• Tessiing

Tungt arbete gravid, sjukrivning? Lantbruk/mjölkkor

Jobbar med mjölkkor, vi har ca 140 mjölkande å dubbla antal djur på gården!

De här är min andra graviditet & mår så dåligt, får knappt i mig nå mat, är yr, svimmar ofta & får dålig sömn då min dotter vaknar vid 01-02.00 och jag kliver upp 03.00 för att jobba!

Första graviditeten gick bra, jobbade till v 32 men då hade jag med mig en kollega hela tiden som tog allt tungt! Nu är jobbet ändrat å vi jobbar själva! Känner redan nu att de kommer bli för tungt att jobba längre fram!

Så min fråga är, har de varit svårt för er att få sjukskrivning innan v 32? Är så rädd att ja inte kommer få de beviljat! Någon mer som har tungt arbete, eller jobbar med lantbruksdjur & är gravid?

• Svar på tråden Tungt arbete gravid, sjukrivning? Lantbruk/mjölkkor
  • Linnis92

Du har rätt att söka gravidpenning, blir du beviljad kan du få gå hem uppemot 60 dagar innan BF.

• Tessiing

De hade jag inge problem att få tidigare graviditet men nu menar jag att gå hem innan dessa 60 dagar! Kommer omöjligt klara av mitt jobb den här gången!

• Linnis92

Det ända du kan göra då är att boka en läkartid och prata med dom.

Jag gick hem i vecka 28 pga extrem foglossning, blev sjukskriven totalt ända fram till nu, har BF i morgon.

Vilken vecka är du i?

• Tessiing

Tråkigt för dig med foglossningar! :(

Jag är bara i v15! Men har varit hemma mkt sen v 6 för illamående och att jag svimmat mkt! Får i mig så lite mat!

Men de jag mest är rädd för är att de är så tungt & att vi hanterar korna själva & dom är duktiga på att sparkas och springa över en om man inte är beredd!

Går flera km för att hämta in alla djur från bete varje gång innan mjölkning å sen mjölkar jag dom 4-5 timmar sen gör vi klar ladugården för kvällning! De blir så tungt å stressigt! Fick sammandragningar första graviditeten å då hade jag ändå mkt hjälp från min kollega men nu jobbar vi som sagt själva så jag är orolig hur de kommer bli uppåt v25 år framåt! :/ vill ju jobba men vet att de kommer bli alldeles för tungt å läskigt att gå å trängas där med lösa djur (lös drift) med stor mage!

• annikasater

Hej. Jag är egen företagare som hovslagare samt jobbar med mjölkkor med min far. Jag gick på graviditetspenning v 26. Detta sökte jag som egen företagare genom FK, pga risker i arbetsmiljön. Detta kan du söka närsomhelst under graviditeten.

• Linnis92
    Tessiing skrev 2016-06-01 18:53:33 följande:

Tråkigt för dig med foglossningar! :(

Jag är bara i v15! Men har varit hemma mkt sen v 6 för illamående och att jag svimmat mkt! Får i mig så lite mat!

Men de jag mest är rädd för är att de är så tungt & att vi hanterar korna själva & dom är duktiga på att sparkas och springa över en om man inte är beredd!

Går flera km för att hämta in alla djur från bete varje gång innan mjölkning å sen mjölkar jag dom 4-5 timmar sen gör vi klar ladugården för kvällning! De blir så tungt å stressigt! Fick sammandragningar första graviditeten å då hade jag ändå mkt hjälp från min kollega men nu jobbar vi som sagt själva så jag är orolig hur de kommer bli uppåt v25 år framåt! :/ vill ju jobba men vet att de kommer bli alldeles för tungt å läskigt att gå å trängas där med lösa djur (lös drift) med stor mage!

Tycker absolut att du ska prata med en läkare och se vad som kan göras. Aldrig kul att behöva gå runt och oroa sig heller. Är själv uppväxt på gård så vet hur djuren kan bete sig.

Hoppas det ordnar upp sig för dig
  • Tessiing

Tack för svar tjejer, känner mig liter mindre orolig nu! tror jag pratar med en läkare om hur de ser ut på jobbet osv! Ringde FK här om dagen och fick bara ett tröttsamt svar: alltså nä vecka 32 tidigast är de som gäller! Hon fråga inte ens va jobba med och va ja mena med tungt arbete! Blir så arg på sånna människor som inte ens lyssnar å tar till sig de folk säger!

• Emsan91
    annikasater skrev 2016-06-01 19:14:51 följande:

Hej. Jag är egen företagare som hovslagare samt jobbar med mjölkkor med min far. Jag gick på graviditetspenning v 26. Detta sökte jag som egen företagare genom FK, pga risker i arbetsmiljön. Detta kan du söka närsomhelst under graviditeten.

Skulle PRECIS skriva att jag är hovslagare och egen företagare.. haha! Är just nu bara i v 8 med första barnet men är väldigt orolig för hur det kommer gå. Svårt med kundvården tänker jag om man behöver vara hemma mycket. Hoppas ju såklart kunna jobba så länge som möjligt. Men OM det inte blir möjligt... Det var inga problem att få graviditetspenning så tidigt?
  • annikasater
    Emsan91 skrev 2016-06-02 07:31:51 följande:

Skulle PRECIS skriva att jag är hovslagare och egen företagare.. haha! Är just nu bara i v 8 med första barnet men är väldigt orolig för hur det kommer gå. Svårt med kundvården tänker jag om man behöver vara hemma mycket. Hoppas ju såklart kunna jobba så länge som möjligt. Men OM det inte blir möjligt... Det var inga problem att få graviditetspenning så tidigt?

Hej.

Nej jag hade inga problem med att få graviditetspenningen godkänd. Problemet var att hitta en läkare med rätt kompetens till intyget. Rekommenderar starkt att du börjar i mkt god tid innan du ska skicka in ansökan. Jag skodde utan problem till v 25 sedan kändes det lite olustigt när barnet började sparka.
Svar på tråden Tungt arbete gravid, sjukrivning? Lantbruk/mjölkkor