Vad dricker era barn till maten?
Ja, vad dricker era barn till middagen? Vatten, mjölk, saft eller kanske dricka? Om dom dricker saft eller dricka- är det någon vanlig sort då eller lightdricka som fun light eller Coca Cola zero?
Ja, vad dricker era barn till middagen? Vatten, mjölk, saft eller kanske dricka? Om dom dricker saft eller dricka- är det någon vanlig sort då eller lightdricka som fun light eller Coca Cola zero?
bubbelvatten eller vanligt vatten, ytterst sällan läsk, saft eller mjölk
Ursäkta Förra inlägget... Var för snabb så missade att ta bort alla felaktiga autocorrect. På svar om vad dricka är. Alltså.
Någon trodde att man kanske sa så i Dalarna på 80-talet.
Dricka sa vi hemma i Småland också när jag var barn på 70- och 80-talet. Syftar ju på att flaskorna stod i drickabacken. Så när föräldrarna skulle köpa dricka så menade man att man skulle fylla en drickaback med 33 cl flaskor i mataffären.
Sedan kunde man också säga att man skulle ha öl och dricka. Då menade man vuxendrycken öl och bardrycker, dvs läsk. Gick ju inte att köpa läsk på annat sätt då, utan att få en dricka på lördagskvällen var lyx.
Hörde ibland uttrycket läskeblask eller läskedrycker användas också. Men sällan uttrycket läsk enbart om jag minns rätt.
Usch, för trött nu. Barndrycker.(ej bardrycker).
Man inser förresten att man blivit äldre när folk inte vet något som man uppfattar som självklar kunskap
Mjölk, vatten och ibland läsk eller saft.
Jag är född 1975 men jag fattade heller inte helt vad "dricka" var...
2åringen dricker vatten, bubbelvatten eller mjölk. På kalas Festis
12åri g dricker desamma men ibland juice till frukost eller läst till middagarna på helgerna
Ursäkta Förra inlägget... Var för snabb så missade att ta bort alla felaktiga autocorrect. På svar om vad dricka är. Alltså.
Någon trodde att man kanske sa så i Dalarna på 80-talet.
Dricka sa vi hemma i Småland också när jag var barn på 70- och 80-talet. Syftar ju på att flaskorna stod i drickabacken. Så när föräldrarna skulle köpa dricka så menade man att man skulle fylla en drickaback med 33 cl flaskor i mataffären.
Sedan kunde man också säga att man skulle ha öl och dricka. Då menade man vuxendrycken öl och bardrycker, dvs läsk. Gick ju inte att köpa läsk på annat sätt då, utan att få en dricka på lördagskvällen var lyx.
Hörde ibland uttrycket läskeblask eller läskedrycker användas också. Men sällan uttrycket läsk enbart om jag minns rätt.
Jag är född 1975 men jag fattade heller inte helt vad "dricka" var...
Född -87 i norrbotten och för mig betyder " en dricka" en kolsyrad läsk.
Det är även socker i mjölk och i vanlig filmjölk och i frukt och ger man sina barn saft/läskedryck så ger man dom max 1-2 glas och då gör det absolut inget att det är saft/läsk utan aspartam.
Aspartam är ett sötningsmedel som är 200 gånger sötare än socker.
Aspartam består av aminosyror (fenylalanin och asparaginsyra) och metanol i bunden form. Redan vid 28 grader fördelas dessa, metanoldelen (dvs träsprit) som är ett mycket starkt dödligt gift, omvandlas till formaldehyd, som är ett förbjudet miljögift. Våra kroppar har en temperatur på 37 grader. Aspartam är ett gift för hjärnan som påverkar det centrala nervsystemet och förstör nervceller.
Läste även nånstans att i Usa där sitter det på läskeflaskor som innehåller aspartam så sitter det varnings lappar som är riktakt till gravida att man råder att inte dricka så mycket aspartam dricka per dag så nu vet ni det trevlig lördag kväll.
På dagis dricker hon havremjölk(på inrådan av bvc), hemma och typ överallt annars dricker hon vatten. Saft någon gång om det exempelvis är kalas eller påsk.
Mjölk, ibland vatten. Dricka blir det bara om vi äter pizza eller så. Saft dricks enbart på kalas.
Vatten till maten. Ibland mjölk till minsta. Saft dricker 3 åringen på kalas, 6 åringen inte alls.
Smoothie till frukost för 6 åringen.