• Grön elefant

Troligen smittad av vattkoppor, vaccinera?

Hej!

Min ettåring ska vaccineras på måndag. Nu är det så att hon troligen har blivit smittad av storasyster som har fått vattkoppor. Vågar man vaccinera då (alltså det vanliga ettårsvaccinet)?

Inkubationstiden är ju lång, men jag känner mig mycket tveksam och hittar ingen info om detta på nätet. Finns det någon här med kunskap om detta?

• Svar på tråden Troligen smittad av vattkoppor, vaccinera?
  • Fröken Apelsin

Ring till BVC och prata med dem. De vet garanterat bättre än outbildade personer på FL.

• daimstrut

Är väl vettigare att skjuta upp det, bara flytta tiden hos BVC några veckor fram.

• Grön elefant

Jovisst kan jag göra det, men jag vill ha info när jag pratar med dem. Inte alltid som de har full koll tyvärr. Tänkte mer om någon kunde länka till någon info om det.

Fröken Apelsin skrev 2016-05-26 10:56:36 följande:

Ring till BVC och prata med dem. De vet garanterat bättre än outbildade personer på FL.

• Grön elefant

Jo, tror nog det också.

daimstrut skrev 2016-05-26 11:01:52 följande:

Är väl vettigare att skjuta upp det, bara flytta tiden hos BVC några veckor fram.

• Minbaby

Har man en infektion/virus i kroppen så ska man inte vaccinera sig. Jag hade inte vaccinerat mitt barn utan väntat ett bra tag efter barnet blivit frisk eller att man är säker på att barnet aldrig kommer insjukna.

• Välling

Misstänker man vattkoppor borde man inte ens hå till VC / BVC. Hade en gång ett barn med sluttampen av vattkoppor (typ alla koppor torkade) och en UVI. Blev intagen via infektionsrum på akuten då jag själv sa att "de är torkade men någon kanske inte är det, så kanske finns en risk".

Det är extremt smittsamt och alla ska/bör inte utsättas för det på en vårdmottagning.

Svar på tråden Troligen smittad av vattkoppor, vaccinera?