• johannapannkaka

Semester under mammaledighet?

Får man ta ut semesterdagar när man är mammaledig? Hur många semesterdagar per år får man spara? jobbar som undersköterska åt komunen.

• Svar på tråden Semester under mammaledighet?
  • AnkiC

Ja man får byta ut sin föräldraledighet mot semester. Kan inte se att arbetsgivaren skulle ha något emot det om ersättare för dig finns på arbetet. Man får spara 5 semesterdagar per år i fem år. I det sjätte året måste man börja ta ut av de första fem sparade dagarna från år 1.

• johannapannkaka

tack för snabbt svar! Jag har 12 semesterdagar kvar men hade 27 från 1 januari iår, har varit mammaledig från 17 dec. Hur kan 15 dagar försvunnit? Jag planerar att vara hemma till 1 mars nästa år och kommer då få 27 st nya 1 januari 2017. Kommer några av dom också försvinna för att jag är mammaledig?

• Lilla Gs mamma

De 15 dagarna har sannolikt försvunnit då du inte tjänar in lika många semesterdagar när du är föräldraledig som när du jobbar. Så ja, det blir något färre nästa år med.

Du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du tar ut semester, men det var kanske inte det frågan handlade om.

• cissi82

Hos oss, jobbar på kommunal förskola, är det bara dom fyra första månaderna i föräldraledigheten som är semestergrundande.

• Gladskit

Föräldraledighet är semesterlönegrundande de 120 första dagarna enligt lag. Däremot kan man ha kollektivavtal som ger längre semesterlönegrund men de är få.

Därefter tjänar man inte in fler dagar förrän man är åter på jobbet.
    Så det kan mycket väl vara så att du har "sett" fler dagar i ditt saldo men att de har räknats av vartefter man registrerat din frånvaro. Det beror på hur rutinerna på din arbetsplats ser ut.

För kommunal verksamhet, för de allra flesta i alla fall, gäller ett kollektivavtal som heter AB Allmänna Bestämmelser. Enligt det avtalet har man intjänande och uttagsår sammanfallande. Så man tilldelas sina semesterdagar den 1/1 varje år och då förutsätts att man jobbar året ut. Slutar man under året så kan man få semester som man inte tagit ut utbetald som en slutlön eller så kan man ha tagit ut för många dagar och blir då återbetalningsskyldig.
    Kommunal verksamhet räknar inte sparade dagar per år som någon beskrev ovan. Utan du får ha max 40 dagar sparade totalt, det är den regel man har att förhålla sig till.

Men om vi förutsätter att du HAR sparade dagar som du har tjänat in och som du vill ta ut så hör du av dig till din chef och säger att nu i sommar så skulle jag vilja bryta min föräldraledighet och lägga semester två veckor eller liknande. Du är ju frånvarande oavsett så det borde inte vara några problem för chefen att bevilja en sån sak.

Svar på tråden Semester under mammaledighet?