig, enbart på den ena. Om han enbart kör sitt race, beror det säkerligen till viss del på dig också.

Försök ignorera dina negativa tankar om honom. Lyft istället fram de positiva, och fokusera på dem. 

Jag råkar nog vara den enda som satt allt annat åt sidan när jag fick barn, det har inte dotterns pappa gjort. Jag har som sagt anpassat mig hela tiden, det är han som aldrig kan göra det. Det är tröttsamt för jag vill inte leva mitt liv och varje kommande sommar efter vad som passar honom. Han kan ju anpassa sig ibland kan man tycka.

Det är även jag som legat på att han ska skaffa en lägenhet så umgänget kan utökas för dotterns skull, men han tycker det är billigt och bekvämt där han bor nu. Tycker du det är ok ? De tycker inte jag.

Jag har otaliga gånger kontaktat familjerätten för samarbetssamtal men mannen sitter och lovar ocj lovar och aldrig håller. Så jo, här är det JAG som gjort allt i min makt för ett gott samarbete utan någon respons från honom.
    Haskel skrev 2016-05-26 13:22:27 följande:

Jag råkar nog vara den enda som satt allt annat åt sidan när jag fick barn, det har inte dotterns pappa gjort. Jag har som sagt anpassat mig hela tiden, det är han som aldrig kan göra det. Det är tröttsamt för jag vill inte leva mitt liv och varje kommande sommar efter vad som passar honom. Han kan ju anpassa sig ibland kan man tycka.

Det är även jag som legat på att han ska skaffa en lägenhet så umgänget kan utökas för dotterns skull, men han tycker det är billigt och bekvämt där han bor nu. Tycker du det är ok ? De tycker inte jag.

Jag har otaliga gånger kontaktat familjerätten för samarbetssamtal men mannen sitter och lovar ocj lovar och aldrig håller. Så jo, här är det JAG som gjort allt i min makt för ett gott samarbete utan någon respons från honom.

[quote=76664231][quote-nick]Flickansomlektemedelden skrev 2016-05-27 18:32:27 följande:[/quote-nick]Nu är det så att jag har inga onda tankar om honom, däremot har jag tröttnat på att alltid få anpassa mig o låsa mig pga honom. Han kan ALDRIG ställa upp. Man får tröttna på sånt utan att vara en ond människa med arga tankar, knäppt va?

Om det är bäst för barnet att ha rutin på umgänget så är det ju bäst att ha det. Jag vill ju att det ska vara rutin och regelbundet så jag förstår liksom inte varför chianti har inbillat sig något annat? Det är pappan som tycker det är bäst för sin egen del att alla ska anpassa sig efter honom och hans oregelbundna tider.

Han tycker att hans bästa ska gå i första rum.

Chianti ja tycker inte du har fattat ett dugg av vad jag skrivit. Det finns en anledning till att domen ser ut som den gör i nuläget, dvs så lite av en anledning. Den ska utökas när han gjort det han lovat i en tidigare överenskommelse, men det klarar hans omogna personlighet inte av. Han vill inte ens ha dottern varannan helg utan bara när de passar honom.

Sorry chianti det var svar till haskel

Svar på tråden Ändring av dom inför sommartider - vem ska anpassa sig?