• Somliga

Ni med män som jobbar heltid och har företag vid sidan av.

Söker personer i samma situation som har barn, en man som jobbar heltid och har företag vid sidan av. Hur får ni det att gå ihop? Jag känner mig lite deppig o skulle behöva prata med personer i samma situation ?

Hoppas det finns någon där ute..

• Svar på tråden Ni med män som jobbar heltid och har företag vid sidan av.
  • Anonym (Jag kanske inte platsar in)

Min sambo driver eget, större företag så jag föredrar att vara anonym (så länge jag skriver i forum) Han jobbar 6-7 dagar/vecka börjar i regel 9 och slutar tidigast 21 men oftast 23-00. Ska ta ut semester i sommar 3 veckor, inte sammanhängande. Och kan ju styra sina timmar själv.

• Somliga
    Anonym (Jag kanske inte platsar in) skrev 2016-06-01 13:06:53 följande:

Min sambo driver eget, större företag så jag föredrar att vara anonym (så länge jag skriver i forum) Han jobbar 6-7 dagar/vecka börjar i regel 9 och slutar tidigast 21 men oftast 23-00. Ska ta ut semester i sommar 3 veckor, inte sammanhängande. Och kan ju styra sina timmar själv.

Skönt att någon svarade.. Hur känner du inför det? Har ni familj? Min sambo slutar 17 o jobbar sen till typ 21.00 :( o helger oxå då det är leveranser av diverse saker.. Han vill leva på företaget såsmåningom men de ger ingen utdelning än så det är så kämpigt, känns inte som man blir uppskattad för det man gör.. Jag tar allt hemmaa så han kan göra de han gör... :( vi planerar bröllop o fick en bebis för 4 mån sen, vi har även ett barn på 5 år..jag är så splittrad.. Kommer det nååågosin lätta? ????

Har ni barn?
  • Anonym (Jag kanske inte platsar in)
    Somliga skrev 2016-06-01 14:26:28 följande:
    Skönt att någon svarade.. Hur känner du inför det? Har ni familj? Min sambo slutar 17 o jobbar sen till typ 21.00 :( o helger oxå då det är leveranser av diverse saker.. Han vill leva på företaget såsmåningom men de ger ingen utdelning än så det är så kämpigt, känns inte som man blir uppskattad för det man gör.. Jag tar allt hemmaa så han kan göra de han gör... :( vi planerar bröllop o fick en bebis för 4 mån sen, vi har även ett barn på 5 år..jag är så splittrad.. Kommer det nååågosin lätta? ????

Har ni barn?
    Vi har en 4 åring med funktionsnedsättning och en 1 åring. Min sambo menar att om man ska kunna utveckla företaget och satsa så man kan leva på det får man ju kämpa för det, vara beredd att jobba ungefär dygnet runt. Innan vi träffades sa han att han jobba 7 dagar i veckan (bortsett från ungefär 3-4 dagar per år vid jul och så) och han jobbade ungefär från 10-11 till 2-3 på natten i flera år.
    Så om han hade startat företaget när jag fanns med i bilden och hade barn så tycker jag det skulle vara ohållbart, och förmodligen han också. 
    Han har många anställda och tar själv ut en lön. Det har blivit bättre, han kan som sagt ta ledig när det behövs och kan styra sina tider själv. Om båda barnen är rejält sjuk kan han jobba hemifrån och att jag får en avlastning. Vi ska äntligen åka på semester. Han kommer hålla kontakt med personalen och mejla en hel del, så han kommer jobba på semestern men kommer inte sitta flera timmar vid datorn, utan tar det via telefon.  
    Vi har städfirma så vi varken torkar gol, dammsuger eller dammtorkar själv. Vi plockar i och ur diskmaskinen, tvättar och plockar undan saker. Men de tar tid det med och vi har inget perfekt hem. Han förstår att jag inte hinner med allt i hemmet (föräldraledig med yngsta). 
    Eftersom han redan sartat upp företaget och det gick bra när vi träffades så har det lättat och företaget går runt, men företaget står still i tillväxten så att säga, om företaget ska växa yttligare så måste han upp på mer timmar igen. 
    Vi tycker att vi har det väldigt bra ändå iom att han kan göra som han vill, han kan bestämma idag att vara ledig en dag. Och utan företaget skulle vi inte ha möjlighet att skaffa den bästa hjälpen för våran 4 åring som vi nu själva har anställt personal till (vi har startat ett eget företag och plockat in egen). 
    Men företaget är också en bekostnad att barnen inte träffar pappa lika mycket som kanske andra barn gör. Och jag är mycket ensam, vilket kändes otroligt jobbigt i början. Jag var i ett förhållande men samtidigt har det många gånger varit tillfällen jag känt mig ensam i förhållandet. Jag antar där att du förstår vad jag menar. Men stunderna vi har själva tar vi tillvara på. 
  • Anonym (Yes)

Hej, jag känner igen mig. Min sambo jobbar på sitt heltidsjobb 7-16 varje vardag, kommer hem vid 17. Sen vid 19 åker han iväg igen för att jobba på vårt företag (där han ej tar ut lön). Ibland åker han dit direkt efter jobbet. Oftast är han på företaget under helgen också. T.ex. När han nu senast hade semester från sitt heltidsjobb, blev han tvungen att jobba på företaget istället. Jag jobbar hemifrån med företaget och har en 3 åring, 11 månaders och bebis på väg. Jag känner mig ensamstående ibland. Jag är den enda som sköter hushållet. Jag har glömt hur det är att ha en ledig sambo och att vi kan planera göra saker. Jag ser grannar åka iväg på roligheter under helgerna. Eller spelar boll på kvällarna. Vi skulle aldrig hinna eller orka det. Vi pratar ofta om att det här är för mycket för oss men att det kommer bli bättre, det är ju därför vi kämpar.

• Anonym (G)

Han jobbar heltid, ca 7-16, och sedan har han en egen firma där han sköter bokföringen åt andra företag. Han kan jobba hemifrån på sitt ordinarie heltidsjobb, och firman behöver han sköta kanske 1 helg per månad (och tar ut ca 10tusen i månaden). Så det fungerar bra tycker jag.

Företaget är liksom en bisyssla för att han är lite av en arbetsnarkoman

• Anonym (hanna)

Min man har också ett företag (eller ett par) och ett vanligt heltids jobb och jobbar självklart mycket, Vi har två barn som både är ganska små. Klart det är jobbigt men jag tror det är värt det. Om han bara hade haft sitt vanliga jobb så hade vi helt klart haft det bättre idag men antagligen väldigt dåligt om sig 10-15 år. Vi har båda ganska typiska arbetaryrken där det antagligen kommer vara stor brist på jobb i framtiden. Så vi tror det är bra att satsa nu medan vi är unga och starka och bygga något som förhoppningsvis håller hela våra liv.

• Anonym (Yes)
    Anonym (hanna) skrev 2016-08-21 13:32:23 följande:

Min man har också ett företag (eller ett par) och ett vanligt heltids jobb och jobbar självklart mycket, Vi har två barn som både är ganska små. Klart det är jobbigt men jag tror det är värt det. Om han bara hade haft sitt vanliga jobb så hade vi helt klart haft det bättre idag men antagligen väldigt dåligt om sig 10-15 år. Vi har båda ganska typiska arbetaryrken där det antagligen kommer vara stor brist på jobb i framtiden. Så vi tror det är bra att satsa nu medan vi är unga och starka och bygga något som förhoppningsvis håller hela våra liv.

Jag håller med. Mitt företag tog jag över från min pappa för ett par år sedan, allt är relativt nytt för mig och blev stor omställning. Men vi kämpar för att driva min pappas verksamhet vidare och för att göra det här till vårt. Nästa år kommer min sambo sluta sitt jobb och börja heltid på företaget, det känns spännande och skönt på nått sätt.
Svar på tråden Ni med män som jobbar heltid och har företag vid sidan av.