Hej!
Jag fick en partiell sfinkterskada grad 3 och bristning i perineum grad 4 när jag födde min son för en månad sedan. Jag är hyfsat återställd redan.
Mitt vatten gick kl.16, värkarna satte igång runt 21-22 och sonen kom 11.30 dagen därpå. 7,5 h tog det på förlossningen och jag krystade aktivt i 1h 15 min. Jag hade en jättebra bm som höll emot och peppade mycket. Hela förlossningen är ett fint minne trots de vidriga (helt normala) smärtorna. En morfinspruta var den smärtlindring jag hade, tyckte inte att lustgasen hjälpte och bm fintade bort epiduralen. Så anledningen till att jag sprack så mycket, tja ingen aning. Jag hade väldigt korta krystvärkar och tillslut sattes värkstimulerande dropp in.
Jag födde sittande, med pappan vid mitt huvud, tryckte hakan mot bröstet och jag höll och drog i mina knäveck.
Första barnet, jag är 33 år, jag var inte rädd alls varken innan eller under tiden, jag är 1.65 och väger normalt runt 65, bebisen vägde 4200 och var 52 lång. 11 dagar över tiden.
Jag kände inte alls att jag sprack. Det syddes ett stygn på plats, utan bedövning och det gjorde inte ont och sen opererades jag en timme med spinalbedövning och jag mådde jättebra hela tiden.
Det var värst första veckan. Jag kunde knappt gå och var ledsen och besviken, trodde inte alls att jag skulle gå sönder så. Jag kunde inte heller hålla gaser och det var svårt att känna när jag skulle gå på toa. Jag äter fortfarande laxerande medel men nu kan jag kontrollera rumpan iaf. Ibland får jag ont men ipren+alvedon hjälper. Jag har inte varit på återbesök än hos bm och jag ska också till bäckenbottencentrum så jag vet inte hur bra det är egentligen :)
Chocken över att bli mamma och baby bluesen samt amning har varit mycket värre än att jag sprack. Jag önskar att jag varit mer beredd på det. Jag läste ALLT om förlossningar men väldigt lite om tiden efter.
Mitt enda råd till dig är att försöka släppa detta nu- du kan inte påverka någonting själv. Och OM du spricker så finns det så himla fin hjälp att få- alla var helt otroligt gulliga på sjukhuset och tog det på mycket stort allvar. Känn dig trygg i det. Jag hade inte gjort något annorlunda med facit i hand, jag ville bara ha ut ungen och att smärtan skulle försvinna!
Det kommer gå kanon!