• TheCarioca

Hjälp! Bör jag ringa gynakuten?

Jag behöver verkligen era erfarenheter och råd nu.

Jag är gravid med andra barnet vecka 21+0.

För nästan två veckor sedan fick jag så ont i nedre delen av magen att jag inte kunde stå upp än mindre sitta. La mig ner för att vila men det onda fortsatte som kraftig mensvärk som även satte sig i ryggen och vid något tillfälle kändes som tryck neråt. Låg större delen i fosterställning och det gjorde ont när jag vände mig. Vilade i 1,5 h ca för att sedan åka till jobbet när det värsta klingat av, hade fortfarande molande värk några timmar på jobbet. Allt som allt pågick det ca 7 timmar. Jag försökte lugna mig och intala mig själv att det nog bara var något som jag inte behöve oroa mig för.

Dagarna efter kom värkar igen, kändes mest vid lite raskare tempo. Även några tillfällen i bilen högg värkar till igen längst ner i magen, såpass att jag "reste" mig ur stolen under tiden jag körde för att försöka undvika obehaget.

Sen var det lugnt igen med mycket sammandragningar som inte gjorde ont. För att senaste veckan känt det som daglig mensvärk som kommer för att sedan klinga av.. Början på veckan hade jag också väldigt ont i ryggen, såpass att jag var tvungen att ta alvedon mot det.

Har också väldigt ofta spänd mage som känns trött och som inte mjuknar direkt vid vila.

Jag är en väldigt aktiv person på fritiden med ett ansträngande jobb ska tilläggas. FÖRST nu börjar jag nog se allvaret i att det kanske är så att min kropp sänder ut varningssignaler på att ta det lugnt.

Har även känt på min cervix. Jag vet att man egentligen ska låta bli men jag har haft koll på hur den känts innan graviditet och var tvungen att kolla efter nu, givetvis med rena händer för att se om det var någon förändring.

Min cervix är nu mjuk och nästan obefintlig. Alltså väldigt mkt förändrad.

Om jag skulle ringa in och berätta om mina symtom, men att jag märkt min cervix är förkortad och mjuk, tar dom det på allvar då fastän jag själv känt efter. Usch, jag borde inse allvaret kanske och faktiskt ringa. Men jag har telefonfobi och ringer inte i första taget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-27 01:23
    Ska tilläggas också att illamåendet har kommit tillbaka och börjat kräkas igen ett par gånger senaste dagarna. Om det är av betydelse.

• Svar på tråden Hjälp! Bör jag ringa gynakuten?
  • Frontline

Ett tips är ju att ringa 1177 tror du får bättre råd av dom en alla kvacksalvare på FL...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • TheCarioca

Frontline. Jag fråga efter egna erfarenheter och råd.

Däremot 1177 skulle jag inte ringa till, som jag också skrev har jag telefonfobi och ditt första råd är att ringa. Det hjälper inte mig mycket.

• Blicka

Sök vård om du är orolig! Jag har haft sammandragningar under mina graviditeter pga urinvägsinfektion. Gå o kolla upp det.

• Snuttispluttis

Åk till din mvc istället då. Står ju överallt att man ska kolla sig om man har onda, regelbundna sd. Och sd är kroppens sätt att säga att du borde ta det lugnare. Vad som är värt att göra när ens bebis liv eventuellt är i fara är upp till var och en att bestämma.

Svar på tråden Hjälp! Bör jag ringa gynakuten?