• Anonym (Sofia)

Går allas sexliv på rutin efter några års relation?

Trodde aldrig det skulle bli så för mig men nu, efter dryga 10 år är det minst sagt på utdöende. Älskar min sambo men saknar intimitet. Är det bara att gilla läget? Kanske blir det så för de flesta par efter några år? Bortsett från detta "lilla" dilemma har vi en fin relation.

• Svar på tråden Går allas sexliv på rutin efter några års relation?
  • Anonym (Gift man)
    Celines Essence skrev 2016-06-07 20:01:14 följande:
    Nej att tjura och tjata väcker lust, ändå verkar det vara din enda strategi.
    Min strategi är att jag gav upp istället. Inget tjatande, inget tjurande, inga försök, ingen romantisk uppvaktning osv. Orkade inte bli besviken hela tiden.
  • Celines Essence
    Anonym (Gift man) skrev 2016-06-07 22:24:44 följande:

Min strategi är att jag gav upp istället. Inget tjatande, inget tjurande, inga försök, ingen romantisk uppvaktning osv. Orkade inte bli besviken hela tiden.

Och vad hade du provat innan du valde det?... Låt mig gissa....Att klaga på på frekvensen kanske?

Hade ni riktiga samtal om sex innan du gav upp? Ja, då menar jag inte bara att du berättade hur missnöjd du är, utan att du ställde frågor till henne hur hon känner kring sex och om hon tror att det finns något du kan ändra på? Har du bra koll på hennes njutning? Provade du kravlös njutning av annan fysisk beröring? Frågade du om hon skulle VILJA ha mer sexlust?

Ibland finns det iofs inget att göra. Tex om ni lever ihop mest för att barnens skull, eller för skilsmässa är för jobbigt.( Ja, det finns ju andra orsaker också.)
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anonym (frusterad)

i dessa fall borde det bli tillåten att ha ett oppet förhållande

• Anders 386
    Anonym (Gift man) skrev 2016-06-07 18:03:12 följande:

Ett dåligt sexliv är som en ond cirkel som blir större och större, då hon vill ha sex mer sällan, på grund av att man har sex mer sällan är man sämre när det väl händer, och när det är sämre sjunker hennes lust att ha sex med mannen ännu mer.

Han tjurar och tjatar, hon tappar lusten för att han tjurar och tjatar, vilket gör han mer frustrerad så han tjatar och surar än mer. Hon kanske får tillbaks lusten i perioder, men då blir mannen ännu mer frustrerad för att hon vill ofta och sedan inte alls när perioden är slut.

Mannen känner sig utnyttjad och omanlig som måste ställa upp på hennes saker utan att hon vill ha sex, Kvinnan känner som att mannen bara vill ligga med henne och inte är intresserad av relationen i övrigt. 

Allt samverkar till att förvärra situationen mer och mer, och det finns ingen väg ut.

Bra analys. Skål
    Du beskriver på ett bra sätt det som väldigt många människor lever i.

Jag känner igen det även om vi faktiskt med tiden kommit ur det - delvis beroende på att min lust minskat med åren och att vi idag är på ungefär samma nivå. Och vårt sex har alltid funnits där trots att det inte motsvarat mina förväntningar. Jag känner igen känslorna du beskriver. Men vi har tagit oss ur den onda cirkeln.
  • Anonym (Man 39)
    Celines Essence skrev 2016-06-08 05:54:19 följande:

Och vad hade du provat innan du valde det?... Låt mig gissa....Att klaga på på frekvensen kanske?

Återigen, frekvensen. Det är väldigt lätt att tro, att har man sex 5-7ggr i veckan så har man ett blomstrande sexliv och SKA vara jättenöjd. Varför då klaga?! Min fru skulle lätt ha sex 5ggr i veckan men jag tycker hennes investering i en gemensam njutning är obefintlig så därför avstår jag. Jag vill ofta, men bristen på intresse om min njutning gör mig frustrerad. Och ja, vi har pratat massor. Hennes svar är att hon inte vill veta utan upptäcka själv.
  • Celines Essence
    Anonym (Man 39) skrev 2016-06-08 11:15:15 följande:

Återigen, frekvensen. Det är väldigt lätt att tro, att har man sex 5-7ggr i veckan så har man ett blomstrande sexliv och SKA vara jättenöjd. Varför då klaga?! Min fru skulle lätt ha sex 5ggr i veckan men jag tycker hennes investering i en gemensam njutning är obefintlig så därför avstår jag. Jag vill ofta, men bristen på intresse om min njutning gör mig frustrerad. Och ja, vi har pratat massor. Hennes svar är att hon inte vill veta utan upptäcka själv.

Vad gäller Din situation förstår jag att det inte är frekvensen som är felet för er. Det har aldrig varit en brist för mig heller. För mig var det också engagemang som saknades från mitt ex och med tiden tröttande jag. (För mig var det också så att jag kände mig stressad under sexakterna) På slutet tror jag inte det fanns tillräcklig kärlek från någon av oss. Då tyckte jag felet låg hos honom, men så här i efterhand kan jag se min roll också. Jag tror jag kunde uttryckt mig mer öppet och kärleksfullt om hur jag verkligen kände och tänkte om vårat sexliv.

Din kvinna verkar som sagt väldigt självisk . Jag tycker det verkar som omtanken och kärleken till dig är bristfälligt. Hon vill inte möta dig, ändå vill du stanna. Det är ett aktivt val från din sida.
  • Celines Essence
    Anonym (frusterad) skrev 2016-06-08 06:12:57 följande:

i dessa fall borde det bli tillåten att ha ett oppet förhållande

Det kan givetvis vara en väg för vissa, men alla jag pratat med som lever så tycker att det kräver att man har en bra relation grunden och att man är bra på att kommunicera.

Har aldrig varit ett alternativ för mig då jag även saknade intimitet på ett djupare plan.
  • Anonym (jo...)
    Celines Essence skrev 2016-06-08 11:43:37 följande:
    Vad gäller Din situation förstår jag att det inte är frekvensen som är felet för er. Det har aldrig varit en brist för mig heller. För mig var det också engagemang som saknades från mitt ex och med tiden tröttande jag. (För mig var det också så att jag kände mig stressad under sexakterna) På slutet tror jag inte det fanns tillräcklig kärlek från någon av oss. Då tyckte jag felet låg hos honom, men så här i efterhand kan jag se min roll också. Jag tror jag kunde uttryckt mig mer öppet och kärleksfullt om hur jag verkligen kände och tänkte om vårat sexliv.

Din kvinna verkar som sagt väldigt självisk . Jag tycker det verkar som omtanken och kärleken till dig är bristfälligt. Hon vill inte möta dig, ändå vill du stanna. Det är ett aktivt val från din sida.
    Inte menat endast till dig men jösses vilka krav ni verkar ha... är det inte för tråkigt så är det för sällan eller för dåligt osv :-O Tillfredställ er själv o lägg inte det på andra börjar jga känna här. 
  • Anders 386
    Anonym (jo...) skrev 2016-06-08 13:01:45 följande:
    Inte menat endast till dig men jösses vilka krav ni verkar ha... är det inte för tråkigt så är det för sällan eller för dåligt osv :-O Tillfredställ er själv o lägg inte det på andra börjar jga känna här. 
    Konstig inställning...
    Målet överhuvudtaget med att leva i ett parförhållande är ju att båda ska må bra och få största möjliga tillfredsställelse. Har man inte den inställningen tycker jag man ska vara singel. Man strävar ju ständigt efter att själv må bra och att partnern ska må bra. I mål kommer man aldrig - det är ett ständigt arbete mot måluppfyllelse. Ett förhållande kräver att man hela tiden strävar mot målet. Jobbar man inte ständigt på förhållandet tror jag att det på sikt kommer att utvecklas till nåt slag kompisrelation där kärleken kommer att självdö. Vad skulle livet vara om det inte handlade om att ständigt sträva efter förbättringar? Det handlar inte om att ställa krav - det handlar om förväntningar. Jag söker fortfarande utveckling och förbättringar trots att vi varit tillsammans i 40 år. Det är - och har aldrig varit perfekt, men varför inte försöka göra det så bra som möjligt istället för att bara nöja sig? Nöjer man sig med att tillfredsställa sig själv så är det väl inget förhållande???
  • Celines Essence
    Anonym (jo...) skrev 2016-06-08 13:01:45 följande:

Du som tvingar dig själv till husfridssex och inte känner njutning av någon typ av fysisk beröring kanske känner så, men för mig är sex och intimitet en viktig del av en kärleksrelation. Dåligt sex kan man ersätta med onani, men inte bra sex.
  • Anonym (Försiktig)
    Celines Essence skrev 2016-06-07 19:58:03 följande:
    Visst kan man komma igång av att ha sex, visst kan kroppen "vakna", även om man inte ville från början, men det var inte det jag menade, utan jag menar att sex som man har för att behaga mannen sällan är någon bra idé. Jag tror verkligen det gör mer skada än nytta. Du utgår ifrån att kvinnan börjar att njuta och är det så kanske man kan ha upplägget med lite D/s. Dvs om det nu är så att kvinnan inte klarar av att ta initiativ, men kommer igång när mannen gör det. Jag känner par med mycket aktivt sexliv där kvinnan är lätt undergiven, och njuter jättemycket av sex även om det ALLTID är mannen som initierar.

Vad gäller din kvinna kanske det skulle funka. Eller så provar du mer den mjuka kravlösa linjen där njutning inte behöver leda till sex och lust och sex kan utvecklas utan förutbestämda mål och oskrivna rutiner.
    Att jag tar initiativet, mera eller mindre bestämt, har jag prövat, men det har aldrig funkat. Menar du med den mjukare linjen att vi har närhet och beröring utan att det ska betyda att jag vill gå vidare till sex? Det har vi väl i viss mån, men jag kunde kanske bli tydligare med det att jag inte vill ha sex, bara närhet. Å andra sidan är det ju sex jag vill ha. Det kan vara frustrerande om det har gått 1-2 veckor sedan sist och så ligger vi nära varandra utan att det finns chans att bli tillfredsställd. 
  • Celines Essence
    Anonym (Försiktig) skrev 2016-06-09 08:08:33 följande:

Att jag tar initiativet, mera eller mindre bestämt, har jag prövat, men det har aldrig funkat. Menar du med den mjukare linjen att vi har närhet och beröring utan att det ska betyda att jag vill gå vidare till sex? Det har vi väl i viss mån, men jag kunde kanske bli tydligare med det att jag inte vill ha sex, bara närhet. Å andra sidan är det ju sex jag vill ha. Det kan vara frustrerande om det har gått 1-2 veckor sedan sist och så ligger vi nära varandra utan att det finns chans att bli tillfredsställd. 

Jag tror du ska ge den "mjuka linjen" en rejäl chans. För mig är det en enorm fördel. Varken jag eller min partner säger varken ja eller nej till sex. Det får bli som det blir.

Jag förstår att det är sex du längtar efter, men ge henne en chans, ge henne tid att få igång viljan att ha sex. Detta förutsätter iofs att hon har känslor för dig och vill ha närhet. Säg till henne att du bara vill att hon ska njuta och att det inte ska leda till sex. Låt henne berätta var på kroppen det känns skönt osv. Det kanske inte funkar, men det är absolut värt ett försök. Ett ordentligt försök. Vänj er att ta på varandra mer. Det gynnas sexlivet av.
  • Skåning

Min erfarenhet är att det blev rutin i 25 år och sedan en nytändning när vi kom att avslöja att vi onanerade båda när vi var drygt femtio. Då blev det ett annat "klimat" och vi kunde börja om. Det var tjugo år sedan och ännu har vi mycket bra och varierat sex.

• Anonym (Försiktig)
    Celines Essence skrev 2016-06-09 21:52:50 följande:
    Jag tror du ska ge den "mjuka linjen" en rejäl chans. För mig är det en enorm fördel. Varken jag eller min partner säger varken ja eller nej till sex. Det får bli som det blir.

Jag förstår att det är sex du längtar efter, men ge henne en chans, ge henne tid att få igång viljan att ha sex. Detta förutsätter iofs att hon har känslor för dig och vill ha närhet. Säg till henne att du bara vill att hon ska njuta och att det inte ska leda till sex. Låt henne berätta var på kroppen det känns skönt osv. Det kanske inte funkar, men det är absolut värt ett försök. Ett ordentligt försök. Vänj er att ta på varandra mer. Det gynnas sexlivet av.
    Testade i natt med beröring och smek, men var tydlig att jag inte ville ha sex. Hon tog det bra, och vi fick en skön närhet. Lite hoppades jag kanske att hon skulle ta initiativ att gå längre. När det har gått två veckor sedan sist är förstås lusten stor. Men i huvudsak tyckte jag att det var skönt utan direkt sex. Vi får se nu om det kan bli återkommande med ökade närhet utan sex och om det på lite sikt kan öka hennes lust. Det kan också tänkas att det blir motsatt effekt, att hon får behovet av kroppskontakt och mysig närhet tillgodosett utan att "behöva" ha samlag. 
  • Celines Essence
    Anonym (Försiktig) skrev 2016-06-10 09:58:27 följande:

Testade i natt med beröring och smek, men var tydlig att jag inte ville ha sex. Hon tog det bra, och vi fick en skön närhet. Lite hoppades jag kanske att hon skulle ta initiativ att gå längre. När det har gått två veckor sedan sist är förstås lusten stor. Men i huvudsak tyckte jag att det var skönt utan direkt sex. Vi får se nu om det kan bli återkommande med ökade närhet utan sex och om det på lite sikt kan öka hennes lust. Det kan också tänkas att det blir motsatt effekt, att hon får behovet av kroppskontakt och mysig närhet tillgodosett utan att "behöva" ha samlag. 

Ge det tid. Det är ju inte säkert att det funkar, men fortsätt och stegvis inkludera mer erogena smekningar och områden successivt. Ha tålamod. Om det skiter sig har du i alla fall. bättre utgångspunkt när/om ni måste ta ett riktigt allvarligt samtal om er relation och erat sexliv. Mitt råd oavsett utgång är, fortsätt och ha tålamod, samt försök få stundena att verkligen bli sköna och utforskande och kärleksfulla.
  • Anonym (Gift man)

Som vanligt mynnar diskussionen ut i att hela pressen ligger på mannen. Det är han som skall få henne att vilja, det är han som skall vara lyhörd, anpassa sig, inte stressa och lära sig hur hon fungerar. Gärna muta henne med hushållsarbete, presenter och vara henne exakt till lags på alla sätt och vis.

Jag tycker att man skall vara två om ett gemensamt sexliv, även om det är dött. Varför kan inte hon anstränga sig för hans skull, när det är så självklart att han skall slå knut på sig själv för hennes skull?

Det var en av anledningarna till att jag gav upp att ens försöka. Sexlivet började påminna om ett tv-program i stil med "vem vill bli miljonär" där man var tvungen att göra rätt alternativ av 4 (eller fler) i ökande svårighetsgrad i ökande antal frågor. Det fanns inga tröstpriser, inga säkerhetsivåer att hoppa av på och priset var inte en miljon, utan att med släckt lampa först få tillfredställa henne oralt, och sedan skynda på att komma medans hon låg platt på rygg utan att röra sig.

Vilket påminner mig om att i början av en relation vill kvinnor (åtminstone min fru) ha varierat sex, med lampan tänd, och har gärna en aktiv part i sexet. Men sedan minskar kvaliten till att bli som ovan.

• Smecker
    Anonym (Gift man) skrev 2016-06-10 16:57:18 följande:

Som vanligt mynnar diskussionen ut i att hela pressen ligger på mannen. Det är han som skall få henne att vilja, det är han som skall vara lyhörd, anpassa sig, inte stressa och lära sig hur hon fungerar. Gärna muta henne med hushållsarbete, presenter och vara henne exakt till lags på alla sätt och vis.

Jag tycker att man skall vara två om ett gemensamt sexliv, även om det är dött. Varför kan inte hon anstränga sig för hans skull, när det är så självklart att han skall slå knut på sig själv för hennes skull?

Det var en av anledningarna till att jag gav upp att ens försöka. Sexlivet började påminna om ett tv-program i stil med "vem vill bli miljonär" där man var tvungen att göra rätt alternativ av 4 (eller fler) i ökande svårighetsgrad i ökande antal frågor. Det fanns inga tröstpriser, inga säkerhetsivåer att hoppa av på och priset var inte en miljon, utan att med släckt lampa först få tillfredställa henne oralt, och sedan skynda på att komma medans hon låg platt på rygg utan att röra sig.

Vilket påminner mig om att i början av en relation vill kvinnor (åtminstone min fru) ha varierat sex, med lampan tänd, och har gärna en aktiv part i sexet. Men sedan minskar kvaliten till att bli som ovan.

Jag håller med dig i princip, bortsett från dravlet att hela pressen ligger på mannen. Pressen ligger på den som är missnöjd. Om din fru är nöjd, så finns inget incitament att driva ett förändringsarbete. Sen kan du göra vad du vill med det, men sitta i ett hörn och tjura hjälper sällan.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Celines Essence

Som vanligt mynnar diskussionen ut i att hela pressen ligger på mannen. Det är han som skall få henne att vilja, det är han som skall vara lyhörd, anpassa sig, inte stressa och lära sig .

Tänk efter.... I dessa trådar måste man ju ge råd till de som skriver. Det går ju inte att ge råden, eller ställa frågor till partnern som inte vill.
  • Anonym (Gaby)

Tipsen till förändring är så klart till den som VILL ha förändring, om man är nöjd med icke-existerande eller dåligt sexliv vill man ju inte ha tips. Tipsen här i tråden kunde lika gärna varit till mig, som är kvinna, när jag levde med en man som aldrig ville ha sex och som var nöjd med det.
  • Celines Essence

Fast i ditt fall har du berättat att du är deprimerad, vill ta livet av dig, din fru mår dåligt och är arbetslös. Du hatar ditt jobb mm. Din fru fejkar och haft sex för att hon är rädd att du ska vara otrogen. Ni har så mycket problem att minst terapi både var för sig och gemensamt borde var en minsta åtgärd. Skiljas vill du inte heller... Konstigt att sexlivet inte blomstrar.......
Svar på tråden Går allas sexliv på rutin efter några års relation?