Somliga skrev 2016-06-01 14:26:28 följande:
Skönt att någon svarade.. Hur känner du inför det? Har ni familj? Min sambo slutar 17 o jobbar sen till typ 21.00 :( o helger oxå då det är leveranser av diverse saker.. Han vill leva på företaget såsmåningom men de ger ingen utdelning än så det är så kämpigt, känns inte som man blir uppskattad för det man gör.. Jag tar allt hemmaa så han kan göra de han gör... :( vi planerar bröllop o fick en bebis för 4 mån sen, vi har även ett barn på 5 år..jag är så splittrad.. Kommer det nååågosin lätta? ????
Har ni barn?
Vi har en 4 åring med funktionsnedsättning och en 1 åring. Min sambo menar att om man ska kunna utveckla företaget och satsa så man kan leva på det får man ju kämpa för det, vara beredd att jobba ungefär dygnet runt. Innan vi träffades sa han att han jobba 7 dagar i veckan (bortsett från ungefär 3-4 dagar per år vid jul och så) och han jobbade ungefär från 10-11 till 2-3 på natten i flera år.Så om han hade startat företaget när jag fanns med i bilden och hade barn så tycker jag det skulle vara ohållbart, och förmodligen han också.
Han har många anställda och tar själv ut en lön. Det har blivit bättre, han kan som sagt ta ledig när det behövs och kan styra sina tider själv. Om båda barnen är rejält sjuk kan han jobba hemifrån och att jag får en avlastning. Vi ska äntligen åka på semester. Han kommer hålla kontakt med personalen och mejla en hel del, så han kommer jobba på semestern men kommer inte sitta flera timmar vid datorn, utan tar det via telefon.
Vi har städfirma så vi varken torkar gol, dammsuger eller dammtorkar själv. Vi plockar i och ur diskmaskinen, tvättar och plockar undan saker. Men de tar tid det med och vi har inget perfekt hem. Han förstår att jag inte hinner med allt i hemmet (föräldraledig med yngsta).
Eftersom han redan sartat upp företaget och det gick bra när vi träffades så har det lättat och företaget går runt, men företaget står still i tillväxten så att säga, om företaget ska växa yttligare så måste han upp på mer timmar igen.
Vi tycker att vi har det väldigt bra ändå iom att han kan göra som han vill, han kan bestämma idag att vara ledig en dag. Och utan företaget skulle vi inte ha möjlighet att skaffa den bästa hjälpen för våran 4 åring som vi nu själva har anställt personal till (vi har startat ett eget företag och plockat in egen).
Men företaget är också en bekostnad att barnen inte träffar pappa lika mycket som kanske andra barn gör. Och jag är mycket ensam, vilket kändes otroligt jobbigt i början. Jag var i ett förhållande men samtidigt har det många gånger varit tillfällen jag känt mig ensam i förhållandet. Jag antar där att du förstår vad jag menar. Men stunderna vi har själva tar vi tillvara på.