• Mika86

Bra o billig bjudmat

Fyller snart år o vill hellre bjuda på mat än bara fika, men vad kan man bjuda på som är gott, lättlagat o billigt? Ingen kyckling o ingen fisk. Ska va till 12-14 personer

• Svar på tråden Bra o billig bjudmat
  • Loppan84

Moules mariniere! Så billigt att köpa blåmusslor. Sen behöver du bara en skvätt vitt vin (kan köpa alkoholfritt matlagningsvinet om du vill), grädde, lök, vitlök och någon ört, kostar ungefär 20-25 kronor per portion. Och så är det otroligt lätt att laga - men det bästa är att alla tycker det känns lyxigt och svårt så de blir superimponerad. Om du vill kan du ha lite bröd och aioli vid sidan av.

• elyse

Är det bara varmrätt? Jag tycker också att paj är bra. En Västerbotten, en tacopaj och en med kanske räkor?

• Frigående Fru

När vi bjuder många brukar vi satsa på grytor då det håller nere köttkostnaden iom att man kan använda mindre fina bitar. Sedan brukar folk tycka det är väldigt trevligt med långkok för det är sånt man inte hinner med själv i vardagen.

Boeuf bourguignon
    Sjömansbiff
    Chili (sök efter receptet "Världens bästa chili" på google)
    Kalops
    Dillkött
    Eller bara slänga in en stek i ugnen med en burk öl på låg värme. Servera med en fransk potatissallad (med vinegrette) så blir det somrigare än med sås och potatis.

Annars är pajer, empanadas (latinamerikanska småpajer typ), lasange eller kanske en salladsbuffé lite mer passande för årstiden. Olika former av tapas eller mer åt det svenska smörgåsbordet funkar också. Ju mer du kan förbereda innan desto bättre och oftast billigare. 

• Loncelot

12-14 port smörgåstårta brukar kosta för mig runt 400:- kör då en skaldjursröra samt tonfisk men du kan ju byta ut tonfisk/majo till något annat...

• Toppenpinglan

Jag brukar köra på antingen soppa, paj, eller smörgåstårta. - Eller "varm smörgåstårta" = pizza. ;)

Tacos är billigt och bra!

Svar på tråden Bra o billig bjudmat